نسخه چاپی

چرا خوابتان نمی برد؟

در جای گرم و نرم خود دراز می كشید و چشمانتان را می بندید، اما هر كاری می كنید خوابتان نمی برد. این بی خوابی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در ادامه به دلایل بی خوابی اشاره كرده ایم.

در جای گرم و نرم خود دراز می کشید و چشمانتان را می بندید، اما هر کاری می کنید خوابتان نمی برد. این بی خوابی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در ادامه به دلایل بی خوابی اشاره کرده ایم.

حمام گرفتن قبل از خواب

مطمئنا یک حمام داغ و طولانی می تواند باعث ایجاد آرامش شود. اما بیرون آمدن از حمام و بلافاصله به تختخواب رفتن، ایدۀ چندان خوبی نیست.

در هنگام خواب، دمای بدن شما کاهش می یابد، که در نتیجۀ آن احساس آرامش بیشتری می کنید. احساس آرامش ناشی از حمام داغ نیز از همینجا می آید. آب داغ باعث می شود دمای بدن شما افزایش یابد و این فرآیند خنک شدن است که باعث می شود شما احساس آرامش کنید.

هر قدر که کاهش دمای بیشتری در بدن صورت گیرد، خواب شما عمیق تر خواهد بود. در نتیجه اینکه بلافاصله بعد از حمام به زیر پتو بروید به بدن شما اجازه نمی دهد تا کاهش دمای مناسبی داشته باشد. پس اگر می خواهید قبل از خوابیدن حمام کنید حتماً اجازه دهید بدن کاملاً به حالت عادی برگردد و سپس سراغ تخت خواب بروید.

خوردن بیش از حد

خوردن شامی مفصل و پر از نشاسته قبل از خواب می تواند بر سیستم گوارشی شما فشار آورد و خواب شما را بر هم ریزد. تحقیقات نشان داده است که پربودن شکم می تواند منجر به تحریک امواج مغزی شود و کابوس های شبانه ای را برای شما به همراه می آورد. بنابراین، از دو ساعت قبل از زمان خواب خود، از خوردن غذای زیاد خودداری کنید.

از جر و بحث دوری کنید

حتی اگر حرفی روی دلتان سنگینی می کند و می خواهید آن را بیان کنید، مطرح کردن آن قبل از خواب ایدۀ چندان خوبی نیست، چرا که جر و بحث آرامش ذهن را بر هم می زند و در نتیجه باعث بی خوابی شما می شود. همین موضوع در مورد فرستادن پیامک از روی عصبانیت یا برقرار کردن تماس های تلفنی مشکل صدق می کند - حل مشکلات را به صبح موکول کنید.

بدنبال اشیای گمشدۀ خود نگردید

تازه در جای خود راحت شده اید، اما ناگهان جوراب مزاحمی را به یاد می آورید که گم کرده اید و یادتان رفته که بدنبال آن بگردید…

شاید که بلند شدن و پیدا کردن آن باعث آرام شدن ذهن شما بشود، اما از طرف دیگر اگر نتوانید آن را پیدا کنید، تنها دچار سردرگمی بیشتری خواهید شد. پس در این مواقع بهتر است که یافتن شی گمشده را تا صبح به تعویق بیندازید، مگر آنکه پای مساله مهمی در میان باشد.

کار با کامپیوتر

شاید که کار کردن با کامپیوتر قبل از خواب، راه مناسبی برای خسته کردن خود به نظر آید. اما تحقیقات نشان داده است که نور آبیِ ساطع شده از دستگاه های کامپیوتری، میزان هورمون ملاتونین را در بدن شما کاهش می دهد و ساعت های بدنتان را بهم می ریزد.

سعی کنید دستگاه خود را تا یک ساعت قبل از ساعت خواب خود خاموش کنید یا اینکه بعد از ساعت ۸ شب، تا آنجا که می توانید صفحۀ آن را تاریک کنید.

۱۳۹۲/۸/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...