نسخه چاپی

بی بی سی فارسی و انتخاب رسوایی جنسی

عکس خبري -بي بي سي فارسي و انتخاب رسوايي جنسي

بررسی نحوه ی عملكرد بی بی سی فارسی در مورد پوشش خبری دو موضوع مشابه خبری جالب توجه است.

به گزارش نما، بی بی سی فارسی خبر مربوط به رسوایی جنسی ماموران مخفی تیم حفاظت از باراک اوباما را با تاخیر بسیار زیادی نسبت به یورونیوز فارسی منتشر کرد. حتی سایت رادیوکوچه خیلی زودتر از این شبکه و یورونیوز اقدام به پخش خبر نمود.

البته اگر بی بی سی فارسی را به عنوان یک شبکه ی حرفه ای خبری در نظر بگیریم این اتفاق عجیب به نظر می رسد آن هم در شرایطی که یورونیوز فارسی که از چیدمانی حرفه ای همانند بی بی سی برخوردار نیست در انتشار خبر پیشتاز بوده است.

هرچند پیش از انتشار خبر رسوایی جنسی ماموران تیم حفاظت اوباما از سوی بی بی سی فارسی، «رسانه ایران» بلافاصله در خبری این امر را موجب تعجب دانست اما بررسی دوباره ی موضوع، حاوی نکات جدیدتری خواهد بود.

با انتشار سریع خبر سخنگوی وزارت امور خارجه ی ایران از سوی بی بی سی فارسی و تکذیب موضوع اتهام جنسی یک دیپلمات ایرانی در برزیل، این شبکه به شرح مفصلی از این قضیه پرداخت در حالی که در مقایسه یا انتشار یا عدم انتشار سایر اخبار مشابه، توجه به نکاتی در نحوه ی عملکرد بی بی سی جالب توجه است:

1- سرعت عمل بی بی سی در انتشار خبر مربوط به دیپلمات ایرانی و کندی عمل در خبر مربوط به رسوایی جنسی ماموران تیم حفاظت باراک اوباما

2- عدم پرداختن شبکه به سوژه های مشابه در انگلستان از جمله رابطه ی پرنس هری، برادر کوچکتر پرنس چارلز در خانواده ی سلطنتی انگلیس با یک خواننده ی پاپ

3- شرح مفصل و خبردهی مرتب از آخرین اتفاقات مربوط به دیپلمات ایرانی به گونه ای که در سایت این شبکه، 1423 کلمه به شرحی مفصل در رابطه با این موضوع اختصاص یافته در حالی که این اتهام از سوی ایران تکذیب شده است. در عین حال، شاهد توجه کم بی بی سی به خبر رسوایی محافظان اوباما هستیم در حالی که صحت آن احراز شده است. در سایت بی بی سی فارسی کمتر از یک چهارم حجم خبر مربوط به ایران یعنی در 353 کلمه به خبر رسوایی محافظان پرداخته شده آن هم در شرایطی که تیتر خبر، مدعی ارائه ی جزئیات ماجرا هم می باشد.

4- محورهای” در ستون خبرهای مرتبط با خبر دیپلمات ایرانی موضوع سنگسار سکینه آشتیانی قرار گرفته در حالی که در این ستون در خبر مربوط به محافظان اوباما، فقط نوشته شده: «امریکا»! "
خبری مربوط به دیپلمات ایرانی عبارتند از: الف) تکذیب ایران، ب) شرح ماجرا، ج) بررسی رابطه ی ایران و برزیل و د) وضعیت حقوق بشر در ایران! اما محتوای خبر مربوط به محافظان اوباما حول شرح داستان وار ماجرای روسپیان و ماموران می چرخد که پولشان پرداخت نشده. بی آنکه رابطه ی امریکا و کلمبیا و یا وضعیت حقوق بشر یا حقوق زنان بررسی گردد!

5- تصاویر استفاده شده در اخبار مربوط به دیپلمات ایرانی مربوط به رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه ی ایران، ساختمان ایران در برزیل، حضور رییس جمهور پیشین برزیل در کنار رهبر و رییس جمهور ایران است در حالی که تنها تصویر خبر مربوط به رسوایی جنسی محافظان اوباما مربوط به سه زن است که زیر آن نوشته شده «فعالیت روسپیان در کلمبیا آزاد است.»

6- در ستون خبرهای مرتبط با خبر دیپلمات ایرانی موضوع سنگسار سکینه آشتیانی قرار گرفته در حالی که در این ستون در خبر مربوط به محافظان اوباما، فقط نوشته شده: «امریکا»!

باید گفت هر چند این موارد از پیگیری جدی موضوع از سوی وزارت امور خارجه ی ایران نمی کاهد و اهتمام دقیق تر مسئولان را می طلبد اما نکته ای را که در بیانیه ی سفارت ایران در برزیل آمده بیش از پیش پر رنگ می کند. خبرگزاری فرانسه نقل کرده که سفارت ایران در این اطلاعیه گفته است که رسانه ها "عموما نسبت به موضوعات مربوط به کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران موضعی تبعیض آمیز اتخاذ می کنند."

۱۳۹۱/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...