نسخه چاپی

لاوروف : فرصت مذاكره با ایران را نباید از دست داد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت : ایران آماده برداشتن گامهای چشمگیری برای برآوردن خواسته های جامعه جهانی است و نباید این فرصت را از دست بدهیم.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، لاوروف روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا گفت : من با ارزیابی وزیر خارجه آمریکا که گفته است فرصت برای حل مساله هسته ای ایران را نباید از دست بدهیم، موافق هستم، زیرا گام هایی که ایران به عنوان تعهدات خود می خواهد بردارد بسیار چشمگیر است. وی افزود: ایران گام هایی با سرعت بیشتر از میزان مورد انتظار برمی دارد.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گفت و گوی تلفنی روز دوشنبه با همتای آمریکایی خود افزود: با جان کری در باره برنامه هسته ای ایران و با توجه به نتایج به دست آمده در دیدار اخیر وزیران خارجه گروه 1+ 5 در ژنو با شرکت وزیر خارجه ایران گفتگو کردیم.

وی با بیان این که در باره آن دیدار اظهارات رسانه ای زیادی صورت گرفت - اظهار کرد: گویا گفته شد گروه 1+5 سند واحدی را پیشنهاد کرد که از طرف ایران رد شد.

لاوروف اضافه کرد: پیش تر اعلام کردیم این گونه اظهار نظر در باره وقایع دیدار ژنو میان ایران و 1+5 نادرست است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت : در گفتگوی تلفنی با کری - تفسیر درست از مذاکرات ژنو را ارائه کردیم .

وی یادآوری کرد: در مذاکرات ژنو سندی ارائه شد که مورد بحت قرار گرفت و سپس اصلاحیه ای به این سند اضافه کردند این پایه و اساس برای کار در دیدار آتی خواهد بود که قرار است 20 نوامبر (فردا سه شنبه ) در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه های خارجه 1+5 و با مشارکت کاترین اشتون نماینده سیاسی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از سر گرفته شود.

لاوروف گفت : در ژنو بر آمادگی برای مشارکت در نشست وزیران برای بررسی امکان حصول توافق در باره مساله هسته ای تاکید کردیم.

وی با خودداری از افشای جزییات مذاکرات اخیر ژنو میان ایران و گروه 1+5 گفت : اما با این حال نمی توانم در باره برخی اظهار نظرهای انتقادی در باره روند مذاکرات ازجمله این که روند مذاکرات اشتباه تاریخی است و ایران در نتیجه آن فرصت برای ساخت بمب اتمی به دست می آورد، ساکت باشم

لاوروف گفت : اولا این ارزیابی دور از واقعیت است زیرا ایران در ژنو برای برداشتن گامهایی بیشتر از آن که گروه 1+5 در اوایل سال جاری خواستار شده بود، اعلام آمادگی کرد.

وی اضافه کرد: دلیل دوم این که سوء ظن داشتن به روسیه و آمریکا و دیگر شرکت کنندگان در مذاکرات با ایران و متهم کردن آنان به کار غیرحرفه ای بر روی سند نهایی و این که تهدید های علیه نظام جلوگیری از انتشار سلاح اتمی در آن نادیده گرفته شده است، بی احترامی به توانمندی های ذهنی ما و اصول سیاسی قاطعانه ما است.

لاوروف افزود: بر اساس اصولی که از آن پیروی می کنیم از هر گونه اقدامی که منجر به انتشار سلاح اتمی در جهان می شود، باید جلوگیری کرد. وزیر امور خارجه روسیه در پایان این مصاحبه برای اتخاذ رویکردی سازنده در مذاکرات آتی ژنو ابراز امیدواری کرد.

۱۳۹۲/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...