نسخه چاپی

«جعبه سیاه» پرونده میلیاردی كجاست ؟

به گزارش نما به نقل از قانون: پس از حدود 5 ماه از ربوده شدن عباس يزدان پناه يزدي، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ناپديد شدن اين ايراني مقيم انگليس را تاييد كرد. دولت انگلستان اعلام كرده بود كه از 4 تیرماه 1392 این تبعه‌اش در امارات ناپدید شده است.

نام يزدان پناه در دو پرونده نفتي جنجالي «استات اويل» و «کرسنت» مطرح بود. مرضيه افخم سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به پرسشي درباره سرنوشت عباس يزدان پناه گفته است كه «هرگونه خبری درخصوص انتساب مفقودی یا قتل وی به ایران، مضحک و کذب محض است.

نامبرده شاهد مهمی برای روشن شدن پرونده گازی کرسنت به شمار می‌رفت و حضور وی می‌تواند در این پرونده به نفع ایران تمام شود.» مخالفان هاشمي رفسنجاني مدعي هستند كه اين فرد از دوستان مهدي هاشمي است و در اين دو پرونده براي فرزند آيت ا... هاشمي دلالي كرده است. از سوي ديگر خانواده هاشمي هرگونه دخالت در اين دو پرونده را تكذيب كرده و با استناد به گزارش هاي وزارت اطلاعات و ديگر نهادهاي نظارتي دست داشتن در اين پرونده ها را رد كردند.

استات اويل شركت ملي نفت نروژ است كه با شركت «هورتن» به مدير عاملي يزدان‌پناه قرارداد همكاري به‌صورت مشاوره فني امضا كرده بود. استات اويل بعد از مدت كوتاهي توانست با شركت پتروپارس در پرونده هاي نفتي ايران مشاركت كند.در سال 1382 يك روزنامه نروژي مدعي شد كه اين قرارداد به‌صورت رشوه به مهدي هاشمي داده است . از همان جا جرقه جنجالي بزرگ زده شد كه دامنه آن به تحقيقات اطلاعاتي و نظارتي در ايران و نروژ كشيده شد. دستگاه نظارتي نروژ نهايتا هرگونه رشوه را رد اما تخلف را تائيد كرد.

پرونده بعدي به شركت اماراتي «كرسنت» مربوط مي شود كه بر اساس قرارداد قرار بود لوله كشي گاز سیری به سوی عسلویه را انجام دهد. دامنه اين پرونده تا دولت احمدي نژاد نيز كشيده شد. در هر صورت يزدان پناه يك روز بعد از شهادت به دادگاه از طريق ويدئو مفقود شد و همسرش اين ماجرا را به همكاري وي با خانواده هاشمي مرتبط مي داند.

۱۳۹۲/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...