نسخه چاپی

شیعیان در عربستان شهروندان درجه۲ محسوب می‌شوند!

گزارش سالیانه سازمان دیده بان حقوق بشر از وضعیت آزادی‌ها و حقوق بشر حاكم بر عربستان نشان می دهد كه شیعیان عربستان با اینكه 10 تا 15 درصد جمعیت این كشور را تشكیل می‌دهند اما با آنها همچون شهروندان درجه دو برخورد می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی البدیع، آیا وقت آن فرا نرسیده که ظلم و ستم در سرزمین حرمین شریفین به پایان برسد؟ این سوالی است که شهروندان عربستانی در این روزها آن را بسیار تکرار می‌کنند، به ویژه اگر توجه داشته باشیم که گزارش‌های حقوقی بی‌شماری درباره عربستان سعودی منتشر شده که تاکید می‌کنند، ظلم و ستمی که آل‌سعود در حق شهروندان خود روا می‌دارد، به حدی است که باید در کتاب جهانی رکوردهای "گینس" به ثبت برسد.

به نظر می‌رسد، سال 2012 سالی است که انقلاب‌های مردمی از رژیم‌های به اصطلاح جمهوری عربی به رژیم‌های سلطنتی منتقل شود و این موضوع به شکلی آشکار اوایل سالجاری میلادی با آغاز انقلاب خشم در عربستان با شعار "از امروز دیگر ظلمی وجود ندارد" قابل ملاحظه بود.

شرکت‌کنندگان در اعتراض‌ها و تحصن‌ها مطالبات خود را در "آزادی زندانیان سیاسی"، "پایان دادن به بازجویی‌های امنیتی"، "حق آزادی بیان"، "حق برگزاری تجمع‌ها و گردهمایی‌ها"، "برگزاری انتخابات شفاف"، "بهبود وضع معیشتی و درآمدهای فردی"، "حل بحران مسکن"، "بهبود ارائه خدمات بهداشتی و درمانی"، "برطرف کردن نیازهای اساسی مانند آب و برق و ارتباطات و حمل و نقل و "رسیدگی به وضعیت حقوق زنان" خلاصه کردند.‌

بی‌تردید ثبت ظلم وستم‌های روا داشته شده در حق شهروندان عربستانی توسط رژیم سعودی در کتاب گینس یک شوخی یا لطیفه نیست، چون اگر واقعا بخواهیم ظلم و ستم‌های روا داشته شده را برشمریم واقعا رکوردی جهانی برای خاندان آل‌سعود رقم خواهد زد و این موضوعی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر که به وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان می‌پردازد، بر آن تاکید می‌کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش‌های خود بارها به این نکته تاکید کرده است که تبعیض اعمال شده توسط خاندان سعودی بر شهروندان خود پا را از حد و حدود و تعریف‌های ارائه شده از تبعیض فراتر می‌نهد و به سطح ظلم و ستم می‌رسد.

به همین دلیل سازمان دیده‌بان حقوق بشر رژیم سعودی را از حیث اعمال ظلم و ستم بر شهروندانش در سطح جهان بی‌رقیب و بی‌همتا می‌داند و تاکید می‌کند که در هیچ جای جهان نمی‌توان حکومتی را یافت که اینچنین بی‌رحمانه بر شهروندان خود ستم روا دارد.

این سازمان در گزارش سالیانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان که آن را در رتبه ظلم و ستم قرار می‌دهد، می‌‌گوید که رژیم آل‌سعود با هرگونه آزادی ادای فرایض مذهبی برای پیروان ادیان دیگر مخالف است و از حیث اقلیت‌های مذهبی در این کشور به شدت تحت ظلم و ستم قرار دارند و این موضوع تنها غیر مسلمانان را شامل نمی‌شود، بلکه خود مسلمانان را هم دربرمی‌گیرد، به ویژه شیعیان، اسماعیلی‌ها و سنی‌های غیر وهابی.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالیانه خود تاکید می‌کند که ظلم و ستمی که آل‌سعود بر شهروندان خود روا می‌دارد، تنها شامل آزادی انجام فرایض مذهبی نیست بلکه در حوزه آموزش و پرورش و تربیت و سیستم قضایی نیز این ظلم‌ها و ستم‌ها به عینه قابل ملاحظه هستند.

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌افزاید: مقامات مسئول سعودی به شدت از به خدمت گرفتن و استخدام شیعیان در برخی از پست‌ها و مشاغل عمومی و دولتی تنها به دلیل مذهب‌اشان امتناع می‌کنند، مگر اینکه آیین و مذهب خود را پنهان کنند، چه در غیر این صورت و در صورت فاش کردن اعتقادات و آیین خود در معرض اخراج از محیط کار و بازداشت قرار می‌گیرند و این موضوع به شکلی ویژه در مکه و مدینه منوره قابل ملاحظه است، بگونه‌ای که نیروهای سعودی علمای مذاهب مالکی و حنفی و شافعی را از اقامه نماز جماعت یا برگزاری جلسات درس مذهبی و دینی به شدت منع می‌‌کنند.

گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ادامه تاکید می‌‌کند که اکثر شیعیان عربستان در منطقه الشرقیه در شرق این کشور ساکن هستند که منطقه بسیار حاصل‌خیزی از حیث داشتن منابع نفتی است.

سپس در ادامه می‌افزاید: شیعیان عربستان با اینکه 10 تا 15 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اما با آنها همچون شهروندان درجه دو برخورد می‌شود و در این‌باره به عنوان نمونه به اقدامات "بدر بن جلوی"، استاندار الاحساء اشاره می‌کند که به دلیل بازداشت‌های مکرر اهالی این منطقه به دلیل ادای شعائر خاص مذهبی خود و برگزاری اعتراض‌‌های مسالمت‌امیز معروفیت خاصی در عربستان پیدا کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنی به بازداشت شیخ "توفیق العامر" اشاره می‌کند که تنها اتهام او دعوت رژیم به مساوات و برابری میان شهروندان و درخواست جکومت مشروطه سلطنتی از رژیم بود. همانگونه که تاکید می‌کند، رژیم سعودی با خواسته‌ها و مطالبات شهروندان خود که خواهان آزادی بیشتر بودند، بسیار خشونت‌‌آمیز و سرکوبگرانه برخورد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید: هم اکنون بسیاری از جوانان عربستانی تنها به دلیل اعتراض‌های مسالمت‌آمیز توسط ماموران امنیتی این رژیم بازداشت شده و در زندان‌های سعودی بسرمی‌برند؛ این درحالی است که هزاران نفر دیگر نیز سالیانه در معرض بازداشت‌های خودسرانه و بی‌دلیل و محاکمه‌های ظالمانه قرار می‌گیرند و به ندرت مشاهده شده که رژیم این زحمت را به خود بدهد که دست کم اقدام به تفهیم اتهام این افراد کند.

بر این اساس گزارش سالیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر درباره ضعیت حقوق بشر در عربستان بر این نکته تاکید می‌کند که سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم سعودی سالیانه اقدام به بازجویی از هزاران شهروند عربستانی می‌کنند و آنها را از داشتن وکیل محروم می کند و اتهام این افراد هنوز برای رژیم محرز نشده و تنها به دلیل سوء طن بازداشت شده و برخی از آنها سال‌های سال بدون محاکمه در زندان بسرمی‌برند.

همچنین این گزارش ادامه می‌دهد که سیستم و نظام سعودی همچنان با زنان به عنوان موجوداتی ناقص برخورد می‌کند و زنان عربستانی از حق سفر و ادامه تحصیل و کار بدون موافقت والدین یا همسران خود محروم هستند و تاکید می‌کند که عربستان سعودی تنها کشور جهان است که زنان در آن حق رانندگی ندارند.

و سرانجام اینکه با وجود تمام این تبعیض‌ها و ظلم‌ها و ستم‌های با این حال رژیم سعودی پرچم رهبری جهان اسلام و انتشار مبادی و اصولی همچون برابری و مساوات را حمل می‌کند، در حالی که از حیث اعمال ظلم و ستم بر شهروندان خود در جهان بی‌رقیب است.

۱۳۹۰/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...