نسخه چاپی

با هاردهای خیس چه كنیم؟

بعضا برای شما هم پیش می‌آید كه هارد یا دیگر ابزارهای ذخیره‌سازی‌تان با آب تماس پیدا می‌كند و آن زمان است كه دست به هر كاری می‌زنید تا اطلاع‌تان را نجات دهید. البته لازم به یادآوری است كه اطلاعات بخش كثیری از این هاردها نهایتا نجات پیدا می‌كنند كه در برخی از موارد این كار با پرداخت هزینه‌ای گزاف صورت می گیرد. اما بگذارید ببینیم كه اگر چنین شرایطی برای تان رخ داد اولین و مهم‌ترین كاری كه باید انجام دهیم چیست؟

به گزارش نما، خوب اگر هارد شما به داخل آب افتاد، بدترین کاری که ممکن است انجام دهید آن است که تلاش کنید هارد را خشک نمایید. آب معمولا حاوی برخی ناخالصی‌ها نظیر مواد معدنی است که در صورت برخورد با صفحات درایو می‌تواند برای داده‌های ذخیره شده روی آنها مضر باشد. اما زمانی که این ناخالصی‌ها در آب محلول هستند، امکان پاکسازی آنها به مراتب بیشتر از زمانی است که از آب جدا شده و خشک شده باشند.
به گفته آقای دیوید موهایلا (David Mohyla) کارشناس بازیابی داده، در چنین مواقعی به خصوص اگر آب از نوع شور باشد، کاربران به جای خشک کردن هارد خود باید به صورت سریع آن را با آب پاکیزه شستشو دهند. پس از این مرحله لازم است که هارد خیس خود را در یک کاغذ با قدرت جذب بالا گذاشته و سپس آن را در یک بسته وکیوم شده قرار دهند و تا حد ممکن هوای داخل بسته را تخلیه نمایند.

توصیه می‌شود که کاربران رأسا اقدام به اتصال هاردهای خیس به کامپیوتر نکنند با این حال در صورتی که برق مصرفی شما دچار نوسان شده و احتمال می‌دهید که این مسأله باعث وارد آمدن آسیب به هارد شده باشد می‌توانید آن را به سیستم خود متصل نمایید تا از این بابت مطمئن شوید. اما امکان دارد که خط و خش‌های جدی روی صفحات هارد ایجاد شده و نویز بدی از دستگاه شنیده شود که در این صورت توصیه می‌شود، برق را قطع کرده و هارد را به مراکز تخصصی تعمیر ارجاع دهید. اما اگر خود کامپیوتر آسیب دیده و هارد شما را بوت نمی‌کند، بهتر است یک بار هارد را به یک سیستم دیگر که آسیب ندیده است متصل نمایید.
اگر روی هارد شما علائم سوختگی مشاهده می‌شود، یا بوی ناشی از سوختگی به مشامتان می‌رسد و در زمان اتصال به کامپیوتر صداهای عجیب و غریب از آن می‌شنوید، بیشتر جوانب احتیاط را به جای آورید.

سایر گجت‌های خیس چطور؟
در مورد گوشی‌های هوشمندی که در آب فرو رفته‌اند شاید بهترین روش آن باشد که از همان روش قدیمی استفاده نمایید: یعنی کاسه‌ای را مملو از برنج خشک کرده و گوشی را به داخل آن بیاندازید. اگر لازم است باتری آن را در آورده و در صورتی که گوشی با آب شور برخورد کرده آن را یک بار زیر آب پاکیزه بگیرید و سپس گوشی را زیر لایه‌ای از برنج خشک قرار داده، درب ظرف را ببندید و آن را برای چند روز به حال خود رها کنید.
اما روش جایگزین تجاری برای این کار، استفاده از کیسه‌های Bheestie است که گفته می‌شود در حدود 700 درصد نسبت به روش‌های خانگی اثربخش‌تر است.

۱۳۹۲/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...