نسخه چاپی

در كنفرانس خبری با داووداغلو

كری: با حسن‌نیت در «ژنو» مذاكره می‌كنیم/ توافق با ایران خطری برای اسرائیل ندارد

وزیر خارجه آمریكا در یك كنفرانس خبری با همتای ترك خود تأكید كرد انتظارات خاصی از نشست این هفته ایران و ۱+۵ در «ژنو» ندارد اما با حسن‌نیت مذاكره می‌كنند و تلاش این است كه به توافق گام اول دست پیدا كنند.

به گزارش نما، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با «احمد داوداغلو» وزیر خارجه ترکیه، در خصوص مذاکرات فردا، چهارشنبه، بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به ایران اعمال فشار کرد تا توافقی را در این نشست نهایی کند که طبق آن به جهان ثابت شود که برنامه هسته‌ای تهران صلح‌آمیز است.

وی البته تصریح کرد که انتظارات خاصی از نشست این هفته ایران و 1+5 در ژنو نمی‌رود و گفت: من در خصوص مذاکرات ژنو انتظارات خاصی ندارم به جز اینکه ما با حسن نیت مذاکره خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم به توافق گام اول دست پیدا کنیم.

کری ابراز امیدواری کرد که ایران در حالی در نشست ژنو حاضر شود که برای ایجاد یک سند که بتواند به جهان ثابت کند که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دارد، آمادگی داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا در حالیکه حاضر نشد جزئیات پیشنهادی که قرار است در ژنو مورد بحث قرار گیرد، مطرح کند، تأکید کرد: قرار نیست من به صورت آشکار در این باره صحبت کنم. همگی ما باید به فرایندها و مواضع یکدیگر احترام بگذاریم و بهتر است که بحث مذاکره را به میز مذاکره موکول کنیم.

مذاکرات ایران و 1+5 روز چهارشنبه هفته جاری در ژنو آغاز می‌شود و طبق قرار قبلی قرار است دو روز به طول انجامد اما در صورت لازم ممکن است این نشست همچون نشست قبلی ژنو، طولانی‌تر شود.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کری آمادگی دارد تا در مذاکرات آتی ایران و 1+5 در ژنو شرکت کند اما در صورتیکه لازم باشد، ولی تا زمانیکه مذاکرات آغاز نشود هنوز تصمیمی در این باره نخواهد گرفت.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته از کنگره خواست تا تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق درآورند و به آنها اطمینان دهد که هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه ایران طبق توافق احتمالی، اندک خواهد بود و در صورتیکه ایران به توافق عمل نکند، مجدداً تحمیل خواهد شد.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره گفت که رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است که وقتی با قانونگذاران کنگره در کاخ سفید دیدار کرد، مجدداً این مسئله را مطرح کند.

کری همچنین اعلام کرد که احترام زیادی برای نگرانی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره توافق با ایران وجود دارد اما فکر نمی‌کند که این مذاکرات امنیت اسرائیل را در معرض خطرات بیشتر قرار دهد.

وی گفت: ما بر این باوریم که این توافق به همه ما کمک می‌کند تا به هدف دستیابی به یک توافق جامع نزدیک‌تر شویم.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که متعهد است تا بعد از تعطیلات شکرگذاری مجددا به تل‌آویو بازگردد تا گفت‌وگوها با نتانیاهو درباره ایران و همچنین مذاکرات سازش را ادامه دهد.

وی گفت: این یک اولویت برای من است و تغییری نمی‌کند. ما عمیقاً به ادامه گفت‌وگوها متعهد هستیم و قصد داریم به طور دائم به مشورت بنشینیم و درباره تمامی چیزهایی که در آن تعامل داریم، مشورت کنیم.

۱۳۹۲/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...