نسخه چاپی

ولایتمداری بارزترین ویژگی اصحاب امام حسین (ع)

یاران امام حسین (ع) به این علت كه امام را شناختند ولایت‌مداری كردند و تا آخرین نفس در كنار امامشان ایستادند.

نما به نقل از فارس - علی زنگنه: هیچ قیامی در تاریخ به تنهایی صورت نگرفته و قائم به یک شخص خاص نبوده است. در کنار رهبران موفق همیشه یاران باوفایی وجود داشته‌اند که به دلگرمی آنها دست به قیام می‌زدند. انبیاء الهی نیز از این قانون مستثنی نبوده و با اینکه از طرف خدا رسالت داشتند باز هم روی یاران باوفا و مومن حساب می‌کردند.

پیامبر بزرگ اسلام نیز در زمان بعثت در مکه به علت نداشتن امکانات و کم بودن تعداد مسلمانان دست به قیام نزدند و اعلام جنگ نکردند. بعد از هجرت حضرت محمد (ص) به مدینه و فراهم شدت امکانات و افزایش مسلمانان پیامبر دستور جهاد را صادر کردند.

امام علی (ع) نیز به علت نبود یاران با وفا سکوت کردند و بعد از 25 سال به این علت که عده زیادی از او درخواست کردند خلافت را پذیرفتند.

امام حسن مجتبی نیز دلیل اصلی صلح خود را نداشتن یاران مومن و وفادار اعلام کردند و گفتند: اگر یارانی می‌یافتم شب و روزم را در جهاد با معاویه می‌گذراندم.

امام صادق(ع) نیز در جواب پرسشی که چرا با وجود این همه یاور نشسته‌اید و قیام نمی‌کنید فرمودند: یارانى که فدایى باشند اندک هستند.

در روایات است که حضرت مهدی (عج) نیز به همراه 313 نفر قیام کرده و جهان را پر از عدل و داد می‌کنند.

در بین امامان، تنها امامى که از یاران خویش رضایت کامل داشته سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) است و این مدال افتخار آنهاست که امام حسین (ع) فرمودند: من یارانى باوفاتر و بهتر از یاران خویش سراغ ندارم.

اصحاب امام حسین (ع) تا آخرین نفس ایستادند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه یاران امام حسین (ع) قبل از شهادت از لحاظ شرح حال زندگی بسیار شناخته شده نیستند اظهار کرد: آنچه که یاران امام حسین (ع) را جاودانه کرد مقام شهادت و وفاداری به امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی صادقی با بیان اینکه یاران امام حسین(ع) افرادی عابد، حافظ، قاری و مفسر قرآن بودند گفت: مباحثی که بین یاران امام حسین (ع) و لشکریان یزید صورت گرفت نشان داد که بعضی از آنها در حد فقها بوده و در مباحث دینی بسیار عالم بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پس از شهادت مسلم امام حسین(ع) شرایط پیش رو را برای یارانش تشریح کرد افزود: افرادی که فکر می‌کردند امام(ع) در کوفه به خلافت می‌رسند و می‌خواستند در کنار امام(ع) به جاه و مقامی برسند برگشتند و کاروان امام را ترک کردند.

صادقی تصریح کرد: کسانی که در کنار امام حسین (ع) ماندند افراد نخبه‌ای بودند که با توجه به اینکه از عاقبت کار خود و شهادت در این راه اطلاع داشتند تا آخرین نفس در کنار امام(ع) ماندند و این راز جاودانگی آنها است.

اصحاب امام حسین (ع) در حد بالای تقوا و معرفت بودند

کارشناس تاریخ اسلام می‌گوید: اصحاب امام حسین (ع) در حد بالای تقوا و معرفت بودند و نسبت به امام خود آگاهی و معرفت داشتند.

محسن رنجبر با اشاره به اینکه امام حسین (ع) در شب عاشورا حجت را بر یارانش تمام کرد افزود: طبق روایات امام حسین (ع) با اشاره دستشان پرده دنیوی را از جلوی چشم آنها برداشتند و به این طریق معرفت آنها کامل شد.

رنجبر تصریح کرد: یاران امام حسین (ع) از ابتدا حاضر شدند در کنار امام(ع) بمانند و پس از برداشتن پرده‌ها به مرحله معرفت کامل رسیدند.

این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به اینکه در مورد تعداد یاران امام حسین (ع) روایات زیادی وجود دارد گفت: مشهورترین روایت که در بین مردم نیز رایج است تعداد یاران امام حسین (ع) را 72 نفر بیان کرده است.

عبادت و زهد بارزترین ویژگی یاران امام حسین (ع) است

مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم با اشاره به اینکه بارزترین ویژگی یاران امام حسین (ع) عبادت و زهد آنها است اظهار کرد: یاران امام حسین(ع) از عابدین و زاهدین بودند و به عبادت بسیار اهمیت می‌دادند و این نشان می‌دهد که آنها پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) بودند.

حجت‌الاسلام رمضان محمدی با بیان اینکه یاران امام حسین (ع) بصیرت داشتند گفت: در شب عاشورا زمانی که امام (ع) شرایط پیش رو را توضیح دادند و فرمودند هر کسی که می‌خواهد بازگردد، نافع ابن هلال رو به امام (ع) کرد و گفت ما از روی بصیرت آمده‌ایم و نمی‌توانیم بازگردیم.

محمدی ویژگی دیگر یاران امام حسین (ع) را فداکاری و ایثار دانست و بیان کرد: هنگامی که امام(ع) فرمودند اگر کسی می‌خواهد جان خود را فدا کند با ما بیاید، این افراد ماندند و این ویژگی بالاتر از ایثار است و نشان از فضل دارد.

وی افزود: حضرت ابوالفضل(ع) می‌توانست در کنار رود از آب بنوشد ولی این کار را انجام نداد و این نشان از فضیلت حضرت ابوالفضل(ع) دارد.

مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ولایت مداری و شناخت امام(ع) را ویژگی دیگر یاران امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: عرب‌های جاهل قبل از آن نتوانستند پیامبری و امامت را بشناسند ولی یاران امام حسین (ع) به این علت که امام را شناختند ولایت مداری کردند و تا آخرین نفس در کنار امامشان ایستادند.

وی افزود: سعید ابن عبدالله در شب عاشورا به امام(ع) گفت که اگر هفتاد مرتبه در راه شما کشته شوم و دوباره زنده شوم باز از شما جدا نمی‌شوم و این ناشی از شناخت نسبت به امام(ع) است.

محمدی یاران امام حسین (ع) را جلوه کامل شجاعت و شهامت دانست و گفت: امام حسین (ع) فرمودند من یارانی بهتر از یاران خود سراغ ندارم.

وی شهادت طلبی را ویژگی دیگر یاران امام حسین (ع) دانست و گفت: قاسم بن حسن نوجوان 13 ساله‌ای بود که شب عاشورا به امام حسین(ع) گفت که من مرگ را شیرین‌تر از عسل می‌بینم.

وی با اشاره به اینکه این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که یاران امام حسین (ع) در مکتب اهل بیت (ع) پرورش یافته‌اند تصریح کرد: در بین یاران امام حسین (ع) از همه قشری وجود داشتند و آنها می‌توانند الگویی برای تمام جوامع باشند.

۱۳۹۲/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...