نسخه چاپی

برخی روزنامه‌ها ابزار باندها و مافیای قدرت شده‌اند

كارشناس علوم ارتباطات با بیان اینكه برخی روزنامه‌های كشور به تریبون دستگاه‌‌ها تبدیل شده‌اند، گفت: برخی روزنامه‌ها نیز ابزار باندها و مافیای قدرت شده‌اند.

به گزارش نما، محمدرضا جمالی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در مطبوعات کشور جای دو ستون خالی است، اظهار داشت: ستون «اخلاق برای همه» یکی از مطالبی که جای آن در مطبوعات کشور خالی است، در این ستون می‌توان اخلاق را به زبان ساده بیان کنیم که مربوط به مهارت‌های شهرنشینی، مهارت‌های زندگی،‌ مهارت‌های فرزند پروری و مسائلی از این دست باشد.

کارشناس علوم ارتباطات ستون «نقد روز» را دیگر ستونی دانست که جای خالی آن در مطبوعات احساس می‌شود.

وی ادامه داد: در این باره باید کارشناس حوزه که دارای شمّ روزنامه‌نگاری است، مطالب روز را نقد کند، البته باید از هنر کوتاه نویسی و ساده نویسی نیز برخوردار باشد.

جمالی با بیان اینکه هم‌اکنون در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار کشور چنین مطالبی به چشم نمی‌خورد،‌ ادامه داد: در دهه‌های 60 و 70 ستون‌های مزبور در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار به چاپ می‌رسید.

وی ساده و صمیمی بودن برای برقراری ارتباطی مؤثر با مخاطب و همچنین کوتاه‌نویسی را از ویژگی‌های نقدی مؤثر عنوان کرد و گفت: روزنامه‌هایی که نقد نکنند، اصلا روزنامه‌ نیستند، بلکه تریبون‌ها و بولتن‌های وزارتخانه‌ها و ادارات ریاست جمهوری هستند.

این کارشناس علوم ارتباطات یادآور شد: میان نقد و تخریب تمایز است چرا که هرکدام معانی خاص خود را دارند.

جمالی با بیان اینکه امروز برخی از روزنامه‌های کشور به تریبون دستگاه‌‌ها تبدیل شده‌اند، افزود: اینکه عنوان می‌شود برخی دستگاه‌ها از نقد روزنامه‌ها ناراحت می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند ‌اهمیتی ندارد، چرا که تعهد روزنامه به مردم است.

وی با بیان اینکه اگر روزنامه مطالب را به طور یکطرفه از بالا انتقال دهد از کارکرد خود تهی می‌شوند،‌ اظهار داشت: دلیل اقبال کم مردم از روزنامه‌‌ها این است که روزنامه‌ها دیگر حرف مردم را نمی‌زنند.

کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه فضای روزنامه با فضای مردم بیگانه شده است، ادامه داد: روزنامه‌ای که حرف مردم را بزند دیگر احتیاجی به یارانه و کمک‌های وزارت ارشاد نخواهد داشت.

جمالی متذکر شد:‌ برخی روزنامه‌های ابزار باندهای قدرت و مافیای قدرت شده‌اند و همین امر از اقبال مردم به روزنامه‌ها می‌کاهد.

وی آفت بروز چنین شرایطی را وجود مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی روزنامه‌ها عنوان کرد و بیان داشت: بسیاری از مدیران مسئول روزنامه‌ها، روزنامه‌نگار نبودند.

۱۳۹۲/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...