نسخه چاپی

افتتاح نخستین هتل آپارتمان سالمندان در بیرجند

عکس خبري -افتتاح نخستين هتل آپارتمان سالمندان در بيرجند

نخستین هتل آپارتمان كشور یكی از پروژه‌های خدماتی در حوزه نیاز‌های فرهنگی، اجتماعی و سلامت سالمندان به شمار می‌رود كه به زودی در بیرجند افتتاح خواهد شد. این خبر را مدیركل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی در حالی می‌دهد كه این پروژه آماده بهره‌برداری است.

به گزارش نما ،محمد‌حسن اكبري‌مطلق در گفت‌وگو با «ايران زمين» با اعلام اين مطلب گفت: نخستين طرح هتل آپارتمان از چند سال قبل در خراسان جنوبي مطرح شد و اكنون با سه هزار و 600 مترمربع مساحت با 48 سوئيت 2 نفره با تمام امكانات حداقلي زندگي، با اعتباري بالغ بر 5/1 ميليارد تومان در محل موسسه خيريه حضرت علي‌اكبر(ع) بيرجند ساخته شده است.
وي با اشاره به اينكه اين هتل آپارتمان صددرصد خيرساز بوده است، افزود: تفاوتي كه بين اين مركز و ساير مراكز نگهداري سالمند وجود دارد، نوع خدمات و پرداخت هزينه‌هاست. علاوه براين نخستين شرط پذيرش در اين مركز، داشتن شرايطي خاص در سرپرستي سالمندان است كه سالمندان بي‌سرپرست را در اولويت پذيرش قرار مي‌دهد.
مديركل بهزيستي خراسان جنوبي همچنين به وجود سوئيت‌هاي مجزا در اين هتل آپارتمان اشاره و خاطرنشان كرد: هزينه‌هاي اين مركز بر اساس برآورد قيمت تمام شده ابلاغي از سوي بهزيستي دريافت مي‌شود.
اكبري‌مطلق با اشاره به اينكه براساس برنامه‌‌ريزي‌هاي صورت گرفته اين هتل‌آپارتمان تا پايان ماه جاري افتتاح خواهد شد تا خدمات لازم را به سالمنداني كه امكان حضورشان در كنار خانواده نيست، ارائه دهد، افزود: خدمات ارائه شده به لحاظ كيفي نسبت به ساير مراكز ارتقا يافته است. به گفته اكبري مطلق همه خدمات دوره سالمندي از جمله توانبخشي، پزشكي،‌اجتماعي و فرهنگي در اين مركز در حد عالي ارائه مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فرهنگ نگهداري از سالمند در استان خراسان جنوبي لزوم ساخت اين مركز را ايجاد كرده است، گفت: سازمان بهزيستي با رويكرد كاهش آسيب‌هاي عاطفي و خانوادگي اين مركز را احداث كرده است. البته بايد در اين ميان به اين موضوع هم اذعان داشت كه دنياي صنعتي امروز حكم مي‌كند كه اين مراكز ايجاد شوند.
مديركل بهزيستي خراسان جنوبي تصريح كرد: تامين نياز سالمندان اصولي دارد كه اگر بخواهيم براساس اين اصول اقداماتي را انجام دهيم،‌ بايد نياز پزشكي‌شان را براساس «هر سالمند يك پزشك» تامين كنيم كه متاسفانه اين زمينه‌ها در كشور فراهم نيست.
اكبري مطلق با اشاره به اينكه سازمان‌هاي فرهنگي، ادارات كل ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشكي و بهزيستي استان مكلف به تامين نيازهاي سالمندان هستند، اضافه كرد: نياز فرهنگي و اجتماعي سالمندان بايد كارشناسي شده باشد، چرا كه جمعيت رو به رشد سالمند استان نياز به توجه بيشتري دارد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر رشد جمعيت در استان 7/1 درصد است اما در مقابل، نرخ جمعيت سالمند استان 12 درصد، افزود: بخشي از تامين نياز سالمندان كه مربوط به بهزيستي بوده، صورت گرفته در حالي كه توجه به كمبودهاي اين قشر از جامعه از اولويت‌هاي بهزيستي است.
مدير‌كل سازمان بهزيستي خراسان جنوبي اذعان كرد: اين هتل آپارتمان براي تمامي سالمندان شرق كشور با هدف حفظ كرامت و حمايت از سالمندان، آسايش، رفاه و رفع دغدغه‌هاي اين قشر و خانواده‎هايشان ساخته شده است.
اكبري مطلق با تاكيد بر اينكه نياز فرهنگي سالمندان با برگزاري دوره‌هاي آموزشي تكميل مي‌شود، اذعان كرد: به دنبال اين هستيم كه سلامت دوره سالمندي را ارتقا بخشيم.
وي در ادامه با اشاره به اينكه استان خراسان جنوبي از سال 1386 در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي به طور جدي وارد شده است، ادامه داد: در سال 1386 كنترل آسيب‌هاي اجتماعي در حد صفر بود در حالي كه اكنون با ايجاد مراكز اورژانس اجتماعي توانسته‌ايم آسيب‌ها را به خوبي كنترل كنيم.
وي با اشاره به اينكه اورژانس اجتماعي در حال حاضر در شهر‌هاي فردوس،‌ قائنات و طبس ايجاد شده و در شهر‌هاي تنبندان، درميان، اسديه و سرايان اورژانس اجتماعي با تمام ملحقات راه‌اندازي شده است، تصريح كرد: با ايجاد مراكز مداخله در 9 مركز استان توانسته‌ايم توفيقاتي را در اين حوزه داشته باشيم.
به گفته وي، در استان 30 مركز درماني راه‌اندازي شده و 140 تيم‌ اجتماع محور در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي به ارائه خدمات مي‌پردازند.

۱۳۹۲/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...