نسخه چاپی

مذاكرات آمریكا و افغانستان به بن‌بست رسید

تنها دو روز پیش از برگزاری لویه جرگه مشورتی، حامد كرزی، رئیس جمهوری افغانستان، یك شرط عمده توافقنامه امنیتی با آمریكا را رد كرده است.

به گزارش نما به نقل از بی‌بی‌سی، منابع افغان و آمریکایی گفته‌اند که کرزی این پیشنهاد را که نیروهای آمریکایی حق داشته باشند در صورت نیاز، به خانه‌های افغان‌ها داخل شده و آنرا بازرسی کنند، رد کرده است. اینکه آیا نیروهای خارجی پس از پایان ماموریت رزمی ناتو در افغانستان، می‌توانند منازل افغان‌ها را جست‌وجو کنند، برای مدتها موضوع مورد اختلاف میان مذاکره کنندگان آمریکایی و افغان بوده است.

اما یک منبع افغان به رویترز گفته که در مذاکرات آخر هفته گذشته، مساله بازرسی خانه‌های افغان‌ها به عنوان بزرگترین مانع در برابر امضای موافقتنامه امنیتی بروز کرد؛ زیرا به گفته این منبع حامدکرزی با شدت با دادن چنین حقی به آمریکایی ها مخالفت کرده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که اگر این توافقنامه امضا نشود، آمریکا نیروهایش را به صورت کامل از افغانستان بیرون می‌کند و در آن صورت نیروهای امنیتی افغان مجبور خواهند شد به تنهایی با شورشیان به رهبری طالبان مقابله کنند. دو سال پیش پس از شکست مذاکرات مشابه با دولت عراق، آمریکا تمام نیروهای خود را از این کشور بیرون کرد.

آمریکا مایل است تا موافقتنامه امنیتی با افغانستان را پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور امضا کند، زیرا نظامیان آمریکایی می‌خواهند تا برنامه‌ریزی برای پایان ماموریت رزمی این کشور در افغانستان را هرچه زودتر آغاز کنند. یک منبع افغان که نخواسته نامش فاش شود، گفته آمریکایی‌ها می‌خواهند تا به نحوی همراه با نیروهای افغان یا بدون آنها حق ورود به خانه‌های افغان‌ها را داشته باشند اما رئیس جمهوری هیچ یک از این گزینه‌ها را قبول ندارد.

نیویورک تایمز نیز گزارش داده که مذاکرات میان افغانستان و آمریکا بر سر موافقتنامه امنیتی به بن‌بست رسیده است. هر چند این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی در واشنگتن نوشته: ما این را بن‌بست نمی‌نامیم. او تاکید کرده که مذاکرات تا آخرین دقایق ادامه خواهد داشت و نه تنها حامدکرزی بلکه بخشی بزرگ رهبری سیاسی افغانستان می‌خواهند با آمریکا توافقی حاصل شود.

قرار است برای تصمیم‌گیری در مورد موافقتنامه امنیتی، لویه‌جرگه مشورتی روز پنجشنبه ۳۰ آبان در کابل برگزار شود. پیش از این گفته می‌شد که مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در افغانستان، جنجالی‌ترین مساله‌ای است که لویه‌جرگه در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.

۱۳۹۲/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...