نسخه چاپی

وحید نوروزی، نماینده شهرداری در كمیته آلودگی هوای تهران:

زوج و فرد سراسری برخلاف حقوق مردم است

عکس خبري -زوج و فرد سراسري برخلاف حقوق مردم است

اگر بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت كه توسط دولت ابلاغ شده، عمل كنیم، هوای تهران بیش از دو سوم ایام سال در شرایط ناسالم قرار دارد اما استانداردهای مورد استفاده سازمان محیط زیست، سهل گیرانه‌تر است. البته با همه این تفاسیر باید گفت كه تهران شرایط بهتری دارد و وضعیت دیگر شهرها مثل اهواز به مراتب بدتر است.

به گزارش نما، مجاز یا غیر مجاز شمردن تردد خودروها در شهر بر اساس آخرین رقم درج شده در پلاک آنها بر مبنای زوج یا فرد بودن آن رقم، از جمله عجایبی است که به فرط تکرار و به مدد اجرا در سالیان متمادی و حتی کپی برداری و تکرار در دیگر شهرها، دیگر هیچ شگفتی به همراه ندارد، اما آیا می‌توان این بی تفاوتی عمومی را دستمایه گسترش این راهکار موقتی دانست و رسما درخواست کرد طرح زوج و فرد از در منازل در تهران، «دائمی» شود؟!

به گزارش «تابناک»، تداوم پدیده وارونگی جوی و شدت گرفتن آلودگی هوا به تبع آن، روز گذشته برای دومین بار در کمتر از یک هفته، جمعی از مدیران پایتخت را گردهم آورد. حاصل این نشست قابل حدس بود: تشدید طرح‌های محدود کننده‌ای مانند طرح زوج و فرد خودروها (به پیشوند "طرح" دقت کنید!) که یکی از دائمی‌ترین طرح‌های موقت اجرا شده در کشورمان بوده و کار را به جایی رسانده است که گسترش مشمولیت آن در در این روزها هم مورد قبول برخی نبوده و خواستار تداوم آن تا پایان سال و دائمی شدن آن هستند.

زوج و فرد سراسری برخلاف حقوق مردم است

ماجرا از این قرار است که پس از برگزاری نشست کمیته آلودگی هوای تهران و اعلام نتایج آن، به رغم آنکه خبر رسید برخی اعضای کمیته مخالف تداوم طرح زوج و فرد سراسری بوده و استدلال خود را ارائه داده‌اند، محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران که از جمله غائبان این نشست بود، از تدوین پیشنهادی خبر داد که بر اساس آن، دائمی شدن این طرح به عنوان درخواست سازمان محیط زیست استان در شورای عالی ترافیک مطرح خواهد شد.

دکتر وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران در کمیته آلودگی هوای تهران در واکنش به این خبر و پیشنهاد تداوم محدودیت‌های ترافیکی تا پایان سال، به «تابناک» گفت: نه تنها مخالف تداوم طرح زوج و فرد سراسری در شرایط فعلی بوده و دلایل مخالفت و حتی راهکار جایگزین خود را طرح کرده‌ایم، بلکه باید بگوییم به شدت مخالف تداوم این طرح در طول سال هستیم و در وجاهت قانونی آن تردید داریم. این موضع شهرداری تهران است که روز گذشته در نشست با مسئولان نیز مطرح شد ولی باید توجه داشت که شهرداری تنها یک رای در کمیته آلودگی هوا دارد و تابع تصمیم اکثریت هستیم.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: طرح زوج و فرد از در منازل، راهکاری موقت و مسکن است که تداوم آن موجب افزایش فشار بر مردم خواهد شد؛ فشاری که بر قشر مستضعف وارد می‌آید نه مرفهانی که غیرمستقیم تشویقشان می‌کنیم با خرید دو خودرو، محدودیت را دور بزنند. اینجاست که باید ببینیم با تداوم این روند یا تلاش برای تعمیم آن به کل سال، دنبال چه چیزی می‌گردیم؟ این طرح دو فایده می‌تواند به همراه داشته باشد: کاهش ترافیک و کاهش آلودگی. فارغ از تاثیرات ترافیکی که نمی‌تواند مدنظر کمیته آلودگی هوا باشد، اگر با تشدید این طرح به دنبال کاهش آلاینده‌ها هستیم، باید گفت اثرات موقت این طرح در بلند مدت کمرنگ خواهد شد و تنها فشار بر مردم افزایش خواهد یافت.

زوج و فرد سراسری برخلاف حقوق مردم است

نوروزی در ادامه به پیشنهاد ارائه شده شهرداری برای جایگزینی زوج و فرد سراسری اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما برای جایگزینی زوج و فرد از در منزل، اعمال محدودیت‌های خاص ترافیکی بود؛ مثلا اعلام کنیم تا عبور از شرایط اضطرار، خودروهای فرسوده مانند پیکان به هیچ عنوان اجازه تردد در سطح شهر را ندارند؛ یا تردد موتور سیکلت در هسته مرکزی شهر را برای چند روز ممنوع کنیم. پس از آن به پلیس ماموریت دهیم تا مانع تردد خودروهای فرسوده و آن دسته از خودروهایی که آلایندگی‌شان آشکار است شود. در این صورت نتایجی به مراتب بهتر از زوج و فرد از در منازل حاصل خواهد شد چراکه به باور ما، توقف موقت تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت به مراتب اثرات بهتری به همراه خواهد داشت تا منع تردد نیمی از خودروها در روز.

وی افزود: پیشنهاد دیگری که مطرح کردیم، اعتبار سنجی تصمیمات کمیته بود؛ به این صورت که درخواست کردیم یک نهاد معتبر علمی و دانشگاهی انتخاب شود تا به صورت بی طرف، بررسی نماید که یک- چند درصد مصوبات این کمیته اجرایی می‌شود؟، دو- این تصمیمات چند درصد در کاهش آلودگی هوا اثر دارد؟ با طرح این پرسش ها و پس از بررسی، عملکرد کمیته مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار خواهد گرفت و راحت تر می‌توان قضاوت کرد که حاصل فشار بر مردم و گرفتن حق تردد ایشان در برخی مواقع سال، چه فواید و چه مضراتی به همراه داشته است.

نوروزی در پاسخ به این سوال که سهم شهروندانی که از تصمیمات کمیته آلودگی هوا متاثر می‌شوند، در این کمیته چیست؟، گفت: سهم شهروندان یکی از کلیدی‌ترین نکات مغفول مانده در کنترل آلودگی هواست چراکه از یک سو کیفیت سوخت و خودروها در جای دیگری تعیین می‌شود و از سوی دیگر مردم نقشی در تعیین و تغییر قوانین کنترلی مانند تعیین سن معاینه فنی یا استانداردها ندارند. این در حالی است که تا کیفیت هوا بر اساس تعریف قانون «خاص» می‌شود، مدیران گرد هم می‌آییم و محدودیت تردد اعمال می‌کنیم. اینجاست که ما می‌گوییم نباید بر مردم فشار آورد. تصمیمات ما باید به گونه‌ای باشد که منتی بر سر مردم نگذاشته و پس از هشت سال رها شدن معضل آلودگی هوا، نگوییم به خاطر مردم باید زوج و فرد کنیم.

زوج و فرد سراسری برخلاف حقوق مردم است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره قیاس آلودگی هوای تهران با شهرهایی مانند اهواز و تفاوت تصمیمات اتخاذ شده در این دو شهر، گفت: ما معتقدیم که بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت که توسط دولت ابلاغ شده است، در شهر تهران بیش از دو سوم ایام سال، شرایط ناسالم حاکم است اما استانداردهای مورد استفاده در سازمان محیط زیست، سهل گیرانه‌تر است. به عبارت بهتر، در شرایطی که بر اساس استاندارد وزارت بهداشت، گاه گذشتن غلظت یک آلاینده از حد استاندارد، هوا را در وضعیت ناسالم قرار داده و می‌بایست ماجرا اعلان و برای رفع آن تصمیم گرفته شود، سازمان محیط زیست بر اساس استانداردی عمل می‌کند که ممکن است هوا را سالم توصیف کند. البته با همه این تفاسیر باید گفت که تهران شرایط بهتری دارد و وضعیت دیگر شهرها مثل اهواز به مراتب بدتر است.

۱۳۹۲/۸/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...