نسخه چاپی

در جلسه علنی امروز صورت گرفت

موافقت مجلس با بررسی فوری طرح بازنشستگی پیش از موعد روستائیان و عشایر

نمایندگان مجلس با یك فوریت طرحی موافقت كردند كه در صورت تصویب نهایی آن، روستائیان و عشایری كه در سن بازنشستگی هستند و ۹ سال سابقه حق بیمه دارند، می‌توانند بازنشسته شوند.

به گزارش نما به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان درخواست دو فوریت طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی هستند و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را پرداخت می‌نمایند را مطرح کرد.

بهارستان نشینان با 113 رای موافق، 27 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن علنی با دو فوریت این طرح مخالفت کردند، اما در نهایت یک فوریت آن را با 131 رای موافق، 8 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی طرح مذکور در صحن بهارستان، روستائیان و عشایری که 9 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و به سن بازنشستگی رسیده‌اند، می‌توانند از حقوق بازنشستگی استفاده کنند.

در جریان بررسی دو فوریت طرح مذکور، حجت‌الاسلام محمد رجایی نماینده مردم گناباد در مجلس طی سخنانی به عنوان متقاضی این طرح اظهار داشت: روستائیان و عشایر کم توقع‌ترین قشر جامعه هستند که دولت چند سال پیش برای حمایت از این قشر، صندوق تامین اجتماعی روستائیان و عشایر را تاسیس کرد و قرار شد که آنها با پرداخت 15 سال حق بیمه، بازنشست شوند.

وی ادامه داد: اکنون در روستاها افرادی را داریم که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و شاید 80 یا 90 ساله باشند، اما تنها 9 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و حداقل 6 سال دیگر باید حق بیمه دهند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: از آنجا که عمر این صندوق حدود 9 سال است، باید تدبیری اندیشیده شود تا افرادی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و حدود 9 سال هم حق بیمه دارند، بتوانند از حقوق بازنشستگی استفاده کنند. همچنین از آنجا که این صندوق طی 9 سال گذشته تنها دریافتی داشته و هیچ حقوقی پرداخت نکرده می‌تواند، در صورت تصویب این قانون حقوق این افراد را پرداخت کند.

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس به عنوان مخالف دو فوریت طرح مذکور اظهار داشت: بیمه روستائیان با بیمه‌های دیگر متفاوت است، چرا که روستائیانی که بیمه هستند کارفرما ندارند و دولت سهم این افراد را پرداخت می کند. لذا تصویب این قانون بار مالی دارد و ایراد اصل 75 قانون اساسی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: این موضوع یک بحث مهمی است که نباید عجولانه برای آن تصمیم گرفت، چرا که اگر دو فوریت آن امروز تصویب شود، کمیسیون باید در جلسه عصر، این طرح را بررسی کند و گزارش خود را برای فردا به صحن بیاورد. بنابراین با این سرعت نمی‌توان کار دقیقی انجام داد. لذا بهتر است به جای دو فوریت، یک فوریت آن تصویب شود.

در ادامه علی نعمت چاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس نیز به عنوان موافق دو فوریت این طرح گفت: روستائیان و عشایر در تمام عرصه‌های مهم ملی، خط مقدم هستند، اما وقتی بحث کمک به آنها مطرح می‌شود، پای اصل 75 به میان می‌آید.

وی افزود: بسیاری از روستائیان هستند که بالای 90 سال سن دارند اما حق بیمه‌شان هنوز کامل نشده، چطور می‌توان به این فرد گفت که باید چند سال دیگر هم کار کنی تا بتوانی از حقوق بازنشستگی بهره ببری؟ آیا این فرد امیدی به فردای خود دارد که بخواهد چندین سال دیگر حق بیمه بدهد؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: سهم افراد ضعیف و کشاورزان از بیمه و امکانات کشور چیست؟ یک کشاورزی که از هفت سالگی کار خود را شروع کرده و اکنون به سن بازنشستگی رسیده، چه درآمدی دارد که بخواهد چندین سال دیگر هم حق بیمه پرداخت کند؟ بنابراین مجلس باید به این افراد کمک کند و شرایط بازنشستگی آنها را تسهیل کند.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار نیز ضمن مخالفت با دو فوریت طرح مذکور گفت: موضوع این طرح دو فوریتی بسیار خوب است و به بخشی از اقشار جامعه کمک می‌کند، اما اگر دو فوریت آن تصویب شود، این طرح خوب هیچ نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

وی با اشاره به نظر اداره قوانین در مورد این طرح گفت: اداره قوانین دو ایراد اساسی از این طرح گرفته که یکی اصل 75 است و دیگری مغایرت آن با قانون برنامه پنجم است. بنابراین شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد. لذا بهتر است به صورت عادی یا یک فوریتی این طرح را بررسی کنیم تا بتوان ایرادات آن را رفع کرد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: قبل از انقلاب سن امید به زندگی در جامعه 53 سال بود، اما اکنون بر اساس گزارشات وزارت بهداشت سن امید به زندگی به 73 سال رسیده است. بنابراین وقتی امید به زندگی 73 سال است، منطق حکم می‌کند که سن بازنشستگی را بالا ببریم، نه اینکه پایین بیاوریم.

در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس نیز به عنوان موافق آخر دو فوریت این طرح گفت: خوشحالم که روح صحبت‌های مخالفان هم نشان می‌دهد که با اصل طرح مخالفتی ندارند و مشکلات آنها با جزئیات این طرح است که این مشکلات هم قابل حل است.

وی افزود: صندوق بیمه روستائیان و عشایر در چند سال گذشته تاسیس شده و روستائیان تاکنون حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند، اما افراد بسیاری هستند که به 70 یا 80 سال رسیده‌اند، اما تنها 9 سال حق بیمه دارند و درآمدی هم ندارند که بخواهند 6 سال دیگر حق بیمه پرداخت کنند. لذا ما باید شرایط بازنشستگی را برای این افراد تسهیل کنیم.

این نماینده مجلس گفت: چطور در مورد افراد غیرروستایی می‌گوییم اگر به سن 65 سال رسیدند می‌توانند بازنشسته شوند و دو سوم حقوق را دریافت کنند، اما برای روستائیان و عشایر این قانون را نداریم؟ بنابراین باید برای آنها هم این شرایط را بوجود آوریم که اگر یک فرد روستایی و عشایر در سن بازنشستگی است و سابقه حق بیمه 9 سال را دارد، در صورتی که متقاضی باشد می‌تواند از حقوق بازنشستگی استفاده کند.

به گزارش تسنیم، در نهایت وکلای ملت با یک فوریت طرح مذکور موافقت کردند.

۱۳۹۲/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...