نسخه چاپی

شیوع آلزایمر در سالمندان ایرانی هر پنج سال دو برابر می‌شود

مسئول برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشكی شهركرد گفت: یكی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در سالمندان دمانس یا زوال عقل است كه پنج تا هشت درصد سالمندان پس از ۶۵ سالگی آن را تجربه می‎كنند و شیوع آن هر پنج سال دو برابر می‎شود.

به گزارش نما به نقل ازتسنیم،در سال 1906 میلادى آلویس آلزایمر پزشک آلمانى پس از 20 سال تحقیق توانست تعریفى علمى از بیمارى آلزایمر ارائه دهد و این بیمارى براى قدردانى از یک عمر تحقیق آلویس آلزایمر،"آلزایمر" نامیده شده است.
یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در سالمندان دمانس یا زوال عقل است که پنج تا هشت درصد سالمندان پس از 65 سالگی آن را تجربه می‎کنند و شیوع آن هر پنج سال دو برابر می‎شود به طوری که حدود 50 درصد سالمندان در 80 تا 85 سالگی دچار درجاتی از این بیماری می‌شوند.
اگر چه درجاتی از ضعف حافظه در سالمندی طبیعی است، اما بیماری دمانس با کاهش حافظه و فراموشی مطالب جدید شناخته می‌شود و از آنجا که علائم به تدریج ظاهر می‌شود ممکن است که مدت طولانی جلب توجه نکنند و اشتباهاتی تصور شود که این رفتارها بخشی از روند پیری است از این رو افراد به این علائم توجهی نمی‌کنند و تشخیص نمی‌دهند که چنین اختلالی وجود دارد.
امروزه محققان دریافته‌اند که آلزایمر مانند بیماری‌های قلبی و سرطان تحت تاثیر شیوه زندگی فرد گسترش می‎یابد به همین دلیل عواملی مانند میزان کلسترول، فشارخون بالا، چاقی، افسردگی، تحصیلات، تغذیه، خواب و شرایط روحی، فعالیت‌های فیزیکی و اجتماعی بر آن اثر می‌گذارند، حال آنکه بسیاری از فعالیت‌های ساده روزمره ممکن است فرد را از مصیبت از دست دادن حافظه ناشی از آلزایمر محافظت کند.
کارشناس تغذیه و مسئول برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد با بیان اینکه دوره سالمندی یکی از دوران مهم زندگی است، اظهار کرد: افزایش جمعیت سالمند و نیازمندی‌های سالمندان سبب می‌شود تا سیاستگزاران و برنامه‌ریزان توجه خاص به این گروه داشته باشند.
بهمن فروزنده افزود: کم‌توجهی به سلامت سالمندان منتج به بروز بیماری‌ها و اختلالات متعددی نظیر دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، سوء تغذیه، اختلالات شنوایی، بینایی، چشایی، تنهایی، افسردگی، فراموشی می‌شود.
وی افزود: در صورت توسعه برنامه‌های آموزشی بهبود شیوه‌های زندگی در سطح جامعه علاوه بر تامین و تداوم سلامت آن‌ها، هزینه‌های درمانی و جانبی ناشی از مشکلات دوران سالمندی کاهش می‌یابد.
کارشناس تغذیه و مسئول برنامه سلامت سالمندان خاطرنشان کرد: برهمین اساس در کنار برنامه‌های دولت‌ها، باید بستگان و مراقبان سالمندان با افزایش آگاهی خود درباره نیازها و مشکلات دوره سالمندی نسبت به پیشگیری و کاهش مشکلات و همچنین رفع نیازمندی‌های آن‌ها مشارکت جدی، فعال و در شان سالمندان داشته باشند.
فروزنده، اختلال حافظه، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، مشکلات در تفکر ذهنی، جابه‌جا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات و رفتار، تغییرات در شخصیت و از دست دادن انگیزه را از علائم هشداردهنده ابتلا به این بیماری عنوان کرد.
وی با یادآوری این نکته که تاکنون درمان قطعی برای آلزایمر کشف نشده است، اظهار کرد: آموزش، رعایت نکات تغذیه‌ای و انجام فعالیت فیزیکی مناسب موثرترین راه برای پیشگیری و کنترل این بیماری است.
فروزنده تصریح کرد: به طور کلی برای تقویت حافظه در دوران سالمندی در کنار کاهش مصرف قند، چربی و نمک باید مصرف سبزی و میوه‌ها را افزایش داد.
کارشناس تغذیه و مسئول برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: مصرف ویتامین B2 ، ویتامین B6 و روی به افزایش قدرت حافظه و بهبود حافظه درازمدت کمک می‌کند.
فروزنده خاطرنشان کرد: از نظر تغذیه یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های تازه می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر باشد.

۱۳۹۲/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...