نسخه چاپی

جلوگیری آمریكا از انتشار اسناد جنگ عراق

امریكا از انتشار گزارش كمیته تحقیق "چیلكات" درباره نقش انگلیس در اشغال عراق، جلوگیری كرد.

به گزارش نما به نقل از العالم، روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" امروز (پنج شنبه) با انتشار مطلبی در صفحه اول خود نوشت که دولت آمریکا در به تعویق افتادن اعلام نتیجه تحقیق درباره شرکت انگلیس در جنگ عراق، نقش اساسی دارد.
اینیدپندنت به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا، با انتشار اسناد مکاتبات میان "جورج بوش" رئیس جمهوری سابق امریکا و "تونی بلر" نخست وزیر وقت انگلیس در هنگام جنگ عراق و قبل از آن مخالفت کرده اند.
این روزنامه افزود: "دیوید کامرون" نخست وزیر کنونی انگلیس به دلیل ناتوانی در افشای این اسناد بدون موافت دولت امریکا به شدت تحت فشار و در تنگنا است.
ایندیپندنت در سال جاری اعلام کرده بود که پیش نویس گزارش "چیلکات" برخلاف روایت مقامات امریکا و انگلیس درباره نقش تونی بلر در فرستادن 45 هزار سرباز انگلیسی به عراق است.
این روزنامه خاطرنشان می کند: در اسناد محرمانه ای که امریکا مخالف انتشار آنها است دلایل مهمی مبنی بر مکاتبه تونی بلر و جورج بوش به چشم می خورد و این مکاتبات از چگونگی صدور مجوز مشارکت انگلیس در جنگ علیه عراق با هدایت امریکا پرده برمی دارد.
ایندیپندنت در پایان به نقل از یک دیپلمات ارشد نوشت: زمانی که موضوع افشای اسناد به رئیس جمهور امریکا یا هر شخص دیگری که با وی ارتباط داشته باشد، دولت امریکا با احتیاط و دقت فراوان با آن تعامل می کند. نام تونی بلر بارها در این اسناد ذکر شده است اما از آنجا که طرف دیگر این مکاتبات، رئیس جمهور امریکا بوده است تونی بلر یا دولت انگلیس حق ندارد محتوای این اسناد را افشا نماید.

۱۳۹۲/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...