نسخه چاپی

در نیمه نخست امسال؛

تشدید آلودگی هوای تهران با توقف اسقاط خوروهای فرسوده

ساكنان تهران این روزها زودتر از هر سال میزبان آلودگی هوا شده اند و با پیامدهای آن درگیر هستند؛ اتفاقی كه شاید توقف اسقاط خودروهای فرسوده در شش ماه نخست امسال در تشدید آن نقش پررنگی داشته است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حدود یک ماه قبل که بررسی آمارهای رسمی درباره تعداد خودروهای فرسوده اسقاط شده، نشان داد این روند تقریبا در شش ماهه نخست امسال متوقف شده است، برخی کارشناسان نسبت به پیامدهای این توقف برای محیط زیست هشدار دادند؛ اتفاقی که اکنون و با گذشت تنها چند ماه از انتشار آن گزارش ها به وقوع پیوسته است.

بنا به گفته استاندار تهران خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل پایتخت می تواند تا 60 درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته باشد. بنابراین می توان از سخنان استاندار تهران اینگونه نتیجه گرفت که 60 درصد آلودگی هوای کلانشهر تهران در حال حاضر معلول توقف اسقاط خودروهای فرسوده در شش ماهه نخست امسال است.

بنا بر گزارش های موجود، آمارهای به دست آمده از مراکز اسقاط سراسر کشور از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه گذشته نشان می دهد تنها 16 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. این در حالی است که بنا بر گزارش رسمی معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور طی سالهای 87 تا 91 به طور متوسط در هر سال 200

هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. به عبارت دیگر تعداد خودروهای فرسوده شش ماهه نخست سال جاری با افتی 84 درصدی مواجه شده است.

بنا بر این گزارش، مجتبی شفیعی، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره علت این توقف می گوید« افزایش شدید قیمت خودرو طی این مدت علت اصلی توقف اسقاط خودروهای فرسوده بوده است.»

وی با بیان اینکه بیشتر مالکان خودروهای فرسوده به دنبال اسقاط خودرو و جایگزین کردن خودروی دیگری هستند، می افزاید که با افزایش ناگهانی دو و نیم تا سه و نیم برابری قیمت خودرو تمایل برای جایگزین کردن خودرو از بین رفت اما خوشخبتانه با استفاده از اهرم تشویقی مصوبات دولت قرار است کمکهای بلاعوض و تسهیلاتی برای جایگزینی خودروهای فرسوده افزایش یابد.

مشوق هایی که رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت از آن ها سخن می گوید در واقع افزایش سه برابری ارزش کمک بلاعوض دولت به مالک خودرو است. به اعتقاد شفیعی این موضوع باعث شده است که «در کمتر از 18 روز از آغاز ثبت نام نوسازی خودروهای فرسوده در طرح جدید 20 هزار نفر ثبت نام کنند.»

۱۳۹۲/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...