نسخه چاپی

مشكل‌آفرینی برای مستند «فتنه شام» به دلیل‌ تعلل‌ وزارت امور خارجه

عکس خبري -مشکل‌آفريني براي مستند «فتنه شام» به دليل‌ تعلل‌ وزارت امور خارجه

كارگردان مستند «فتنه شام» كه هم‌اینك در سوریه بسر می‌برد، گفت: به علت تعلل‌های وزارت امور خارجه برای دریافت مجوزهای لازم، كار ساخت این مستند با مشكل مواجه شده است.

«سهیل کریمی» مستندساز که برای ساخت مستند «فتنه شام» در سوریه به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در مورد ساخت مستند «فتنه شام»، با اشاره به حمایت جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور از ساخت این فیلم گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اول از این طرح استقبال کرد و گفتند ما پای کار هستیم اما وقتی من طرح را به آن‌ها ارائه دادم، پس از بررسی برای من شرط گذاشتند که باید یا سوریه یا مصر را حذف کنید اما من این مسئله را قبول نکردم و گفتم الان شرایط سوریه، شرایط بحرانی است، من گفتم شما را به خیر و ما را به سلامت. گفتم باید مصر هم سر جای خودش باشد، چون واقعا حیف بود، من برای برای گرفتن کارت بین‌المللی خبرنگاری یک سال تلاش کرده بودم.

کریمی تصریح کرد: چند جایی دیگر هم گفتند طرح را بیاور اما اعلام کردند 15 فروردین‌ماه به بعد بیایید، من هم به دلیل اینکه باید هرچه سریع‌تر به سوریه می‌رفتم، یاعلی گفتم و هر چه در حساب خودم و همسرم داشتم را خالی کردم و کار را در دمشق آغاز کردیم.

وی در ادامه با اشاره به عدم موضع‌گیری در خصوص بحران سوریه و رعایت اصل بی‌طرفی، افزود: در طول این مدت در سوریه و لبنان با افراد بزرگ رسانه‌ای جهان عرب و تحلیلگر‌ها مصاحبه کردم.

کریمی در ادامه افزود: در طول این مدت خودم کارها را پیگیری می‌کردم و در این میان دوستان سفارت وعده‌های خوبی می‌دادند و انصافا پیگیری‌های خوبی می‌کردند و چند روز یک بار فقط از حال من خبردار می‌شدند تا ببینند من مرده‌ام یا زنده هستم!

این مستندساز در ادامه به فارس، گفت: در بیروت با مشاورم به ملاقات آقای رکن‌آبادی سفیر ایران در لبنان رفتیم،‌ خوشبختانه آقای عبدالهیان معاون عربی وزارت امور خارجه هم بودند. در ملاقات با سفیر ایران در لبنان، ایشان برخورد مناسبی با من نداشتند و گفتند حالا چه کاری از دست ما برمی‌آید. به جای اینکه این فرد - که نماینده وزارت امور خارجه است - بیاید و کارها را هماهنگ کند، با برخورد مناسبی می‌گوید حالا چه کاری از دست من برمی‌آید. من گفتم از شما چند اسم می‌خواهم که با آن‌ها مصاحبه کنم. یکی را اسم می‌بردند، می‌گفتند نه البته با این مصاحبه نکنید، بزرگ می‌شود، با فلانی مصاحبه نکنید این جوری می‌شود و هزار داستان دیگر...

در نهایت بیرون آمدیم و بعد با آقای امیر عبدالهیان صحبتم کردم. به ایشان گفتم من چیزی از شما نمی‌خواهم فقط می‌‌خواهم نیم ساعت به روضه‌های من گوش کنید که خوشبختانه ایشان به حرف‌های من گوش گردند. گفتم من یک مستندساز هستم احساس تکلیف کردم بیایم اینجا مستند بسازم. اگر قرار باشد دغدغه‌ای باشد، شمایی که مسئول هستید باید بیش از ما احساس تکلیف کنید. عشق من این است که برای ‌آرمان امام خمینی (ره) تلاش کنم، اگر نکنم آن دنیا از من می‌پرسند که تو که این توان‌ها را داشتی، چرا این کارها را انجام ندادی. الان در سوریه اتفاقاتی می‌افتد که ممکن است سرنوشت دنیا را تغییر بدهد و مسیر تاریخ را عوض کند، چرا ما باید این‌قدر دست دست کنیم.

کریمی در ادامه افزود: در ساخت «فتنه شام» با طیف‌های مختلفی مصاحبه کردم تا این نگاه بی‌طرفانه در کار وجود داشته باشد. راوی فیلم من خودش یک بعثی اخراجی‌ است و معارض است. با تلاش دوستان سوریه‌ای با موافقان و مخالفان مصاحبه کردم، در این مستند در مجموع حدود 40 مصاحبه انجام دادم و برخی دوست نداشتند تصویرشان در فیلم باشد و ما هم یک جوری کار کردیم که مشکلی برای‌شان ایجاد نشود.

وی در ادامه افزود:‌ از 4 فرودین‌ماه کار را آغاز کردم و حدود یک ماهی است که مشغول کار هستم و قرار است به ایران برگردم تا بخش‌های گرفته شده دوبله شود و بعد برای ادامه کار به فرانسه و ترکیه خواهم رفت.

کریمی در ادامه در مورد فیلمبرداری بخش‌های ترکیه و فرانسه توضیح داد: در این بخش قرار است به اردوگاه‌های آوارگان سوریه بروم و فیلمبرداری داشته باشم و در ادامه با برخی شخصیت‌های معارض سوریه در فرانسه و ترکیه هم مصاحبه‌هایی داشته باشم، چرا که شنیدن حرف‌های آن‌ها هم برایم مهم است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای گرفتن یک صحنه کامل از شهر دمشق 4 روز از مسئولین اجازه گرفتم تا بتوانم مجوز فیلمبرداری بگیریم اما این کارها را خودم انجام دادم، در صورتی که دوستان سفارت باید این کارها را انجام می‌دادند.

«سهیل کریمی» در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: با آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار‌دادی با من نداشت، اما آن‌ها مدام پیگیر کار ما بود و آقای فداکار معاون مالی وزیر ارشاد چند باری با من تماس داشتند.

بنابراین گزارش، مستند «فتنه شام» به کارگردانی سهیل کریمی قصد دارد حرف‌های ‌دو طرف درگیری‌های سوریه را بشوند.

۱۳۹۱/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...