نسخه چاپی

عراقچی:غنی سازی جزو اصول ما است

به گزارش نما به نقل از مهر، سید عباس عراقچی حقوقی معاون امور بین الملل و حقوقی وزارت امورخارجه پس از برگزاری نشست مشترک کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست درباره نحوه اداره مذاکرات در سطح کارشناسی و رسیدن به توافق درباره متن نهایی رایزنی شد.

وی افزود: خوشبختانه مذاکرات کارشناسی در خصوص متن پیشرفت خوبی داشته اما هنوز در مورد اینکه امشب به نتیجه خواهیم رسید یا خیر برای قضاوت زود است.

عراقچی تاکید کرد: پیشرفت ما خوب است اما هنوز نمی توانیم نظر قطعی بدهیم، امیدواریم که به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد تصریح کرد: به مراحل حساس و پیچیده ای رسیده ایم که لازم است در سطح بالاتری ادامه پیدا کند به همین دلیل خانم اشتون از آقای ظریف خواهش کرده که برای یک جلسه سه جانبه با حضور خانم اشتون ، آقای کری و آقای ظریف شرکت داشته باشند و در مورد متن به صورت سه جانبه مذاکره کنند.

عراقچی تصریح کرد: ظریف برای این مذاکرات سه جانبه به دفتر خانم اشتون در نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل خواهد رفت.

وی تصریح کرد: وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه این دیدار با وزرای خارجه کشورهای اروپایی نیز ملاقات هایی به صورت دوجانبه خواهد داشت.

وی گفت: آقای ظریف همچنین با معاونین وزرای خارجه روسیه و چین ملاقات می کند.

معاون امور بین الملل و حقوقی وزارت امورخارجه درباره دیدار دو جانبه با جان کری گفت: تاکنون برنامه ای برای ملاقات دوجانبه با جان کری تنظیم نشده و در دستور کارمان نیست. سفر کری به درخواست اشتون بوده چرا که مذاکرات به مراحل حساسی نزدیک می شود و لازم داشتند که هماهنگی های بیشتری انجام دهند.

عراقچی درباره زمان انجام مذاکرات سه جانبه کری، اشتون و ظریف گفت: جلسه بعد از ورود کری به ژنو خواهد بود.به گفته خانم اشتون ، جان کری حدود 3.5 بعدازظهر به وقت محلی به ژنو می رسد.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره که این مذاکرات سه جانبه به مفهوم به نتیجه رسیدن است ادامه داد: هنوز درباره قضاوت در مورد به نتیجه رسیدن زود است. هر گاه متن تفاهم نامه طرفین به امضا رسید می توانیم در این باره اظهارنظر داشته باشیم.

وی درباره متن تفاهم نامه خاطرنشان کرد: در مورد جزئیات متن نمی توانم صحبت کنم اما متن شامل سه مقوله طرح ایران است. هدف نهایی در آن ذکر شده و گامهای اول و پایانی مشخص شده است.

معاون امور بین الملل و حقوقی وزارت امورخارجه تصریح کرد: اقدامات اعتماد ساز در این بیانیه ذکر شده است اما اکنون نمی توانم جزئیات آن را بگوییم زمانی که توافق صورت گرفت به صورت مصاحبه مطبوعاتی اعلام می شود در آن زمان می گویم که چه بخش هایی سخت تر بود.

وی گفت: اعتماد سازی شامل مقومات متعددی است و زمانی که متن مشترک به تفاهم برسد گام اول بعد از یک فرصت شروع خواهد شد، گام اول زمانی آغاز می شود که در مورد تاریخ شروع گامها به توافق برسیم.

عراقچی افزود: اگر امشب مذاکرات نهایی شود جلسه مشترک با 1+5 برگزار خواهد شد و بعد از آن آقای ظریف و خانم اشتون یک نشست مطبوعاتی مشترک خواهند داشت البته هنوز این مسئله قطعی نیست.

معاون امور بین الملل و حقوقی وزارت امورخارجه در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا ایران درباره حق غنی سازی وارد مذاکره شده است تصریح کرد: اینکه طرف غربی اعلام کرده که در مقابل حق غنی سازی ایران اموال بلوکه شده و تحریم های اقتصادی رفع خواهد شد بیان کرد: من هیچ کدام از اخباری را که تاکنون منتشر شده تایید نمی کنم. غنی سازی جزو اصول ما است. از اصل غنی سازی کوتاه نمی آییم اما ابعاد آن قابل بحث است و در خصوص شکل و نوع غنی سازی می توان مذاکره کرد که البته در مورد غنی سازی قطعا بحث شده است.

وی در مورد حضور وزیرامورخارجه ژاپن در تهران نیز گفت: وزیرامورخارجه ژاپن حتما در تهران با وزیرامورخارجه کشورمان دیدار خواهد داشت و اگر مذاکرات نیز تا فردا ادامه پیدا کند ما ظهر فردا به تهران می رویم و وزیرامورخارجه یا بعدازظهر با وزیرخارجه ژاپن دیدار می کند و یا اینکه یکشنبه صبح صبحانه کاری خواهند داشت.

۱۳۹۲/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...