نسخه چاپی

ابو عمر چچنی كیست؟ + عكس

عکس خبري - ابو عمر چچني کيست؟ + عکس

"ابو عمر چچنی" گرجستانی الاصل و سركرده گروه موسوم به "ارتش مهاجرین و انصار" در سوریه است؛ گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" وی را به فرماندهی بخش شمالی شاخه القاعده در این كشور منصوب كرده است.

به گزارش نما به نقل از العالم، پس از اینکه اخبار ضد و نقیضی از کشته شدن عمر چچنی در درگیری با کردهای سوریه در حومه حلب منتشر شد، منابع مستقل این خبر را رد کرده و منابع نزدیک به گروه وی موسوم به "جیش المهاجرین والانصار" خبر دادند که عمر چچنی فرماندهی اتاق عملیات علیه کردها را به یکی از سرکرده های نظامی "جنبش احرار الشام" تحویل داده است.

چچنی همچنین دستورات لازم برای پایان دادن به کار "خالد الحیانی" و گروه مسلح تحت فرماندهی وی موسوم به "شهداء بدر" را صادر کرد.

عمر چچنی کیست؟

عمر چچنی از سران القاعده در چچن همراه با صدها فرد مسلح با همکاری سازمان اطلاعات ترکیه اوایل سال 2013 وارد سوریه شد. سازمان اطلاعات ترکیه مسئول جذب نیرو از جمهوری های آسیای مرکزی و انتقال آنان به شمال سوریه است.

نام واقعی وی به استناد وزارت دفاع گرجستان "طرخان بترشفلی" است. عمر یا طرخان 45 ساله متولد 1968 در روستای برکیانی در وادی بانکیسی است. عمر از سال 2006 تا 2007 در ارتش گرجستان خدمت اجباری خود را طی کرد.

پس از پایان خدمت در سال 2008 در ابخازی که مورد منازعه روسیه و گرجستان است، به ارتش گرجستان پیوست. طرخان در نبردهای ارتش گرجستان علیه روسیه در سال 2008 شرکت کرد و ارتقا درجه گرفت و در ژوئن 2010 به دلیل ابتلا به بیماری سل از ارتش جدا شد.

عمر در سپتامبر همان سال به اتهام قاچاق سلاح به 3 سال حبس محکوم اما به دلیل بیماری قبل از پایان دوره محکومیتش آزاد شد.

دره بانکیسی تنها 15 هزار نفر جمعیت دارد و از این رو همه عمر چچنی را می شناسند و می گویند او ابتدا به ترکیه و پس به سوریه رفته است؛ و با استفاده از دانش نظامی ای که دارد، فرماندهی گردانی از مبارزان مسلح در سوریه را به عهده گرفته است.

"ایوب بورچشفیلی" امام جماعت مسجد روستای "جوقل" نیز همین عقیده را دارد و می گوید عمر و همراهانش به سوریه رفته اند.

به گزارش سایت شبکه "بی بی سی" انگلیس، وی از سوی دولت اسلامی در عراق و شام، به فرماندهی بخش شمالی داعش منصوب شد. چچنی خود نیز در گفت وگو با یک سایت اینترنتی وابسته به تروریست ها در سوریه به ارتباطش با القاعده و داعش اعتراف کرده است.

عمر چچنی فرماندهی گروهی را بر عهده دارد که اکثر اعضای آن اهل قفقاز هستند. حوزه عملیاتی وی و گروهش در حلب است و گفته می شود وی در حمله به فرودگاه نظامی "منغ" در حومه حلب، حمله به پایگاه لشگر 80 و چندین پایگاه نظامی دیگر دست داشته است.

۱۳۹۲/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...