نسخه چاپی

زارعي:

سناریوی امارات با پرونده هسته‌ای ایران ارتباط مستقیم دارد

یك كارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینكه هدف از سناریوسازی آمریكا درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تضعیف روحیه ایران در آستانه مذاكرات است، گفت: این سناریو ارتباط مستقیمی با پرونده هسته‌ای كشورمان دارد.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به ادعای واهی امارات درباره حاکمیت جزایر سه‌گانه ایرانی، اظهار داشت: آنچه وزیر خارجه امارات مطرح کرده و پس از آن شورای همکاری خلیج فارس با بیانیه‌ای بر ادعای آنها صحه گذاشت و وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای رسمی آن را تأیید کرد در واقع سناریوی آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر شکست در برنامه هسته‌ای ایران است.

زارعی با اشاره به اعتراف غرب به حق ایران در برخورداری از غنی‌سازی اورانیوم، تصریح کرد: این ادعای امارات برنامه آمریکا و در واقع براساس نیاز آنهاست؛ نشانه آن نیز اعلام حمایت رسمی وزارت خارجه آمریکا از این ادعا است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بر همین اساس افزود: در حالی که در گذشته ادعای مشابه‌ای از سوی امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی صورت گرفته بود، آمریکا هیچگاه آن را تأیید نکرد بنابراین پیش‌بینی شکست غرب از برنامه هسته‌ای ایران از ماه ها قبل منجر به اتخاذ چنین موضعی از سوی آمریکا شد.

وی ادامه داد: اوباما دفعات متعددی از پذیرش غنی‌سازی 3.5 درصد ایران خبر داده بود و این فرآیند در استانبول شکل رسمی به خود گرفت.

* هدف سناریوسازی آمریکا تضعیف روحیه ایران در آستانه مذاکرات است

زارعی با بیان اینکه ما باید بین اجلاس استانبول و اجلاس بغداد در انتظار سلسله‌ موضوعاتی از این قبیل باشیم، خاطرنشان کرد: هدف از این سناریوسازی آمریکا تضعیف روحیه طرف ایرانی در آستانه مذاکرات است و در واقع آنها می‌خواهند به ایران پیام دهند که اگر یک پرونده بسته شود پرونده جدیدی فراروی ایران قرار می‌دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه برهمین اساس اظهار داشت: آمریکا می‌خواهد با این سناریوسازی‌ها ما را ناچار کند که در اجلاس بغداد انعطاف نشان داده و از حق مسلم خود صرف‌نظر کنیم و این سناریو ارتباط مستقیمی با پرونده هسته‌ای ایران دارد.

وی در ادامه درباره نقشه‌ای که از سوی سایت "عرب‌آنلاین" منتشر شده و در آن ادعا کرده‌اند جزایر سه‌گانه متعلق به امارات است، خاطرنشان کرد: ادعای تعلق این جزایر به امارات مسئله جدیدی نیست چرا که امثال این نقشه‌ها در طول 50 سال گذشته همواره وجود داشته و جعلی بودن آن محرز است.

زارعی با بیان اینکه کشورهای غربی از جمله انگلیس در کتب رسمی‌شان تعلق این جزایر به ایران را تأیید کرده‌اند، ادامه داد: اینکه امارات و آمریکا یک جبهه در برابر ایران هستند نباید ما را دچار اشتباه کرده و وارد جنجال شویم.

* ادعاهای امارات هیچ حقی را برای آنها ثابت نمی‌کند

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه پرداختن به این مسئله به پروژه واهی امارات کمک می‌کند که نشان دهد درباره حاکمیت جزایر سه‌گانه ابهام وجود دارد، اضافه کرد: جزایر خلیج فارس، جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در طول تاریخ متعلق به ایران بوده و براساس نقشه‌های دوران ساسانی، اشکانیان و صفویه و پس از آن در دوران قاجار این مسئله قابل تأیید است.

وی ادامه داد: فقط در فاصله‌ سال‌هایی که انگلیسی‌ها منطقه جنوب را به اشغال درآورده بودند یعنی در حدفاصل 1825 تا 1971 این جزایر از جمله بحرین، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک و در مقطعی جزیره قشم تحت سیطره انگلیس بود.

زارعی افزود:‌ در دوره پهلوی خاک سرخ جزیره ابوموسی که کاربرد صنعتی داشت صادر می‌شد و آنها پرچم امارات را به اهتزاز درمی‌آوردند که این امر با مخالفت رضاشاه و محمدرضا شاه روبرو شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد:‌ این ادعاها هیچ حقی را برای امارات ثابت نمی‌کند و تنها مستمسک آنها به همین مسئله صدور خاک سرخ این جزایر توسط تجار شارجه و نصب پرچم آنها در این جزایر برمی‌گردد که براساس اسناد موجود همواره مورد اعتراض دولت ایران بوده است اما چون پهلوی‌ها قادر به ایستادگی در مقابل انگلیس نبودند این اعتراضات در حد دیپلماتیک باقی می‌ماند.

* وزارت خارجه در حد نیاز واکنش رسمی نشان دهد

زارعی تأکید کرد:‌ باید در حد مشخص شدن موضع جمهوری اسلامی وزارت خارجه واکنش رسمی نشان دهد هرچند این مسئله نباید به فضای گفتمانی وارد شود چرا که این امر کمک به امارات درباره ابهام‌آفرینی بر حاکمیت این جزایر سه‌گانه است.

۱۳۹۱/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...