نسخه چاپی

واكنش آمریكا به حكم اعدام حكمتی

ویكتوریا نولاند ـ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا ـ گفت: ما از طریق حافظ منافع‌مان یعنی سفارت سوییس در تهران كار می‌كنیم تا تایید گزارشات مطبوعات ایران مبنی بر صدور حكم اعدام برای وی در یك دادگاه ایرانی را دریافت كنیم.

با وجود اعترافات امير ميرزايي حكمتي، آمريكا صدور حكم اعدام براي وي در دادگاه انقلاب را محكوم كرد و اتهامات عليه او را ساختگي خواند.

به گزارش ايسنا خبرگزاري فرانسه به نقل از تامي ويتور ـ سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا ـ گزارش داد: ما گزارشات مطبوعات ايران مبني بر اين كه حكمتي در دادگاهي ايراني به مرگ محكوم شده است را مشاهده كرده‌ايم. اگر چنين چيزي درست باشد قويا چنين حكمي را محكوم مي‌كنيم و به همراه شركاي‌مان براي انتقال نظرمان به دولت ايران مبني بر محكوميت اين حكم تلاش خواهيم كرد.

ويتور دسترسي فوري به حكمتي از طريق ديپلمات‌هاي سوييس و آزادي وي را خواستار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، خانواده حكمتي نيز بار ديگر مدعي شده‌اند كه وي جاسوس نبوده است.

مادر حكمتي ادعا كرد كه محاكمه او عادلانه و شفاف نبوده است.

وزارت امور خارجه آمريكا نيز روز دوشنبه بار ديگر آزادي حكمتي را خواستار شد.

ويكتوريا نولاند ـ سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا ـ گفت: ما از طريق حافظ منافع‌مان يعني سفارت سوييس در تهران كار مي‌كنيم تا تاييد گزارشات مطبوعات ايران مبني بر صدور حكم اعدام براي وي در يك دادگاه ايراني را دريافت كنيم.

او افزود: اگر چنين چيزي صحت داشته باشد اين حكم را قاطعانه محكوم مي‌كنيم.

نولاند مدعي شد: اتهامات مبني بر اين كه حكمتي براي سيا كار كرده است يا توسط سيا به ايران اعزام شده است صحت ندارد.

وزارت امور خارجه آمريكا به شهروندان آمريكايي ايراني تبار هشدار داد كه از سفر به ايران خودداري كنند.

نولاند آزادي بدون تاخير حكمتي را خواستار شد.

به گزارش ايسنا، امير ميرزايي حكمتي ـ جاسوس دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا ـ كه چندي پيش از سوي وزارت اطلاعات دستگير شده بود و اعترافات تلويزيوني او نيز پخش شد، پس از محاكمه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي در ششم دي ماه، به اعدام محكوم شد.

دادگاه بدوي، ميرزايي حكمتي را به جرم همکاري با دولت متخاصم آمريكا و سرويس اطلاعاتي CIA عليه جمهوري اسلامي ايران محارب و مفسد في الارض شناخته و به اعدام محکوم كرده است.

دفتر سخنگوي قوه قضاييه دراين باره به خبرنگار حقوقي ايسنا گفت: حكم صادره به وكيل متهم ابلاغ شده است و اين حكم قابل قابل اعتراض در ديوان عالي كشور است.

بر اساس اين گزارش، حكمتي 28 ساله، مقيم ايالت ميشيگان، چندي قبل توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام همكاري با سازمان سيا بازداشت شده بود.

در جلسه‌ محاكمه نيز پس از قرائت كيفرخواست صادره از سوي دادسراي عمومي و انقلاب تهران، ميرزايي حكمتي به دفاع از خود پرداخت و ضمن اقرار به جرم ارتكابي، مدعي شد كه فريب خورده و قصد ضربه زدن به كشور را نداشته است.

۱۳۹۰/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...