نسخه چاپی

خلیج فارس در فهرست گرم ترین آب های زمین

نتایج تحقیقات زمین شناسان نشان می دهد: اقیانوس منجمد جنوبی، سردترین و اقیانوس هند كه خلیج فارس هم شاخه ای از آن است٬ گرم ترین اقیانوس های زمین هستند.

به گزارش نما به نقل از العالم، اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ جهان است و 20 درصد کره زمین را پوشانده است. همچنین این اقیانوس گرمترین حوزه اقیانوسی جهان به شمار می آید. در این بین نمونه بارز آبهای گرم خلیج فارس است، که از شاخه های این اقیانوس به شمار می آید و طبق آمار، این پهنه آبی با 32+ درجه سانتیگراد به عنوان گرمترین حوزه آبهای جهان شناخته شده است.
از جمله مهمترین تاثیرات این اقیانوس ایجاد بادهای باران آور موسمی است که در سرتاسر جنوب شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی باعث ایجاد باران های فصلی و همچنین جریان های آب گرم استوایی می شود. این اقیانوس از شمال به آسیا، از غرب به آفریقا، از شرق به استرالیا و از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی منتهی می شود.
اقیانوس منجمد جنوبی یا اقیانوس یخ بسته جنوبی، سردترین و جنوبی ترین اقیانوس جهان است. این اقیانوس که حول قطب جنوب قرار دارد با اقیانوس های آرام و اطلس و اقیانوس هند همجوار است.
سازمان ملل متحد طی گزارشی در ماه سپتامبر اعلام کرد: از دهه 1950 میلادی درجه حرارت سطح زمین به تدریج افزایش یافته ، اما سرعت افزایش گرمایش سطح زمین به تدریج کمتر شده است.
در حالی که زمین شناسان فعالیت های انسانی را تنها منبع بروز مشکل نمی دانند، هواشناسان دلیل سرعت کاهش دمای اقیانوس را فوران آتش فشان ها و تشدید پرتوافشانی های خورشیدی و جابجایی حرارت در سطح اقیانوس می دانند.
به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از منابع خبری، محققان آمریکایی می گویند: دمای آب اقیانوس ها، 15 بار سریع تر از هر زمان دیگری در 10 هزار سال اخیر در حال افزایش است.
محققان دانشگاه راتگرز آمریکا با بررسی ته نشست در بستر آب های اطراف مجمع الجزایر اندونزی و محل اتصال اقیانوس آرام با اقیانوس هند، روند تحولات آب و هوایی هزاره های اخیر را بازآفرینی کرده و به وجود نوسان در درجه حرارت زیر سطحی آب های حوزه استوا پی بردند.
آن ها دریافتند درجه حرارت آب اقیانوس آرام تا 300 سال پیش، 2 درجه سانتی گراد کاهش یافته است. ولی ازآن پس بر درجه حرارت آب اقیانوس اندک اندک افزوده شده و به ویژه در 60 سال اخیر این افزایش دما سرعت گرفته است.

۱۳۹۲/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...