نسخه چاپی

4 دلیل نیویورك‌تایمز برای حمایت از توافق مدنظر آمریكا با ایران

یك تحلیل‌گر روزنامه نیویورك‌تایمز در گزارشی ۴ دلیل برای لزوم حمایت از توافق هسته‌ای مدنظر جان كری با ایران ذكر كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در یادداشتی به قلم «توماس فریدمن»، تحلیل‌گر مشهور این روزنامه نوشت: خاورمیانه نشان می‌دهد که اگر خوب غذا بخورید، به اندازه کافی ورزش کنید و دخانیات مصرف نکنید، آن قدر عمر خواهید کرد که اتحاد یهودیان [صهیونیست‌های] حاکم بر اورشلیم [بیت‌المقدس] و سعودی‌های حاکم بر مکه و مدینه را علیه شیعیان فارس‌زبان ایران ببینید.

این تحلیل‌گر آمریکایی مدعی است که این البته از یک جهت خوب است. وی که در یک کنفرانس امنیتی در امارات عربی متحده شرکت کرده، شاهد سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس توسط شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی بوده است که در یک ارتباط ماهواره‌ای خطاب به تعداد کثیری کارشناس و شرکت‌کننده عرب و مسلمان سخن گفته است. از نظر فریدمن، این روزها یادآور دوران انعقاد پیمان اسلو است که در آن اعراب و اسرائیلی‌ها با هم کنفرانس‌های تجاری مشترک برگزار می‌کردند.

با این حال، نویسنده نیویورک‌تایمز بر این باور است که اتحاد بین اعراب و اسرائیل ناشی از آشتی بین آن دو نیست بلکه برآمده از یک مثل قبیله‌ای قدیمی است که می‌گوید: دشمن دشمن تو، دوست تو است. اکنون این دشمن مشترک ایران است. اسرائیل و لابی‌هایش با کنگره آمریکا در تماس‌اند و سران عرب نیز در دیدار با مقامات دولت آمریکا همان پیام را صادر می‌کنند که تا چه حد با طرح کری و وزاری خارجه دیگر 1+5 در خصوص کاهش تحریم‌ها در برابر برچسده شدن برنامه هسته‌ای ایران مخالف‌اند.

فریدمن تصریح می‌کند که هیچ‌گاه در طول زندگی خود شاهد چنین اتحادی بین اعراب و اسرائیل در سیاست خارجی نبوده و از سوی دیگر هیچ‌وقت ندیده است که این تعداد نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در برابر رئیس‌جمهور کشورشان، ظرف اسرائیل را بگیرند. وی می‌افزاید که تمام این تلاش‌های نمایندگان کنگره با هدف کسب رای یهودیان و همچنین دریافت کمک از لابی‌های صهیونیستی صورت می‌پذیرد.

با این حال، نویسنده نیویورک‌تایمز تلویحا به وجود راهبرد پلیس خوب – پلیس بد در سیاست غرب در برابر ایران اذعان کرده و ابراز داشته که به این وسیله جان کری، می‌تواند به ایرانی‌ها بگوید: «ببین. دوستان ما دیوانه هستند. تازه یکی از آنها نیروهای هوایی قدرتمندی هم دارد پس بهتر است زودتر امضا کنید.»

فریدمن در بخش دیگری به مقامات آمریکایی توصیه کرده است که اجازه ندهند اعراب و اسرائیل مانع توافق ایران و 1+5 شوند. وی تصریح کرده که توافقی که کری به دنبال آن است به نفع آمریکا و متحدان این کشور است چرا که:

1- در ازای امتیازات بسیار کم تمام فعالیت‌های قابل کاربرد در تولید بمب هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند؛

2- به رغم گفته‌های نتانیاهو، کارشناسان مسائل ایران بر این باورند که تحریم‌های بیشتر باعث نخواهد شد که ایران همه اجزای برنامه هسته‌ای خود را تعطیل کند؛

3- ایران مدت‌هاست که فن‌آوری تولید بمب هسته‌ای را به دست آورده است؛

4- امنیت بیشتر زمانی حاصل می‌شود که ایران از درون تغییر کند. برای این تغییر باید با ایران برخورد بازی داشت تا نیروهای میانه روتر در این کشور تقویت شوند. شاید این کار به جایی نرسد اما به امتحانش می‌ارزد.

۱۳۹۲/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...