نسخه چاپی

مشروح دفاعیات رییس‌جمهور از وزیرپیشنهادی ورزش،واكنش به مذاكرات ژنو،انتقاد از تخریب دولت و ...

بررسی صلاحیت و برنامه‌های نصراالله سجادی وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دستور كار امروز مجلس بود.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، رییس جمهور سخنان خود را با مزاح با نمایندگان آغاز کرد و گفت: قرار نیست که ما همیشه برای بررسی صلاحیت وزرا در خدمت شما باشیم برای مقصود های دیگری هم می شود در خدمت نمایندگان بود.

وی با تشکر از نمایندگان مجلس به خاطر رای اعتماد به وزرای قبلی، تصریح کرد: ما دوست داشتیم در همان تابستان یعنی در 24 مرداد که همه وزرا معرفی شده بودند همه رای اعتماد می‌گرفتند و ما می‌توانستیم کارمان را در دولت با برنامه‌ریزی دقیق‌تری شروع کنیم. اما به هر حال مجلس شورای اسلامی دارای وظایف قانونی است و طبق مصالح مدنظر در چارچوب قانون اساسی و آیین داخلی عمل می‌کند و ما از این نظر گله نداریم.

اهم اظهارات رییس جمهور را بخوانید؛
*از سلطانی‌فر که برای اولین‌بار برای وزارتخانه ورزش و جوانان معرفی شد و رای اعتماد نگرفت و قول همکاری با دولت داده بودند و نتوانستند از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد کسب کنند، تشکر می کنم و برای ایشان آرزوی توفیق دارم. همچنین از دکتر صالحی امیری که برای دو ماه مسئولیت سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده داشتند و بسیار خوب در آن مدت ظاهر شدند و به وظایف قانونی خود عمل کردند تشکر کنم.

* مطالبی که در جلسه رای اعتماد به آقای صالحی امیری عنوان شد می‌توانست با بیان ملایم‌تر و نرمتر باشد و اگر ایشان نسبت به مطالبی که گفته شد احساس مظلومیت می‌کند، حق طبیعی و قانونی اوست که از خود در رسانه‌ها دفاع کند. اینکه در مجلس به حاشیه‌ها نپرداخت، این در واقع همان خط مشی دولت بوده که ایشان نیز همان خط مشی را دنبال کردند و من برای ایشان در سمتی که خواهد بود آرزوی موفقیت دارم.

* حتی وزرایی که رای اعتماد نتوانستند از مجلس شورای اسلامی کسب کنند، چیزی حدود 40 درصد نمایندگان مجلس به آنها رای دادند و این روشن است که کسی که حمایت 40 درصد نمایندگان مجلس را پشت‌سر خود برای سمت وزارت دارد برای سمت‌های دیگر اگر پایین‌تر باشد رای بالاتری خواهد داشت و در واقع این رای پشتوانه‌ای است برای فعالیت سیاسی این نمایندگان.

* ما تابع رای اکثریت هستیم و قواعد سیاسی که بر مبنای آن ما حرکت می‌کنیم، اکثریت آراست و به همین دلیل می‌گوییم همه باید تابع نظر مردم در 24 خرداد باشیم. مسیری را که اکثریت مردم امضا کردند دنبال می‌کنیم چون مردم در 24 خرداد به افراط و تفریط، خشونت و خودرأیی و تک‌رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی «نه» دادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی «آری» دادند. ما نباید صدای مردم را در طول چهار سال پیش رو از یاد ببریم و فراموش کنیم، دولت خود را مکلف به نظرات و خواست و آرای مردم می‌داند و به رهنمودهای رهبری متعهد است.

*نظرات مردم و تدابیر رهبری شاخصی است که دولت و مجلس با هم آن را دنبال خواهند کرد، مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی در پی اجرای وظایف خود است که این وظایف در قانون مشخص شده و روشن است که وظایف دولت و نمایندگان چیست.

*در نحوه عمل به وظیفه و قانون، شیوه‌های متفاوتی پیش روست، خوب است بهترین شیوه را در این زمینه برگزینیم؛ شیوه‌ای که بدخواهان از آن سوءاستفاده نکنند. مجلس شورای اسلامی اقدام به اعمالی می‌کند که در چارچوب وظایف قانونی آن قرار دارد اما گاهی شیوه به‌گونه‌ای است که بدخواهان ممکن است سوءاستفاده کنند و آن را تعبیر به تضعیف دولت یا حتی تخریب کنند. البته روشن است که دولت می‌خواهد تعامل بسیار نزدیکی با مجلس داشته باشد. مجلس هم همانند دولت در پی گفتمان خدمت است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند نه حاشیه پردازی. و برای خدمت باید دست به دست هم بدهیم. دولت در یک شرایط خاصی مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفته است.

اولین موضع‌گیری روحانی درباره مذاکرات ژنو/ نتایج همان است که ما به آن برد-برد می‌گوییم

* امروز دولت با مسائل پیچیده داخلی و خارجی روبرو است، ما در مسائل خارجی نیاز به حمایت مردم و مجلس هستیم. نیاز به هدایت و حمایت رهبری معظم داریم. نیازمند اجماع داخلی هستیم. اینکه شما می‌بینید در ظرف زمانی کوتاه شروع کار این دولت که فقط 84 روز از زمان شروع به کار دولت بیشتر گذشته و امروز هشتاد و پنجمین روز است و دولت انشاالله ظرف 15 روز آینده و ظرف زمانی 100 روزه فعالیت خود گزارشی را به ملت خود خواهد داد. اینکه دولت دراین 84 روز در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصادی، فرهنگی و بالاتر سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و ایجاد آرامش در جامعه توفیقات فراوانی را به دست آورده است، بدون حمایت مجلس، همراهی مردم و حمایت مقام معظم رهبری اینکار امکانپذیر نبود.

*دولت این بار سنگین را بر دوش گرفته است، بار خدمت به مردم است و همه باید دست به دست هم دهیم، الان روز تعامل است، روز همدلی و همفکری است. طبیعی است که دولت تقاضا ندارد که مجلس وظایف قانونی خود را کنار بگذارد، دولت هم به توصیه ها، نظرات و انتقادات مجلس احترام می گذارد اما طبیعی است که باید زمانی مناسب و معقول باید در اختیار مجریان بگذاریم. 6 ماه تا یک سال کار کنند تا بتوانیم کارنامه وعملکرد آنها را در میزان سنجش قرار دهیم. هیچ میزانی هم جز قانون وجود ندارد.

*میزان جناحی و حزبی هیچوقت درست کار نکرده است و این ترازو همیشه خراب بوده است. آن ترازوی دقیقی که همیشه می تواند عملکرد دولت و وزرا را سنجش کند قانون است و همه باید در برابر قانون سر تعظیم فرود بیاوریم.

*برای رشد، توسعه، آینده بهتر، رضایتمندی مردم، رفاه اجتماعی، نظم، امنیت بیشتر و ...هیچ راهی جز قانونگرایی وجود ندارد. میزان سوال، معیار تذکر و نقد همه بر میزان قانون خواهد بود و ما در برابر قانون تسلیم خواهیم بود.

*درخواستم از شما نمایندگان این است که در این شرایط حساس بیش از پیش دولت را حمایت کنند. البته دولت شکرگذاری و تشکر را از یاد نمی برد. تا امروز شکرگذار لطف خداوند و عنایت اهل بیت، حمایت مردم و همچنین مجلس هستیم و حمایت رهبری را در همه مقاطع حساس داشتیم. اگر اینها نبود آیا نمایندگان شما و به تعبیر رهبری «فرزندان انقلاب» قادر بودند در برابر قدرت های جهانی با قدرت حرف ببزند و سخن بگویند؟

*شما دیدید که اشغالگران چگونه به تب و تاب افتادند دیدید جنگ طلبان از مسیر صلح و تعالم با جهان هراسیدند. شما دیدید که در برابر چهارچوب طرح ایران حداقل در کلیات قدرت های بزرگ آن را پذیرفتند. این طح سه بخش دارد مقدمه ای دارد که آن اهداف را بیان می کند. قسمت پایانی آن شرایط ایران بعد از این دوره گذار تبیین می کند و دوره وسط که چند مرحله خواهد داشت که فعلا بحث مرحله اول و اجرای آن است. ما به زبان و با عمل به طرف‌های مذاکره کندده به صراحت گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد. جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نیاورده و نمی آورد. ما می گوییم برای حل معضلات جهانی باید روی میز فقط عقلانیت و منطق باشد. اگر روی میز عقلانیت و منطق بود بوی عطر آن به مشام همه خواهد رسید و اول برای آنکه پشت میز نشسته است. اگر روی چیز دیگری جز این عقلانیت و تدبیر و آینده نگری بود اثرش بوی تعفن برای جامعه و بیش از همه آن کسی است که پشت میز نشسته است.

*ایران روی میز مذاکره اش عقلانیت و منطق و تدبیر گذاشته است و با همین اهرم در برابر دیگران حاضر می شود. برای ما خط قرمزها قابل عبور نیست. حقوق ملت ایران خط قرمز ما است. منافع ملی خط قرمز ما است. و از جمله آن حقوق حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین المللی و من جمله غنی سازی در خاک ایران است.

* در هیچ شرایطی حاضر به تبعیض نیستیم. ایران از حقوق قانونی خود باید برخوردار باشد. اما در عین حال برای آنکه دیگران هم اعتماد کنند باید بگویم که حرف اصلی ما که فناروری صلح آمیز هسته ای را برای توسعه می خواهیم و نه برای تهدید دیگران ما برای اهداف صلح آمیز دنبال می کنیم نه برای آنکه بمب هسته ای را بسازیم.

*ما با این منطق در ژنو ظاهر شدیم، در نیویورک ظاهر شدیم، سه جلسه را پشت گذراندیم و امروز روی میز مذاکرات طرح ایران وجود دارد. ما تحریم را به ضرر همه می دانیم و نه تنها ملت ایران حتی به ضرر تحریم کنندگان.تحریم را غیرقانونی و راه حل ناکارآمد می دانیم و به خاطر فشار تحریم نیست که پای میز مذاکرات می نشینیم.

*اگر یادتان باشد در سال 2001 و 2002 و مخصوصا 2003 یعنی سال 83 ایران پای میز مذاکرات نشست. در حالیکه تحریمی در کار نبود و مصرانه به مذاکرات منطقی خود ادامه داد. حتی در شرایطی که دشمن می خواست تحریم را آغاز کند باز هم ایران مذاکرات را قطع نکرد، بعد از تحریم هم مذاکرات را قطع نکرد. این یعنی ایران برای حل و فصل مسائل بین المللی راه اصلی را راه حل سیاسی و گفتگو می داند و بر مبنای آن از روز اول حرکت کرده است. اما برخی به گونه​ای حرف می زنند که گویی ما از سال 91 یا 92 مذاکره را شروع کرده​ایم! گویی حافظه تاریخی دچار مشکل شده است.

*در مذاکرات همانقدر که ایران سود می برد منطقه و جهان و طرف های مذاکراتی ما هم سود می برند. این مذاکرات موفقیتش به معنای آرامش بیشتر و ثبات بیشتر برای منطقه و و موفقیتش به معنای هموار شدن مسیر تعامل سازنده ایران با جهان و کشورهای منطقه است. این مذاکرات به معنای آن است که ایران نقش خود را بهتر در منطقه و جهان ایفا کند. اگر مساله منطقه و جهان می خواهد حل شود، دنیا بداند بدون حضور ایران و ایفای نقش ایران یا مشکلات منطقه حل نمی شود و یا با هزینه بسیار گزاف حل می شود.

*در مسائل جهانی حضور ایران بی تردید می توایند نقش سازنده و موثری داشته باشد . آنها که پای میز مذاکرات با ما آمده اند به این نتیجه رسیده اند که تحریم راه حل و کارساز نیست. راه و مسیر صحیح مذاکره و تعامل است.ما این راه را ادامه می دهیم و حداقل آن این است که به تعبیر رهبری ما ضرر نخواهیم کرد و ظرفیت تحلیلی ما اضافه می شود و نقش جایگاه ایران در منطقه و جهان ظهور و بروز بیشتری پیدا می کند و افکار عمومی دنیا قانع می شود که ایران لجبازی نمی کند.

*حداقل دنیا باور می کند که ایران همانطور که بارها گفته است به دنبال سلاح جمعی نیست. بنابراین نتایج مذاکره آن است که به نفع دو طرف تمام خواهد شد. این همانی است که ما به آن نتیجه برد برد می گوییم. برای موفقیت در مذاکرات نیازمند حمایت شما نمایندگان، ملت و مقام معظم رهبری هستیم. ما با مجلس در کنار یکدیگر اهداف بلند ملی را دنبال می کنیم و من خودم را هنوز هم بیش از آنکه یک مسئول اجرایی بدانم، یک مجلسی میبینم. 20 سال در خانه ملت، خادم مردم بودهام و حالا چند ماهی است که مسئولیت اجرایی گرفتهام. انشالله همه ما دست به دست هم می​دهیم و این مسیر را ادامه می دهیم.

کنایه روحانی‌به‌نمایندگان: امیدوارم امروز آخرین زحمت‌ ما در مساله رای اعتماد به‌ وزرا باشد

*غرض ما از مزاحمت امروز معرفی وزیر ورزش و جوانان است. این یک وزارتخانه فرهنگی است. بخشی از بار بزرگ جوانان بر دوش این وزارتخانه است که خیلی از عمرش نگذشته و اندامهایش به اندازه کافی رشد نکرده. همه باید کمک کنیم تا این وزارتخانه به مسئولیت سنگین خود بپردازد.

*من 14-15 ساله بودم که در 15 خرداد 42 با یکی از دوستان طلبه هم درسم در تظاهرات قم شرکت کردم و او به شهادت رسید. از آن آغاز جوانان و نوجوانان در متن انقلاب بودند و پس از پیروزی انقلاب نسل جوان در دفاع مقدس، نقش بزرگی ایفا کرد. پس از آن هم جوانان برای سازندگی کشور حضور یافتند. امروز نوبت ماست که به آن همه ایثار و فداکاری و جهاد و شهامت پاسخ دهیم. جوانان ما نیازمد شغل و شرایط مناسب برای ازدواج و مسکن هستند.

*در کنار مساله جوانان، مساله ورزش است که در دورهای جنبه تفریحی داشت. اما امروز ورزش جزء زندگی شده و بدون ورزش دستیابی به سلامت و نشاط اجتماعی امکان پذیر نیست. ورزش بهترین و کم هزینه ترین وسیله برای پر کردن اوقات فراغت است. یکی از راه های مبارزه و جنگ با معضلات اجتماعی، تشویق جوانان به ورزش است که جزء زندگی اجتماعی و فردی مردم شده است. ما نیازمند توسعه ورزش همگانی و جبران عقب ماندگی ورزش بانوان هستیم. کوچه و خیابان می تواند تبدیل به ورزشگاه موقت پسران شود اما دختران نمی توانند در چنین فضایی حضور یابند. باید از حضور زنان در عرصه ورزش بین الملل احساس غرور کنیم. اسلام مانع هیچ فعالیتی نیست.

*همیشه یکی از بحثها این بود که یک فرد متخصص و پیشکسوت مسئولیت وزارت ورزش را بر عهده بگیرد. دولت به این ندا پاسخ مثبت داده است و امروز وزیری معرفی شده است که از آغاز دوران شهید باهنر و شهید رجایی این مسئولیت را به عنوان مسئول ورزش و مدیرکل در آموزش و پرورش آغاز کرده و همه مدارج علمی و پژوهشی را در این مسیر پیموده است. از وقتی که او معرفی شد، همه آنها که در کار ورزش حرفهای هستند و بسیاری که در کار ورزش قهرمانی هستند، بسیار استقبال کردند.

*امیدوارم دکتر سجادی با توجه به سوابق بسیار خوب و تجربه ارزشمندش در امر ورزش و جوانان، موفق باشد. امیدواریم امروز آخرین زحمت ما در مساله رای اعتماد به وزرا برای شما باشد و شاهد تکمیل دولت تدبیر و امید باشیم و از این پس با وزرایمان در کنار شما در مسیر خدمت به مردم گام بر داریم.

۱۳۹۲/۸/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...