نسخه چاپی

48 درصد افراد بالای 20 سال جامعه اضافه‌وزن دارند

اقدامات پیشگیرانه و كنترلی دیابت در كشور همزمان با آغاز هفته ملی دیابت شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علیرضا استقامتی عضو كمیته شورای دیابت و علی اكبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت بررسی شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران به‌مناسبت آغاز هفته ملی دیابت در کشور و لزوم اقدامات پیشگیرانه و کنترل آن، این موضوع شب گذشته (26 آبان‌ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت و علیرضا استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سیاری در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا آمار دقیقی از افراد مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد، گفت: حدود 382 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت بوده و حدود 350 میلیون نفر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه 11.36 درصد افراد جامعه افراد بالای 20 سال هستند که مبتلا به دیابتند، افزود: 14.5 درصد هم در کشور در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم هوشیاری دستگاهها برای مقابله با دیابت و با اشاره به اینکه در بررسی‌های به عمل آمده از سال 70 تا 90 میزان افراد مبتلا به دیابت 150 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: دیابت بیماری است که تعداد افراد مبتلا به آن به سرعت در حال افزایش است و علت آن را باید در شیوه و سبک زندگی، شهرنشینی، ماشینی‌شدن ، تغییر عادات غذایی ، کم تحرکی و مسائل ژنتیکی پیگیری کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند درصد از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود آگاهند، ادامه داد: در مطالعات قبلی نشان داده شده است که حدود 50 درصد از افراد مبتلا از بیماری خود آگاه هستند اما اینک این میزان به حدود 70 درصد رسیده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه این بیماری فرد را به کُما هم می‌کشاند، گفت: ممکن است فردی در حالت کما به پزشک مراجعه کند اما پزشک معالج نداند که فرد مبتلا به دیابت است که همین امر مسبب مشکلات دیگری خواهد شد.

سیاری با بیان اینکه حدود 48 درصد از جمعیت بالای 20 سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند، افزود: این میزان حدود 26 میلیون نفر از افراد جامعه را شامل می شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: طریقه محاسبه میزان توده بدنی به این شکل است که باید وزن را به مقیاس کیلوگرم تقسیم بر قد به مقیاس متر به توان 2 کنیم تا میزان توده بدنی به دست آید، عدد به دست آمده 18.5 تا 25 طبیعی، 25 تا 30 اضافه وزن و 30 تا 35 چاق محسوب می شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر توده بدنی 23 باشد میزان خطر ابتلا به دیابت 3 تا 4 برابر می‌شود، اظهار داشت: اگر میزان توده بدنی به 30 برسد خطر ابتلا به این بیماری 60 برابر می‌شود.

سیاری با اشاره به اینکه میزان قند ناشتای فرد دارای اضافه وزن و چاقی حتما باید اندازه‌گیری شود، گفت: در کشور ما 11 میلیون نفر دچار فشار خون بالا هستند یعنی اگر فردی دارای فشار خون 14 بر 9 و یا بیشتر باشد، مبتلا به این بیماری است.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به فشار خون در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند، اضافه کرد: از میان 400 هزار فوتی که در کشور ثبت می‌شود، 81 هزار نفر آن به علت فشار خون و دیابت فوت می‌کنند.

سیاری با بیان اینکه فشار خون خطر جدی برای سلامت مردم جامعه به حساب می‌آید، گفت: بسیاری از افراد جامعه از فشار خون خود خبر ندارند پس باید به گونه‌ای عمل کرد تا فشار خون همه افراد جامعه بصورت مداوم مورد سنجش قرار بگیرد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید رژیم غذایی فرد مبتلا به دیابت مورد کنترل قرار بگیرد، افزود: اندازه دور شکم افراد بسیار مهم است زیرا اگر دور شکم به 90 برسد، خطرناک است، بنابراین کسانی که چربی دور شکم آنها زیاد است، بیشتر در معرض دیابت و سکته قلبی و مغزی قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آموزش تا چه حد در پیشگیری از دیابت تاثیرگذار است، گفت: آموزش و پیشگیری نقش اساسی را در جلوگیری از ابتلا به دیابت ایفا می‌کند.

سیاری با اشاره به اینکه باید عادات غذایی خود را اصلاح کنیم، افزود: باید از خوردن غذاهایی که حاوی مواد قندی و چربی هستند دوری کنیم.

۱۳۹۲/۸/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...