نسخه چاپی

ذرات معلق هوا عامل ابتلا به آلزایمر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با هشدار درباره تأثیر آلودگی هوا بر حافظه و یادگیری، وجود ذرات معلق در هوا را در عامل ابتلا به آلزایمر و زوال عقل پیری عنوان كرد.

به گزارش نما، عبدالله امیدی گفت: یادگیری، حافظه و تمام فرایندهای روانشناختی تابع مغز است. اگر مغز کنش مناسبی داشته باشد، تمرکز و حل مسئله را به درستی انجام می‌دهد.

وی افزود: آلودگی هوا با تأثیر منفی بر توجه و تمرکز که دریچه حافظه است، یادگیری را مختل می‌کند.

امیدی اظهار داشت: تمام تجربیات انسان ابتدا وارد دستگاه پردازش می‌شود و باید ابتدا از مجرای توجه بگذرد. در پدیده آلودگی هوا به دلیل کاهش اکسیژن، توجه و تمرکز مختل می‌شود و این مسئله حافظه و یادگیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: علاوه بر این، ذرات معلق موجود در هوا می‌تواند در دراز مدت به اختلالاتی چون آلزایمر و زوال عقل (دمانس) منجر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افسردگی ناشی از دمانس، کندی و روانی حرکتی و فراموشی عمیق را نتیجه زوال عقل پیری دانست.

امیدی تصریح کرد: در دمانس به دلیل بروز مشکل در حافظه کوتاه مدت، یادگیری صورت نمی‌گیرد. این افراد نسبت به اطرافیان و خانواده خود بدبین هستند.

وی اذعان داشت: نوع تغذیه و سبک زندگی از دلایل اصلی دمانس است معمولاً مبتلایان به این بیماری در دوران جوانی، روابط اجتماعی پائینی داشته و به طور کلی منفعل بوده‌اند.

۱۳۹۲/۸/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...