نسخه چاپی

رایزنی پاكستان در آمریكا برای رفع تحریم گازی ایران

منابع پاكستانی اعلام كردند وزیر نفت این كشور با سفر به واشنگتن طی هفته جاری مقامات آمریكایی را تحت فشار قرار خواهد داد تا پروژه خط لوله انتقال گاز ایران را از تحریم ها معاف سازند.

به گزارش نقل به نقل از پایگاه اینترنتی تریبیون، پاکستان، در جریان گفت‌وگوهای استراتژیک دوجانبه با آمریکا که در 12 نوامبر در واشنگتن آغاز می شود، این کشور را تحت فشار قرار خواهد داد تا پروژه خط لوله انتقال گاز ایران را از تحریم ها معاف سازد.
اجرای این پروژه 7.5 میلیارد دلاری از دهه 1990 تاکنون بارها با تاخیر مواجه شده است.
گفت‌وگوهای واشنگتن که پس از سفر اخیر نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به آمریکا برگزار خواهد شد، بر تجدیدنظر در روابط بین دو کشور به خصوص با توجه به نیازهای انرژی پاکستان متمرکز خواهد بود.
هیئت پاکستانی به ریاست مشترک شهید خاقان عباسی، وزیر نفت و خواجه آصف، وزیر انرژی این کشور عازم این گفت‌وگوها خواهد شد.
منابع مطلع گفتند، هیئت پاکستانی موضوع تحریم های احتمالی آمریکا علیه خط لوله انتقال گاز از ایران را مطرح خواهد کرد، زیرا این پروژه برای تامین نیاز فزاینده پاکستان به انرژی اهمیت به سزایی دارد.
بر اساس تحلیلی که توسط وزارت نفت پاکستان انجام شده است، جایگزینی نفت کوره مورد استفاده در نیروگاه های تولید برق پاکستان با گاز وارداتی از ایران منجر به صرفه جویی سالانه 2.4 میلیارد دلاری خواهد شد.
مقامات گفتند پیشرفت در بهره برداری از پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان، بستگی به نتیجه گفت‌وگوها در واشنگتن دارد که دور نهایی مذاکرات با دولت آمریکا درباره این موضوع است.
آمریکا همواره با مشارکت پاکستان و هند در این پروژه مخالفت کرده و اعلام نموده است که این اقدام هند و پاکستان ممکن است به منزله نقض تحریم ها علیه ایران باشد.
در همین حال، مقامات پاکستانی گفتند، هیئت پاکستانی همچنین امکان امضای یک قرارداد هسته ای غیرنظامی، مشابه آنچه هند با آمریکا به امضا رسانده است را با مقامات آمریکایی مطرح خواهند کرد.
از سوی دیگر، به گفته منابع مطلع انتظار می رود که آمریکا برای منصرف کردن اسلام آباد از این پروژه، پیشنهاد صدور ال ان جی به این کشور با قیمتی ارزان تر را مطرح نماید. پس از کشف ذخایر گاز شیل در آمریکا که منجر به کاهش قیمت گاز شده است، احتمالا این کشور در سال های آینده به عنوان یکی از صادر کنندگان گاز مطرح خواهد شد.

۱۳۹۲/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...