نسخه چاپی

افزایش میزان ناباروری در كشور

رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران، عمده مشكلات درمان نازایی زوجین نابارور را مسائل مالی عنوان كرد و گفت: خودداری بیمه ها از پوشش هزینه های درمان نازایی، بر تشدید این مشكلات دامن زده است.

به گزارش نما، دکتر محمدعلی خلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در برخی از استانهای شرقی کشور مثل کرمان و سیستان و بلوچستان تعداد مراکز درمان نازایی بسیار محدود است و یا اصلا وجود ندارد. به همين خاطر بیماران ناچارند به شهر و استانهای مجاور مراجعه نمایند.

به گفته وی، از آنجا که رشته جنین شناسی و زنان و نازایی از تخصصهای اصلی مراکز درمان ناباروری هستند، فارغ التحصیلان زبردست باید برای حضور در استانها و شهرستانهای محروم رشد و تقویت شوند.

این جنین شناس تصریح کرد: میزان ناباروری در ایران در حال افزایش است و عواملی نظیر افزایش سن ازدواج، مصرف مشروبات الکلی، عوامل محیطی و مواد سمی در این امر دخیل هستند.

وی افزود: مصرف سیگار به عنوان عامل تاثیر گذار بر ناباروری به اثبات نرسیده اما استفاده از آن بر پارامتر و کیفیت اسپرم تاثیر می گذارد.

خلیلی در خصوص داروهای مصرفی زوجهای نابارور گفت: استقبال بیماران و حتی پزشکان از داروهای خارجی بیشتر است كه البته هزینه های این داروها نیز کمرشکن است.

وی افزود: علاوه بر هزینه دارو، مواد مصرفی برای درمان زوجین در آزمایشگاهها که خارجی نيز هستند هزینه های سنگینی را به بیماران تحمیل می کند.

خلیلی توصیه کرد: زن و شوهرها برای بچه دار شدن دیر اقدام نکنند تا فرصت کافی برای بررسی، آزمایشات اولیه و همچنین اقدامات پزشکی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه انجمنهای علمی باید مورد حمایت و توجه بیشتر دولت قرار بگیرند، افزود: حمایتهای مستقیم مالی و معنوی دولت در رفع مشکلات مراکز درمان ناباروری به طور قطع خالی از لطف نیست.

رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران گفت: در کشور ما زوجهای نابارور به علت عدم توان بچه دار شدن تحت فشار و استرسهای روحی و روانی هستند، به همین دلیل بیمه ها باید هزینه های سنگین درمان ناباروری را پوشش دهند.

۱۳۹۲/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...