نسخه چاپی

مهلت سه ماهه مجلس به وزیر تعاون

رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از مهلت سه ماهه به وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی برای ادغام صندوقهای بیمه ای در سازمان بیمه سلامت خبر داد.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، عزیزی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سازمان بیمه سلامت که با حضور وزرای بهداشت و تعاون و همچنین نمایندگان مجلس و مدیران و معاونین نظام سلامت و بیمه ای کشور برگزار شد به اهمیت نظارت برعملکرد دستگاهها اجرایی کشور اشاره کرد و افزود : کمیسیون اجتماعی مجلس ، بزودی برای اجرای درست قوانین در سازمانها ، کمیته نظارتی تشکیل می دهد.

وی گفت: رفاه اجتماعی و بیمه سلامت جزو مطالبات به حق مردم است، طوری که کاهش سهم پرداختی مردم از هزینه های سلامت باید جزو اهداف مسئولان باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سهم پرداختی مردم در هزینه های سلامت حدود 60 درصد است، گفت: این در حالی است که بر اساس قانون برنامه پنجم باید سهم مردم 30 درصد می شد.

عزیزی افزود: هدف از تشکیل سازمان بیمه سلامت اصلاح ساختار صندوق های بیمه ای ، متناسب کردن تعرفه ها، فراهم آوردن سازوکار بیمه همگانی است که البته تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی درخصوص چالش های سازمان بیمه سلامت نیز گفت: بالا بودن سهم پرداختی مردم، ارائه نشدن همزمان بیمه پایه و مکمل، تمایل نداشتن برخی از پزشکان و موسسات برای ارائه خدمات، پائین بودن کیفیت خدمات تشخیص درمانی و وصول مطالبات از جمله چالش هایی است که سازمان بیمه سلامت با آن روبروست که آمادگی داریم با کمک مجلس و مسئولان این مشکل را برطرف کنیم.

عزیزی با اشاره به اینکه در خصوص منابع و مصارف سازمان مشکلاتی وجود دارد، گفت: همکاری نکردن صندوق های بیمه ای از جمله مشکلاتی است که تاکنون موجب شده این سازمان در زمینه ادغام صندوق ها به نتیجه لازم نرسد.

به گفته وی، این موضوع که در جامعه ما عده ای جرات می کنند، قانون را اجرا نکنند، فاجعه است و از وزیر رفاه درخواست می کنم هرچه سریع تر در خصوص ادغام صندوق های بیمه ای اقدام کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: اجرایی نشدن ماده 7 هدفمندی یارانه ها و پوشش بیمه همگانی و فراهم نبودن زیرساخت های فناوری اطلاعات از جمله مشکلاتی است که سازمان بیمه ای سلامت در خصوص سیاست گذاری و اجرایی شدن برنامه ها باید اقدام کند.

وی گفت: نظام بیمه ای برای اینکه به هدف خود برسد باید تدوین بسته پایه بر مبنای حق بیمه پرداختی را مد نظر قرار دهد.

عزیزی افزود: طراحی نظام پایه خدمت، طراحی و اجرای برنامه خدمت بیمه سلامت، اجرای نظام ارجاء و پزشک خانواده، تدوین و تصویب آئین نامه خرید راهبردی اصلاح نظام پرداخت و همچنین لزوم شناسایی صندوق ها و سازمان ها برای پیوستن به سازمان بیمه سلامت از جمله راهکارهایی است که می تواند سازمان بیمه سلامت را از مشکلات به وجود آمده خلاص کند.

وزیر تعاون :ادغام صندوق های بیمه ای از اولویت های دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ادغام صندوق های بیمه ای از اولویت های این وزارتخانه است، گفت : برای رسیدن به این هدف ابتدا باید صندوق ها را ارتقا داد و زیرساخت های لازم را نیز فراهم کرد.

علی ربیعی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه هم اکنون وزارتخانه های بهداشت و رفاه برای اجرایی شدن برنامه های مشترک صددرصد هماهنگ هستند، افزود: برای ادغام صندوق های بیمه ای نباید این صندوقها را دچار مشکل کرد.

وی ایجاد زیرساخت های لازم برای ادغام صندوق ها را بسیار ضروری دانست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از راه های ارتقا صندوق های بیمه ای را الکترونیکی کردن نظام سلامت اعلام کرد و گفت: با الکترونیکی کردن نظام سلامت، مشکل همپوشانی بیمه ای برطرف می شود.

ربیعی با بیان اینکه وضع بیمه ای کشور به یک باره اصلاح نمی شود، زمان منطقی برای این مهم را یک دوره 5 ساله دانست و افزود: دولت در این مدت برنامه های خاصی را اجرا می کند.

وی گفت: البته تاکنون نیز در خصوص بدهی های تامین اجتماعی به مراکز درمانی و داروخانه ها اقداماتی انجام شده است، طوری که با تشکیل شورای عالی بیمه نیز تا حدی توانسته ایم تصمیمات قابل قبولی برای رفع مشکلات نظام بیمه ای اتخاذ کنیم.

ربیعی در خصوص نظارت مجلس نیز گفت: ما نظارت مجلس را موهبت می دانیم و از رسانه ها نیز می خواهیم که همچنان بر عملکرد ما نظارت کنند و به هر رسانه ای که نقد خوبی ارائه دهد و باعث ارتقای عملکرد ما شود از هزینه شخصی خود پاداش خواهم داد.

ربیعی در خصوص طلب دولت به صندوق های بیمه ای نیز گفت: دولت 60 هزار میلیارد تومان به این صندوق ها بدهکار است و این در حالی است که در ابتدای ورود ما به این وزارتخانه عنوان شد که بدهی ها صفر شده در صورتی که این گونه نبوده است.

بگفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 16 هزار میلیارد تومان از اموال ما فروخته شده است و در ازای آن چک داده ایم اما تاکنون حتی یک ریال نیز به ما پرداخت نشده است.

در این مراسم همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : باید وضع بهداشت و درمان مردم در این دوره 4 ساله از دولت تدبیر و امید سر و سامان بگیرد در غیر اینصورت با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم بود.

سید حسن قاضی ‌زاده هاشمی با بیان اینکه دخل و خرج وزارت بهداشت با یکدیگر همخوانی ندارد، افزود : برای هر تخت بیمارستانی باید مبلغ 50 هزار تومان بیشتر از هزینه‌های جاری پرداخت کنیم.

وی گفت: در صورت تحقق نیافتن یکپارچگی بیمه‌ ها ضرر و زیان ‌های زیادی در حوزه بهداشت نمایان خواهد شد.

هاشمی تصریح کرد: اگر بخواهیم در حوزه پزشکی هزینه نکنیم با خطر سلامت مردم مواجه خواهیم بود و این در حالیست که در دولت روحانی به مقوله سلامت تاکید زیادی شده است .

وی در ادامه با اشاره به روز 13 آبان(روز ملی مبارزه با استکبار) افزود: این روز حاصل مقاومت مردم است و باید در راه پاسداشت آرمانهای امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا به ویژه شهدای این روز نهایت تلاش خود را به کار گیریم.

۱۳۹۲/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...