نسخه چاپی

كالری مورد نیاز زنان و مردان چقدر است؟

یك متخصص تغذیه گفت: زنان انرژی كم‌تری برای فعالیت‌های غیرارادی نیاز دارند چرا كه تعداد عضلات آنان كمتر از مردان است.

به گزارش نما، دکتر سید ضیاءالدین مظهری، گفت: انرژی پایه مورد نیاز خانم‌ها کمتر از آقایان است چرا که تعداد عضلات زنان نسبت به مردان کمتر است و برای تامین انرژی مورد نیاز فعالیت‌های غیرارادی احتیاج به سوخت کمتری دارند.

وی در رابطه با انرژی مورد نیاز زنان و مردان اظهار کرد: بر مبنای محاسباتی که انجام شده، هر زن به ازای هر کیلو وزن خود 0.9 کالری و هر مرد به ازای هر کیلو وزن، یک کالری برای تامین انرژی پایه نیاز دارد که این در افراد به نوع فعالیت و میزان مصرف انرژی روزانه بستگی دارد و بین افراد متفاوت است.

این متخصص در ادامه اظهار کرد: به طور معمول زنان به 1600 و مردان به 2500 کالری در روز برای فعالیت‌های عادی و روزانه نیاز دارند که باید با استفاده از منابع درست مغذی‌ها تامین شود. بنابراین برای تغذیه درست باید از منابع چربی‌ها، قندها و پروتئین‌ها فراهم شود.

وی ادامه داد: برای تامین منابع مورد نیاز باید بین 10 تا 20 درصد کل انرژی از منابع پروتئینی، 45 تا 60 درصد از محل کربوهیدرات‌های پیچیده و 20 تا 30 درصد از کل انرژی‌های روزانه باید از منابع چربی به دست بیاید.

مظهری با بیان اینکه برخی از ویتامین‌ها در شرایط اقلیمی در افراد بومی با کمبود همراه هستند، عنوان کرد: این امیدواری می‌تواند به وجود بیاید در مناطقی که به صورت بومی کمبودهای ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد، با فراهم شدن تنها 50 درصد ریزمغذی تعادل و تناسب برقرار شود و قدرت بدنی متناسب با شرایط در افراد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اما اگر تعادل در بدن افراد وجود نداشته باشد با وجود دریافت انرژی بیشتر، سیستم دفاعی که وظیفه حمایت و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و مبارزه با عوامل بیماری را بر عهده دارند نمی‌توانند این وظایف را به درستی انجام دهند چرا که تغذیه نامناسب و مواد غذایی طعم و رنگ‌ دهنده می‌تواند سیستم دفاعی را دچار سردرگمی کند.

این متخصص تغذیه افزود: در صورت آسیب دیدن سیستم ایمنی ممکن است به جای عوامل خارجی به سلول‌های داخلی حمله‌ور شده و ارگان‌های حساس و ترکیبات مهم بدن را مختل کند و به بیماری‌های خود ایمنی و حساسیت‌ها منجر شود.

۱۳۹۲/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...