نسخه چاپی

سرنوشت هولناك دختر 7 ساله و قصاص جوان ۱۷ساله

دیوان عالی كشور حكم قصاص جوان ۱۷ساله ای را به اتهام ربودن و قتل یك دختر ۷ساله تایید كرد.

به گزارش خراسان ماجرای این پرونده در یکی از روزهای پاییز سال ۸۹ هنگامی آغاز شد که ماموران کلانتری خلق آباد مشهد در جریان کشف جسد یک دختربچه در زمین های کشاورزی قرار گرفتند. دختر بچه ای که والدینش روز قبل گم شدن او را گزارش داده بودند.ماموران کلانتری پس از عبور از پمپ بنزین منطقه و پشت سر گذاشتن زمین های کشاورزی به باغ انگور مخروبه ای رسیدند. جسد دختربچه ای با کیف صورتی و کاپشن آبی رنگ و در حالی که یک موزاییک روی صورتش گذاشته شده بود در گوشه ای از باغ بر روی زمین افتاده بود. با تماس ماموران کلانتری بلافاصله قاضی ویژه قتل عمد وقت مشهد و عوامل تشخیص هویت در محل حاضر شدند. بخش هایی از لباس دختر بچه و یک نیم آجر خون آلود در نزدیکی جسد به چشم می خورد. به دستور مقام قضایی بلافاصله تحقیق درباره پرونده آغاز شد.

در تحقیقات پلیس از خانواده و نزدیکان دختر ۷ساله آن ها گفتند به هیچ کس مظنون نیستند و با کسی مشکل خاصی نداشتند. آن ها گفتند که دخترشان از روز گذشته و پس از ترک مدرسه ناپدید شده بود. در تحقیقات میدانی چند شاهد اظهار کردند که این دختربچه را در حالی که سوار بر یک خودرو سفید شده بود دیده بودند. تنها نشانی که توسط شاهدان از خودرو ذکر شد شماره حرف «میم» پلاک آن بود.۶روز بعد ماموران پلیس از ۲جوان از جمله یکی از آن ها که ۱۷ساله بود و روز قبل از حادثه در منزل دختربچه به عنوان تعمیرکار حضور داشت چند سوال پرسیدند که آن ها هم ابراز بی اطلاعی کردند. پزشکی قانونی نیز علت مرگ را خراشیدگی استخوان جمجمه در اثر اصابت جسم سخت اعلام کرد.

اعتراف عامل جنایت

حدود ۲۰روز پس از کشف جسد همان جوان ۱۷ساله با حضور در پلیس راه باغستان در حوالی شهرستان فردوس خود را تحویل پلیس داد و به قتل دختر ۷ساله اقرار کرد. با انتقال متهم به پلیس آگاهی استان تحقیقات دقیق از وی آغاز شد.این جوان مدعی شد که پدر و مادرش ساکن مشهد هستند و خودش هم در روستای محل جنایت به کار مشغول بوده است.

وی درباره روز حادثه نیز گفت: در ساعت ۱۲وربع روز حادثه برای خرید نوشابه کارگاه را به مقصد روستا ترک کردم. در داخل روستا دختر ۷ساله مشغول بازی با سنگ بود که یکی از سنگ هایی که پرتاب کرد به سینه ام خورد و من هم به دلیل ناراحتی به دنبالش دویدم و وقتی که ایستاد ناگهان هلش دادم. وی ادامه داد: در همین لحظه او به زمین افتاد و سنگی که روی زمین بود به سرش فرو رفت و من از ترس فرار کردم.وی با بیان این که با دیدن عکس دختر بچه در روزنامه متوجه مرگ او شده، افزود: من حتی در مراسم عزاداری اش هم بودم و از آن روز دچار عذاب وجدان شدم تا این که خودم را به پلیس معرفی کردم. تحقیقات تکمیلی ماموران آگاهی مشخص کرد که متهم در سال۸۸ نیز به جرم آدم ربایی محکوم شده بود.

شرح واقعیت ماجرا

در حالی که متهم در تحقیقات اولیه ماجرا را به گونه ای دیگر تعریف کرده بود سرانجام لب به اعتراف گشود و به شرح واقعی ماجرا پرداخت. متهم گفت: در ساعت ۱۲وربع روز حادثه برای خرید نوشابه سوار بر خودرو کارگاه را ترک کردم و به روستا رفتم. در راه دختربچه را دیدم و به او طمع کردم.وی ادامه داد: پس از سوار کردن دختر او را به محل جنایت بردم و پس از آزار وی از ترس این که ماجرا را به خانواده اش بگوید با آجر ۴بار به شقیقه اش کوبیدم و پس از آن با سنگی بزرگ ۲بار به سرش زدم. متهم در ادامه افزود: سپس به کارگاه رفتم و مشغول کار شدم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شناخت قبلی دختربچه گفت: یک روز قبل او را در منزلشان دیده بودم. متهم در جلسه دادگاه نیز پس از شرح واقعه گفت: هیچ دفاعی ندارم و من او را کشتم.

در ادامه روند تحقیقات متهم جهت تعیین وضعیت روحی و روانی از حیث جنون یا عدم جنون به پزشکی قانونی منتقل شد که در نتیجه بررسی ها اعلام شد متهم در حال حاضر و در حین ارتکاب بزه علائمی از جنون را نداشته و مسئول اعمال خویش است.در اواخر بهمن سال ۸۹ پرونده این جنایت به دادگاه کیفری استان خراسان رضوی ارسال شد و به شعبه ۳ ارجاع گردید. چند روز بعد دادگاه در همین شعبه برگزار شد. در ابتدای جلسه اولیای دم تقاضای قصاص متهم و مجازات وی به دلیل تجاوز را از دادگاه تقاضا کردند.قاضی دادگاه به همراه مستشاران خود پس از شنیدن اظهارات طرفین و بررسی دقیق اظهارات، شواهد و مدارک متهم را از حیث قتل به قصاص نفس محکوم کردند.

همچنین وی به جرم آدم ربایی به تحمل ۱۵سال حبس محکوم گردید و با توجه به گزارش پزشکی قانونی از اتهام زنا تبرئه شد. این در حالی است که این جوان به دلیل ارتکاب عمل منافی عفت به شلاق محکوم شد. با اعلام این حکم پرونده برای تایید نهایی و رسیدگی به تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال گردید که در آن جا نیز ضمن رد تجدید نظرخواهی، دادنامه شعبه ۳ دادگاه کیفری استان تایید شد.

بررسی پرونده از نگاه کارشناسان

قاضی پرونده در گفت وگو با خراسان ضمن تاکید بر برخورد با عاملان جرایم بر بررسی دقیق اعمال مجرمانه تاکید کرد.

وی گفت: در بروز یک جرم عوامل مهم دیگری چون مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی و روانی دخیل هستند که برای کاهش وقوع جرم باید همه آن ها را در نظر گرفت و صرفا برخورد قضایی نمی تواند در این راه موثر باشد. یک وکیل دادگستری نیز ضمن تاکید بر این نکته که اعمال قانون به تنهایی امنیت ایجاد نمی کند، افزود: قانون باید عادلانه و با قاطعیت با این گونه جرایم برخورد کند و اعمال قانون از موارد امنیت اجتماعی است.عزیزی با بیان این که جرم و جنایت یک پدیده اجتماعی است، ادامه داد: مسائل اجتماعی و فرهنگی زیادی در وقوع این گونه جرایم موثر هستند و اعمال قانون به تنهایی کافی نیست چرا که در طول سالیان دراز قانون با عاملان جرایم برخورد داشته اما از میزان جرایم به همان میزان کم نگردیده است.

وی می افزاید: برخورد قانونی شرط لازم است اما شرط کافی نیست.یک جامعه شناس نیز درونی نشدن ارزش های فرهنگی و اجتماعی در فرد را از علل وقوع این گونه حوادث ذکر کرد و گفت: گفتمان لذت و مصرف تحت تاثیر رسانه هایی چون ماهواره و اینترنت در حال رشد است و باید از طریق تقویت ارزش های مذهبی و سنتی از در اولویت قرار گرفتن این گفتمان جلوگیری کرد. علیرضا عزیزی با تاکید بر نقش خانواده، ادامه داد: خانواده در تقویت قواعد هنجاری صحیح بسیار موثر است و باید در این محیط تلاش شود تا این قواعد هنجاری قبل از ۱۵ سالگی فرد در وی تقویت شود.

وی همچنین بر نقش مشاوره های روانی و تربیتی تاکید کرد و گفت: همه آدم ها حتی در شرایط عادی نیاز به مشاوره دارند تا راه های درست فکر کردن و صحیح عمل کردن در شرایط مختلف را بیاموزند.

۱۳۹۱/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...