نسخه چاپی

حمایت آلمان و انگلیس از روند كلی گفتگوها در ملاقات چهارجانبه

آلمان و انگلیس از روند كلی گفتگوها در ملاقات چهارجانبه اعلام حمایت كردند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، يک منبع نزديک به هيئت مذاکره‌کننده ايراني در باره ملاقات چهارجانبه ظريف، اشتون، هيگ و وستروله گفت: رايزني در خصوص موضوعات جاري در گفتگوها مهمترين محور بحث ها بود .

وي افزود: آلمان انگيس حمايت خود را از روند کلي گفتگوها اعلام کردند.

گفتني است "مایکل مان" روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شما فکر می‌کنید 1+5 با ایران دربازه زمانی مشخص به توافق خواهد رسید یا نه، اظهار داشت: این واضح است که پیشرفت‌هایی حاصل شده اما امیدواریم که این پیشرفت‌ها بیشتر باشد.

سخنگوی کاترین اشتون در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران که آیا زمان مشخصی برای رسیدن به توافق پیش‌بینی می‌کنید گفت: پیش‌بینی بسیار سخت است و من در مورد زمان رسیدن به توافق با ایران چیزی نمی‌گویم اما امیدوارم که بتوانیم به پیشرفت‌ها ادامه دهیم.

مایکل مان در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد اینکه آیا وزاری امور خارجه دیگری به ژنو می‌آیند، گفت: در حال حاضر تا آنجا که من اطلاع دارم فقط وزیر خارجه فرانسه و جان کری به ژنو می‌آیند که این دعوت از سوی کاترین اشتون صورت گرفته است.
از مهمترین اتفاقات روز دوم مذاکرات دور دوم ژنو حضو وزاری خارجه کشورهای 5+1 است که این وزار سعی دارند خود را به ژنو برسانند.
نشست مشترک "محمدجواد ظریف" و "کاترین اشتون" ساعت 16:18 عصر روز جمعه به وقت تهران آغاز شد تا وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون در این نشست با حضور معاونین خود نتایج مذاکرات دیروز را مورد بررسی قرار دهند.

دقایقی پس از آن "ويليام هيگ" وزير امور خارجه انگليس وارد ژنو شد و همزمان با دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که پیشتر با اشتون دیدار داشت هتل اینترکنتیننال را ترک کرد.

دیدار محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا روز جمعه حدود ساعت 17:8 به وقت ایران به پایان رسید، و پس از آن دیدار ظریف با کوفی عنان شروع و ساعت 17:34 به پایان رسید.

"گيدو وستروله" وزير امور خارجه آلمان نیز ساعت 17:38 وارد هتل محل اقامت مذاکره‌کنندگان شد تا جمع مردان شماره یک مذاکرات هسته‌ای در آستانه تکمیل باشد البته پس از آن محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با سرگئی ریباکوف معاون وزیر خارجه روسیه در هتل اینتر کانتیننتال محل برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 دیدار و گفتگو کرد.

شاید مهمترین مهمان مذاکرات در روز جمعه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود که ساعت 18 به وقت تهران وارد محل مذاکره شد.

محمدجواد ظریف که یکی از روزهای پرکار خود در ژنو را سپری می‌کند ساعت 18:20 با معاون وزیر امور خارجه چین در هتل اینتر کانتیننتال محل برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو؛‌ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در زمان ورود به هتل مذاکرات هسته‌ای به سوالات خبرنگاران درباره وضعیت مذاکرات پاسخ داد.

کری گفت: هنوز اختلافاتی با ایران وجود دارد که باید مرتفع شود.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد:‌ هنوز به توافق هسته‌ای نرسیده‌ایم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: مسائل مهمی هنوز وجود دارد که حل نشده است.

کری با اشاره به اینکه امیدوار است اختلافات به حد اقل برسد گفت: گفت باید در نظر داشت اختلافات زیادی وجود دارد که باید مرتفع شوند.

وی در پایان تاکید کرد با ظریف ملاقات خواهد داشت.

در گرماگرم دیدار و گفتگوها " جان کری" وزیر خارجه آمریکا با "ویلیام هیگ" همتای انگلیسی خود ساعت 19:35 به وقت تهران در ژنو دیدار کرد.

این دیدار پس از مذاکرات فشرده ایران با گروه 1+5 بر سر برنامه‌های هسته‌ای تهران صورت گرفت و

وزراي خارجه دو کشور درباره جزئیات مذاکرات گروه 1+5 با ایران گفت‌وگو کردند و در همین حین "محمد‌جواد ظريف" وزير امور خارجه کشورمان هتل اينترکانتيننتال را براي ديدار سه جانبه با "کاترين اشتون" و "جان کري" که در مقر اتحادیه اروپا در ژنو (EU) برگزار می‌شود، ترک کرد.

باتوجه به دیدارهای وزرای خارجه کشورهای مختلف در حاشیه نشت ژنو شب گذشته
دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با رئیس‌جمهور فرانسه ساعت 19:38 به وقت تهران در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت‌و‌گو کرد.

بنا به گفته کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه از سازنده بودن مذاکرات ژنو ابراز امیدواری کرده و آن را فرصتی مناسب برای پیشبرد واقعی حل مسئله هسته‌ای ایران دانستند.

از جمله دیدارهای مهمی که شب گذشته در نشست ژنو روی داد این بود که جان کری" و "کاترین اشتون" با یکدیگر دیدار کردند.

گفته می‌شود موضوع دیدار اشتون و کری رایزنی درباره نشست سه جانبه با ایران بود.

بنابر گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو دیدار وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دفتر کاترین اشتون شب گذشته ساعت 18:30 به وقت ژنو (21 به وقت تهران) برگزار شد.


محمدجوادظریف وزیرامورخارجه کشورمان شب گذشته پیش از ترک هتل اینترکانتیننتال به منظور شرکت در دیدار سه جانبه با جان‌کری و کاترین اشتون، در پاسخ به سئوالی درباره جزئیات این مذاکرات گفت: من از جزئیات این نشست خبری ندارم و باید ببینیم چه پیش می‌آید.

دیدار سه جانبه ظریف وزریرامورخارجه کشورمان، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته برگزار شد

گفتنی است این دیدار به پیشنهاد کاترین اشتون برگزار شد.

همراه با ورود وزرای خارجه برخی از کشورهای غربی به ژنو خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز احتمالا امروز به ژنو سفر می‌کند.

هیئت عالی رتبه مقامات چینی نیز در راستای حضور در مذاکرات ژنو هیئت عالی‌رتبه چین امروز ساعت 10:30 صبح به وقت ژنو وارد این شهر شد.

گفتنی است مایکل‌مان سخنگوی‌ کاترین اشتون شب گذشته در صفحه توییتر خود درباره مذاکرات میان کری، ظریف و اشتون نوشت: نشست سه جانبه ظریف، اشتون و کری همچنان پس از دو ساعت ادامه دارد.

مذاکرات سه جانبه میان ظریف، کری و اشتون پس از گفتگوهای دشوار و فشرده مان آنها با اعلام تنفس شب گذشته ساعت 21:40 دقیقه به وقت ژنو (10 دقیقه بامداد شنبه به وقت تهران) به طور موقت متوقف شد.

لازم به ذکر است،گفت‌وگوها پس از یک توفق کوتاه مجددا برای رسیدن به یک متن مورد توافق از سر گرفته شد.

این مذاکرات بعد از اعلام یک تنفس کوتاه مدت دوباره آغاز و بعد از 5 ساعت گفت‌وگو پشت درهای بسته پایان یافت.

گفتنی است ادامه گفت‌وگوها امروز ساعت 8:30 به وقت محلی از سرگرفته خواهد شد.

سیدعباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هیئت ایرانی حاضر در ژنو شب گذشته پس از پایان نشست سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات پاسخ داد.

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو گفت: مقداری پیشرفت حاصل شده و مذاکرات خوب بود.

در حاشیه برگزاری دیدارهای متوالی میان مقامات ایرانی با مقامات کشورهای غربی ظریف ساعت 11 به وقت تهران با اشتون دیدار خواهد کرد.

شب گذشته جان کری پس از پایان مذاکرات سه جانبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات سخت و فشرده است.سخت کار مي کنيم.

گفتنی است صبح امروز( شنبه) مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 تا دقایق دیگری آغاز می‌شود و این در حالی است که جو امنیتی شدیدی در اطراف هتل وجود دارد و خبرنگاران اجازه ورود به لابی هتل را ندارند.

گفتنی است امروز صبح صبحانه کاری ظریف وزیرامورخاجه کشورمان وکاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا با محوریت توافقنامه برگزار شد.

درحال حاضر در روز سوم از مذاکرات خبرهاي موجود حکایت از آن دارد که تیم‌های مذاکره‌کننده در حال رایزنی با پایتخت‌های خود هستند.

۱۳۹۲/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...