نسخه چاپی

بهادر مولایی در گفت‌و‌گو با نما:

حرف بهداد برایم خیلی سنگین بود

عکس خبري -حرف بهداد برايم خيلي سنگين بود

بعد از مسابقات لهستان حرف‌های مطرح شد كه هم غیرمنصفانه بود و هم اینكه فقط می‌خواستند ما را تخریب كنند. ما هم غیرت داریم؛ رفتیم تلاش كردیم و بر سكوی سوم جهان ایستادیم اما آقایان طوری حرف می‌زنند كه انگار هیچ اتفاق مهمی نیفتاده است. این خیلی بد است كه هم مدال ما را بی‌ارزش می‌كنند و هم زحمت بچه‌ها را.

به گزارش نما ،بهادر مولایی، دارنده ۲ مدال طلا و نقره جوانان جهان با مهار وزنه ۲۴۶ کیلوگرمی در سن 20 سالگی نوید تولد یک قهرمان سنگین‌وزن دیگر را برای تیم ملی وزنه برداری کشورمان داد. او یک سال بعد با توجه به غیبت بهداد سلیمی در مسابقات جهانی لهستان با ثبت رکورد ۴۵۸ کیلوگرم دو مدال نقره یک ضرب و مجموع و مدال طلا دوضرب را بر گردن خود دید و نقشی غیر قابل انکار در تکرار عنوان سومی ایران در این رقابت‌ها داشت. اما با وجود این موفقیت نه تنها جو وزنه‌بر‌داری ایران آرام نشد بلکه ملتهب‌تر از قبل هم شد. در این میان بهادر مولایی که طی 15 ماه گذشته همواره از اظهار نظر در خصوص حواشی وزنه‌برداری طفره می‌رفت، میدان‌دار شد تا به قول خودش از «مردان بی‌ادعایی که آمدند و پرچم ایران را بر افراشته نگه داشتند» دفاع کند.
گفتگو : علیرضا حاجی میرزابابا

شبی که بهداد سلیمی در بر نامه زنده تلویزیونی چشم در چشم کوروش باقری گفت برو ببینم از این به بعد چه کسی برایت مدال می‌گیرد فکر می‌کردی روزی برسد، در مسابقات جهانی این کار را برای سر مربی تیم ملی انجام بدهی؟
هنوز کلمه به کلمه حرف‌های بهداد در آن بر نامه در ذهنم است. بعد از اینکه بهداد این ادعا را مطرح کرد شب و روز من شد تکرار این حرف بهداد.
چرا؟
او با این حرفش می‌خواست این را بگوید که فقط او و دیگر المپیکی‌ها هستند که می‌توانند مدال بگیرند. این حرف خیلی سنگینی بود.
حتی سنگین‌تر از وزنه‌هایی که در لهستان بلند کردی؟
خیلی؛ این حرف نوعی توهین محسوب می‌شد.
اما تو جوابی به این توهین ندادی؟
حرف که برای گفتن زیاد بود و البته هنوز هم است، اما در آن روزها وزنه‌برداری به اندازه کافی حاشیه داشت و درست نبود که ما هم حاشیه جدیدی درست کنم.
اما حواشی که وزنه‌بردارهای المپیکی درست کردند در نهایت به نفع شما تمام شد؟
نه این طور نیست. نمی‌دانم چرا این ذهنیت به وجود آمده ایت.
طبیعی است در جایی که بهداد سلیمی باشد دیگر به دیگران میدان داده نشود؟
بهداد قهرمان با ارزشی است همان طور که من هستم. در این چند سال هیچ وقت به فکر جانشینی بهداد نبودم. همواره برای خودم وزنه زدم.   
اما اگر بهداد با کوروش باقری دچار اختلاف نمی‌شد حالا حالاها باید پشت خط می‌ماندی.
ببینید من یک بحث کلی می‌کنم و آن هم این است که بین ما و المپیکی‌ها هیچ فرقی نیست. به لحاظ فنی با هم برابر هستیم اما از نظر بدنی خیلی از آنان بهتر هستیم.  
 ولی المپیکی‌ها اعتقاد دیگری دارند؟
هر کس مختار است هر طوری که دوست دارد به موضوعات نگاه کند.از طرفی  این را همه باید بدانند که وزنه برداری یک ورزش رکوردی است .

شاید به همین دلیل است که المپیکی‌ها معتقد هستند اگر در لهستان بودند تیم ایران موفق می‌شد و می‌توانست برای اولین بار قهرمان جهان شود؟
آنان بر روی چه اساسی این ادعا را مطرح می‌کنند؟ حضور آنان هیچ ضمانتی برای موفقیت بیشتر تیم نبود. شاید اگر آنان بودند همین مقام سومی را هم نمی‌توانستیم به دست بیاوریم. تمام این ادعاها فقط حرف است.   رکوردهایی که المپیکی‌ها با آن قهرمان شدند مال همان سال است.
اما از دست رفتن عنوان قوی‌ترین مرد جهان و رفتن این عنوان به روسیه اتفاق تلخی بود که در لهستان افتاد. خیلی‌ها دلیل این موضوع را غیبت بهداد عنوان کردند؟
در لهستان با ثبت رکورد ۴۵۸ کیلوگرم در مجموع دو حرکت بر سکوی دوم جهان ایستادم؛ درست است که طلا نگرفتم اما اگر از لحاظ امتیازی حساب کنید من به عنوان قوی‌ترین مرد جهان باید معرفی می‌شدم چرا که وزن بدنم نسبت به خیلی‌ها کمتر بود  . از طرف دیگر بهداد در المپیک با ثبت رکورد 455 کیلو گرم قهرمان شد که من در لهستان 3 کیلو از او بیشتر زدم. پس می‌بینید اگر بهداد هم به این مسابقات می‌رفت ضمانتی نبود که او از عنوانش دفاع کند.
رابطه‌ات با المپیکی‌ها و به خصوص بهداد گونه است؟
با آنان مشکلی ندارم. همه آنان دوستانم هستند.
ولی آنان در این چند وقت اخیر حداقل در صحبت‌هایشان لحنی دوستانه با شما نداشتند؟
لطف داشتند. من اهل گلایه نیستم اما زمانی که آنان داخل گود بودند و ما خارج، قبل از مسابقات به آنان زنگ می‌زدیم و روحیه می‌دادیم اما آنان بعد از بازگشت نه تنها زنگ نزدند بلکه در تلاش بودند که کار ما را بی ارزش کنند.
امروز هر جا که می روی صحبت از بازگشت المپیکی‌هاست.
خوشحال می‌شوم که بر گردنند.
اما این بازگشت می‌تواند حداقل برای تو تبعات منفی داشته باشد؛ از این موضوع نمی‌ترسی؟
چرا باید بترسم. بهداد باید اول خودش را آماده کند و بعد از آن رکوردهایش را مشخص کند و بعد ادعای بازگشت به تیم ملی را داشته باشد . بهداد بعد از المپیک لندن بهترین بود؛ اما از آن روز 15 ماه گذشته است. شاید یک زمانی بهداد بی‌رقیب بود اما امروز من رقیبش هستم. او دیگر نباید خودش را بی‌رقیب بداند.  
او مدعی شده است که در تمرینات رکورد های خوبی را زده است؟
من قبل از المپیک در تمریناتم وزنه‌های بهتر از وزنه‌ بهداد در المپیک را زدم. اگر به تمرین باشد که من امروز باید قهرمان المپیک باشم نه بهداد. امروز شاید من نتوانم وزنه 255 کیلویی را که در لهستان زدم، بلند کنم حال چطور بهداد مدعی است که می‌تواند وزنه‌هایی را که در لندن زده است، بالای سر ببرد.   
شمشیر را برای بهداد از رو بستی؟
بهداد دوست من است، احترامش هم واجب است اما بعد از مسابقات لهستان حرف‌های مطرح شد که هم غیرمنصفانه بود و هم اینکه فقط می‌خواستند ما را تخریب کنند. ما هم غیرت داریم؛ رفتیم تلاش کردیم و بر سکوی سوم جهان ایستادیم اما آقایان طوری حرف می‌زنند که انگار هیچ اتفاق مهمی نیفتاده است. این خیلی بد است که هم مدال ما را بی‌ارزش می‌کنند و هم زحمت بچه‌ها را.
تو که در اردوهای مختلف در کنار المپیکی‌ها بودی تا چه حد حرف آنان را در مورد کوروش باقری قبول داری؟
آقا کوروش حکم پدر اردوهای تیم را دارد. او بعضی مواقع عصبی و حتی لحن صحبتش عوض می‌شد اما خدا شاهد است نه دیدیم و نه شنیدم که او به کسی فحش بدهد و بی‌احترامی کند. المپیکی‌ها دارند به او تهمت می‌زنند. او عصبانی می‌شد اما به کسی بی‌احترامی نمی‌کرد. او در بعضی روزها این قدر حرص و جوش می‌خورد که تمام بدنش می‌لرزید
 ماجرای شرط باقری برای کیانوش رستمی برای بازگشتش به اردوی تیم ملی خیلی سر و صدا کرد. تو که در اردو بودی نقطه آغاز و پایان این ماجرا چه بود؟
او سه بار بی‌انضباطی کرد. حتی کار به جایی رسید که کوروش باقری او را از اردو اخراج کرد اما با وساطتت بچه‌ها او گفت اگر کیانوش موهایش را بزند می‌تواند بر گردد. کیانوش روی موهایش خیلی حساس بود. روزی یک ساعت به موهایش می‌رسید. اما وقتی او موهایش را زد رکوردهایش 10 کیلو افزایش یافت و نتیجه‌اش را هم در المپیک دید.
 فکر می‌کنی این مشکل تا کجا ادامه داشته باشد؟
متاسفانه درست است وزنه‌برداران المپیکی ایران در لندن مدال گرفتند اما هنوز خام هستند.
در این میان بعد از بازگشت از لهستان شما یک خبر بد هم شنیدید؛ استعفای کوروش باقری از تیم ملی؟
خدا کند این اتفاق نیفتد و او بر گردد. کوروش باقری به کمک حسین رضازاده دوباره وزنه‌برداری ایران را نجات داد. موقعیت‌های چند سال اخیر فقط به دلیل حضور باقری به دست آمد. حیف است او خانه‌نشین شود و مربیانی که به لحاظ فنی و اخلاقی قابل قیاس با او نیستند کار را بر دست بگیرند.

۱۳۹۲/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...