نسخه چاپی

رئیس سابق سازمان بنادر و دریانوردی مطرح كرد

حمل‌ونقل دریایی مسافر فراموش شد/سهم ایران از حمل دریایی جهان ۰.۴۸ درصد

رئیس سابق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینكه ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در بنادر كشور صورت گرفته گفت: ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به توسعه حمل و نقل دریایی اختصاص یافت.

به گزارش نما به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید عطاءالله صدر صبح امروز در مراسم تودیع خود اظهار کرد: ایران بر سر راه ارتباطی دنیا قرار دارد و از پتانسیل‌های خوبی برای توسعه ترانزیت برخوردار است. در این راستا ظرفیت بنادر بسیار گسترده شده و هم‌اکنون این ظرفیت 186 میلیون تن است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 139 میلیون تن از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفت تصریح کرد: بر اساس چشم‌انداز سال 1404 باید زیرساخت‌های بنادر توسعه یابد در حال حاضر روی بنادر به سمت بیرون است و باید بدانیم که سهم ما از تجارت جهانی چقدر است و نباید خودمان را با راه‌آهن مقایسه کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سهم حمل و نقل دریایی ایران از تجارت جهانی 48 صدم درصد است گفت: همچنین سهم کانتینر ایران در بازار جهانی نیم درصد است.

رئیس سابق سازمان بنادر و دریانوردی با اشار هبه اینکه سال گذشته از 20 میلیون تن ظرفیت ترافیکی کشور فقط 4.5 میلیون تن مورد استفاده قرار گرفت اظهار کرد: ترانزیت جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی است. از سوی دیگر باید با مدیریت یکپارچه در حمل و نقل دریایی بتوانیم در زنجیره تامین کالا کمترین هزینه را داشته باشیم.

صدر با اشاره به اینکه متولی این کار وزارت راه است و می‌تواند پتانسیل لازم را فرام آورد تاکید کرد: متاسفانه در بخش حمل و نقل مسافر دریایی خوب کار نکرده‌ایم و در واقع حمل و نقل مسافر را در دریا فراموش کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اقدامات مفیدی در این زمینه انجام شده گفت: ظرفیت حمل و نقل مسافر در سال 84، 4 میلیون و 800 هزار نفر بود که امروز این ظرفیت به 14 میلیون نفر سفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نوروز امسال 6 میلیون و 600 هزار نفر جابجایی مسافر دریایی بدون سانحه داشتیم گفت: یکی از سندهای چشم‌انداز سازمان بنادر و دریانوردی حمل و نقل دریایی در بخش مسافری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه 750 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای توسعه حمل و نقل دریایی اختصاص یافت تصریح کرد: هر چند صندوق توسعه صنایع دریایی را داریم اما این صندوق فعال نیست.

صدر با اشاره به اینکه سال گذشته از محل وجوه اداره شده سازمان 40 شناور مسافربری به آب انداخته شد تصریح کرد: برای 276 طرح بندری با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده ضمن آنکه 1.5 میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر صورت گرفته است.

۱۳۹۲/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...