نسخه چاپی

بی آبی مدارس را در هرمزگان به تعطیلی كشاند

كمبود آب آشامیدنی و بهداشتی در برخی از مدارس روستایی شهرستان سیریك مشكلات بهداشتی را برای دانش آموزان به بار آورده ضمن اینكه برخی از مدارس منطقه، یك یا دو روز در هفته درپی بی آبی به ناچار تعطیل می شوند.

به گزارش نما، بی توجهی به دغدغه و چالشهای بی آبی در مدارس مشکلات عدیده بهداشتی برای دانش آموزان روستایی به بار آورده است، بدون اینکه مسئولان به این موضوع نگاهی داشته باشند. محرومیت و فقر حتی در مدارس مناطق محروم به وضوح قابل مشاهده است و دانش آموزانی که باید آینده سازان این مرز و بوم باشند از ابتدایی ترین حق خود که آب و بهداشت است محروم مانده اند. حتی پروژه های مهر و تاکیدات وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ارشد در استانها نتوانسته است تا بار این مشکلات از دوش مدارس برداشته شود.

علاوه بر اینکه اینکه مدارس از آب آشامیدنی سالم محروم هستند، نبود آب در سرویس های بهداشتی اثرات سوء بربهداشت فردی دانش آموزان ایجاد کرده است. در خیلی از مدارس روستاهای شهرستان سیریک خبر از آب آشامیدنی و بهداشتی نیست یکی از مشکلات ناشی از کمبود آب در مدارس روستایی سیریک، نبود آب در سرویس های بهداشتی است که معضلی برای بهداشت فردی دانش آموزان فراهم کرده است.

با وجود اینکه در اکثر مدارس سیستم لوله کشی، دستشویی مجزا، آبخوری، سرویس بهداشتی موجود است اما نبود آب اثرات این امکانات در مدارس را بی حذف کرده و بستر مناسبی برای رشد میکروب های عفونی و انگلی را بوجود آورده است.

دانش آموزان معمولا پنج تا شش ساعت از روز بطور مستمر در فضای مدرسه می گذارند، معمولا در طول این مدت هم نیاز به آب آشامیدنی و هم سرویسهای بهداشتی دارند، نبود آب سالم شرب در مدارس موجب شده تا دانش آموزان آب آشامیدنی مصرفی خود را از منزل به همراه بیاورند.

لزوم آبرسانی به مدارس بوسیله تانکرهای سیار

اکثر مدارس روستاهای سیریک به منبع آب مجهز هستند که می توان با تانکرهای سیار؛ آب این منبع های مدارس را تامین کرد، معمولا منبع ها ظرفیت 1000 لیتر آب را دارند، که هر ماه چهار بار آبگیری می شود و نیاز آب آشامیدنی و بهداشتی مدارس را می تواند برطرف کند.

تعطیلی مدرسه به خاطر نبود آب

کمبود آب آشامیدنی و بهداشتی در مدارس روستایی در سیریک اگر به این شیوه پیش رود منجر به تعطیلی بعضی از مدارس می شود، قابل اشاره است که با همین وجود، مدارس شبانه روزی دخترانه هم در چنین منطقه ای که فاقد آب آشامیدن و بهداشتی است، فعالیت می کند، مدارسی که دانش آموزان آن در مقطع راهنمایی و دبیرستان مشغول به تحصیل هستند.

مدیر آموزش و پرورش سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مشکل کمبود و نبود آب در مدارس روستایی سیریک و حتی برخی مدارس شهری با بیان اینکه بهداشت فردی و عمومی دانش آموزان یکی از دغدغه های ما و والدین است، اظهارداشت: اکثر مدارس دارای سرویس های بهداشتی و مجهز به منبع آب، که با تانکرهای اب سیار می توان مدارس را آب دار کرد هستند.

ابوالفتح گرجی پور با بیان اینکه مدارس دارای معلم بهداشت هستند، تاکید کرد: معلمان باید مسائل بهداشتی به دانش آموزان بیاموزند.

گرجی پور با بیان اینکه باید اداره آب و فاضلاب روستایی، آب مدارس را مدیریت کند، گفت: با وجود برگزاری جلسات مستمر با حضور آب و فاضلاب روستایی سیریک مشکل تامین آب مدارس رفع نشده است.

مدیر آموزش و پرورش سیریک با اذعان اینکه آبدارهای آب و فاضلاب حاضر به همکاری نیستند، بیان داشت: می توان با تانکرهای سیار آب این مدارس را تامین کرد، در بعضی از مدارس با همکاری دهیاران روستاها با تانکر سیار آب مدارس را تامین می کنیم.

قبل از اینکه آب آشامیدن از چاهای راونگ میناب به شهرستان سیریک انتقال پیدا کند، معمولا از طریق تانکر سیار مدارس آب رسانی می شد، که اکثر مدارس دارای منبع آب بودن، پس آموزش و پرورش می تواند دوباره همان تانکرها را راه اندازی کند و با همین تانکرها آب شرب و بهداشتی مدارس را تامین کند، اما آموزش و پرورش این امکان را به خود نمی دهد که دوباره تانکرهای آب رسانی را راه اندازی کند.

رئیس آب و فاضلاب روستای سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود کمبود آب این مدیریت آب و فاضلاب است که این مشکل را فعلا جمع کرده است.

علی محمودی اظهارداشت: چنانچه آموزش و پرورش تانکر در اختیار بگذارد ما آب مدارس را تامین می کنیم، بدون اینکه هزینه ای برای آنها داشته باشد.

وی افزود: بعضی از روستاها هر 5 تا 8 روز سهمیه آب گیری آنها به مدت 48 تا 72 ساعت است، که مدارس هم می توانند همراه روستا آب گیری خود را انجام دهند.

تعطیلی مدارس بدلیل نبود آب آشامیدنی و بهداشتی

رئیس شورای روستای گونمردی با بیان اینکه بی آبی در روستای کونمردی مشکل اساسی این روستا است به خبرنگار مهر گفت: روستای گونمردی هر 35تا 45 روز طول می کشد تا نوبت آب گیری آنها برسد و روستائیان 24 ساعت فرصت دارند تا آبگیری انجام دهند.

حمزه آشوری اظهارداشت: اکثر مدارس در بعضی از هفته ها 2 تا 3 روز پیش می آید که به خاطر نبود آب تعطیل باشد.

وی با بیان اینک بی آبی معضلی برای تحصیل دانش آموزان روستایی شده، گفت: اگر بی آبی به طورمستمر در این روستاها ادامه پیدا کند با ید مدارس را در این روستاها جمع شود چون در بیشتر روزها مدارس روستایی با بی آبی بسر می برند

۱۳۹۲/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...