نسخه چاپی

سركسیه كردن مردم به روشی كثیف

برچسب‌هایی كه هر از گاه بر در منازل چسبیده می‌شود غالبا حاوی یك نوع پیام تبلیغاتی برای اهل منزل و ساكنان واحدهای مسكونی هستند : «لوله بازكنی فوری» و یا چیزی نزدیك به همین كار .

به گزارش نما؛ حالا دیگر خانه‌ای نیست که چند برچسب اینچنینی بر در و دیوارش نچسبیده باشد. و حتی شاید خانه و کاشانه‌ای هم نباشد که مبتلا به مراجعه و تماس با صاحبان این نوع آگهی‌های چسبناک برای رفع گرفتگی لوله منزل نشده باشد.


البته نیاز به ذکر این مهم نیست که این نوع فرآورده‌های تبلیغاتی، تنها در کشورهایی چون ایران که سایه کمرنگی از قوانین صنفی بر سر اتحادیه‌های اصناف سایه انداخته است قابل مشاهده و رویت می‌باشد.


کلاهبردارانی که با شیوه‌های جدید هر روز پای به عرصه ظهور می‌گذارند و تا سیستم‌های نظارتی و قانونی بخواهند مجال جولانی برای جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی این قبیل داشته باشند، بار خودشان را می‌بندند و روزی دیگر با شکلی دیگر و شمایلی موجه‌تر دوباره ظاهر می‌شوند.



این روزها گرفتگی لوله‌های فاضلاب منازل اعم از سرویس‌های ظرفشویی یا چاه آشپزخانه و دستشویی از جمله گرفتاری‌های طبیعی زندگی شمرده می‌شود که اگر برای رفع این معضل، با یکی از شماره تماسهای مندرج براین برچسب‌های تبلیغاتی تماس گرفته باشید بدون شک با خاطره‌ای تلخ و ناباورانه ناشی از خدمات ناقص و یا دریافت هزینه‌های نامعقول مواجه شده‌اید.


بیشتر صاحبان این آگهی‌ها افراد ناکارآمد و بی تخصصی هستند که با تهیه یک دستگاه دریل خصوص که میانگین قیمت آن در بازار امروز کمتر از یکصد هزار تومان است و تهیه چند متر فنر، روزانه چندصد هزار تومان از این روش درآمد نادرست دارند.


بسیاری از آنها از گالن‌هایی حاوی مواد سیاه رنگی هست استفاده می‌کنند که اذعان می‌دارند بهترین نوع مایع قابل استفاده در رفع گرفتگی لوله‌های منازل است و این درحالی است که طبق اعلام اتحادیه مربوطه استفاده از هرگونه مواد اسیدی برای رفع گرفتگی لوله‌ها، غیر مجاز و ممنوع است.


تاکنون مخاطبان بسیاری طی تماس تلفنی با واحد نظرات مردمی پایگاه خبری قدس آنلاین از عملکرد صاحبان اینچنین آگهی‌های لوله بازکنی ،انتقادو شکایت کرده‌اند.


روش کلاهبرداری
شگرد کار این افراد بدین صورت است که پس از تماس تلفنی مردم با آنها و آمدن به محل، اعلام می کنند «سیستم لوله کشی منزل شما نقص فنی دارد و باید لوله کشی را عوض کنید، اما اگر بخواهید، ما مواد مخصوص داریم که همراه با فنر زدن استفاده می‌کنیم و تا چند سال دیگر با مشکل گرفتگی لوله‌های فاضلاب مواجه نخواهید شد».


بدیهی است در این میان صاحب ملک بخت برگشته برای رهایی از هزینه چند میلیون تومانی ترمیم خرابی و تعویض لوله‌ها، به تنها راه پیشنهاد شده این کلاه برداران رضایت می‌دهد.


برخی از این افراد پس از چند بار فنر زدن به داخل لوله‌های گرفته شده ، فاضلاب گالن‌های 3 یا 4 لیتری که همراه دارند و حاوی مواد سیاه رنگی است داخل لوله‌ها می‌ریزند و در مواردی نیز از مالک واحد مسکونی تقاضای پودر شست و‌شو هم می‌نمایند که در همین زمان کوتاه از فرصت استفاده کرده و لوازم قیمتی دم دستی را هم سرقت می‌کنند.


این افراد ناکارآمد پس از اتمام کار که اغلب کمتر از یک ساعت طول می‌کشد برای هر گالن مواد ریخته شده مبلغی بین 25 تا 35 هزار تومان و برای هر لوله ای که فنر زده‌اند مبلغی بین 25 تا 40 هزار تومان را مطالبه می‌کنند.


التبه در این میان معمولاً کمتر از 4 گالن استفاده نمی‌کنند و موارد متعددی از شاکیان اعلام داشته‌اند تا 14 و 17 گالن هم استفاده کرده‌اند!


حداقل قیمتی که این افراد برای رفع گرفتگی لوله‌ها مطالبه می‌کنند 150 هزار تومان است که البته این رقم تا یک میلیون و 500 هزار تومان نیز دیده شده است.


شکایت شاکیان
خانم "لیلی ص" کارمندیک دستگاه دولتی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار می‌دارد: حدود 20 روز پیش برای رفع گرفتگی لوله آشپزخانه به لوله بازکنی «س» با شماره تماس 6171.... 0915 تماس گرفتم که پس از رفع گرفتگی لوله مبلغ 190 هزار تومان دریافت کرد و این درحالی است که طبق نظر اتحادیه مربوطه نرخ فوق تنها 20 هزار تومان بوده است.


آقای "حسین.م" نیز اظهار می‌دارد برای رفع گرفتگی لوله دستشویی با لوله بازکنی «ر» به شماره ثابت


65... 85 تماس گرفم که پس از انجام کار 190 هزار تومان مطالبه کرد در حالی که در تماس با اتحادیه اعلام کردند نرخ مزبور باید 20 هزار تومان باشد.


همچنین خانم "محبوبه .م" اظهار می‌دارد: برای لوله آشپزخانه منزلمان 5 گالن 3 لیتری مواد استفاده کرد ند و مبلغ 135 هزار تومان در یافت کرده اند.


آقای "حمید .ه " نیز با اعلام اینکه برای رفع گرفتگی لوله چاه آشپزخانه با یک لوله بازکنی به شماره 3070 ... 0915 تماس داشته، اظهار می‌دارد: از 4 گالن 3 لیتری مواد که یکی از آنها آب بود استفاده شده و مبلغ 150هزار تومان اخذ شده است، در حالی که نرخ اتحادیه حدود 25 هزار تومان اعلام شده است.


سخنان رئیس اتحادیه
رئیس اتحادیه صنف تأسیسات مکانیک ساختمان مشهد با ابراز تأسف در پاسخ به موارد مطرح شده به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: درخصوص رفع گرفتگی لوله های فاضلاب منازل فقط 5 عضو مجاز اتحادیه مشهد هستند که زیر نظر این اتحادیه مشغول کار هستند و نرخنامه رسمی را رعایت می‌کنند که آگهی این افراد در رسانه‌ها با علامت ستاره مشکی رنگ که داخل آن نوشته شده عضو مجاز اتحادیه مشخص می باشد و تمام آگهی‌های دیگر که فاقد علامت ستاره مشکی رنگ باشند غیرمجاز بوده و این اتحادیه نمی‌تواند پاسخگوی شاکیان و کلاهبرداری انجام شده باشد.


مجتبی کرمی در پاسخ به این پرسش که اگر اتحادیه پاسخگوی این قبیل کلاهبرداری‌ها نیست پس چه مرجعی قابلیت رسیدگی به این نوع شکایات را دارد، می‌افزاید: ما بارها از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی کرده‌ایم که شهروندان برای انجام امور گرفتگی لوله های فاضلاب منازل فقط به اعضای مجاز این صنف مراجعه نمایند.


وی یادآور می‌شود. حتی جلسات متعددی با حوزه معاونت پیشگیری از جرایم دادگستری، اداره تعزیرات و همچنین مجمع امور صنفی داشته ایم و طرح مشکل کرده ایم که در حال پیگیری است.
وی با تأکید بر این نکته که هیچ فرد لوله‌بازکنی مجاز به استفاده از مواد اسیدی و یا غیره برای رفع این گرفتگی‌ها نیست به شهروندان هشدار می دهد: گاز حاصل از این مواد بشدت سمی و حتی در یک مورد به مرگ یکی از مالکان ساختمان منجر شده است.


وی ادامه می‌دهد: روزانه 15 مورد شکایت تلفنی داریم که از این تعداد، افراد کمی هستند که به اتحادیه مراجعه می‌کنند و طرح کتبی شکایت می‌نمایند.


وی آمار شاکیان در این خصوص را از ابتدای سال جاری 90مورد ذکر کرده و می‌گوید: در یکی از این شکایتها مبلغ 600هزار تومان از مالک ساختمان اخذ شده است و در مورد دیگری که مربوط به یک مؤسسه خیریه بوده از مؤسسه مزبور مبلغ 15میلیون ریال بابت رفع گرفتگی لوله فاضلاب دریافت شده است.


رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیک ساختمان مشهد که وظیفه نظارت بر «لوله بازکنی‌های مجاز» را بر عهده دارد، ضمن هشدار به شهروندان برای استفاده از خدمات اعضای مجاز این اتحادیه در جهت رفع مشکل لوله های منازل خود خواست به برچسبهای تبلیغاتی نصب شده بر در و دیوارهای محدوده سکونت خود توجه نکرده و فقط برای رفع مشکل خود از طریق آگهی‌های مشخص شده با ستاره مشکی رنگ در مطبوعات و یا با این اتحادیه به شماره تلفن 7516664 و 7517674 تماس گرفته تا نسبت به رسیدگی به شکایت یا معرفی اعضای مجاز اتحادیه در این خصوص راهنمایی و اقدام شود.



******



به هر روی آنچنانکه مطرح است این معضل در بسیاری از شهرهای کشور مشاهده می شود و بسیاری از افرادی که غیر مجاز و بدون نظارت نهادهای مسوول با استفاده از این شیوه و با سرکیسه کردن مردم به درآمدهای میلیونی می رسند لذا جا دارد تا مدیران و مسوولان امر نسبت به رفع این نوع کلاهبرداری که مورد اذعان مسوولان اتحادیه هم میباشد چاره اندیشی و با برطرف نمودن خلأهای موجود در قوانین نظارتی نسبت به این مهم اقدام نمایند

۱۳۹۲/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...