نسخه چاپی

مظفری: مشی اعتدال نجات‌دهنده كشور است

یك كارشناس مسائل اقتصادی و اجتماعی معتقد است كه مهمترین محور توسعه خراسان رضوی، صنعت توریسم و زائر بوده و از سوئی حرم حضرت ثامن الحجج(ع) باید در توسعه بخش‌های مختلف استان خراسان رضوی نقش محوری داشته باشد.

به گزارش نما، اگرچه این روزها انتخاب و معرفی استاندار خراسان‌رضوی در کش و قوس و چه می‌شودهای جلسات هیئت دولت قرار دارد اما آنچه مسلم است استاندار خراسان‌رضوی در وهله نخست باید از محبوبیت عامه و پس از آن از محبوبیت میان خواص برخوردار باشد. بایدها و نبایدهای استاندار خراسان‌رضوی مقوله مهمی بوده که باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد، مدیریت این استان پهناور در گروی تعامل خوب و مطلوب با دستگاه‌ها قرار دارد.

استاندار خراسان‌رضوی باید فردی محبوب و مورد قبول دستگاه‌ها و سازمان‌ها و همچنین جریان‌های سیاسی باشد تا بتواند در تعاملی چشمگیر در مسیر هم‌افزایی استان گام‌های مؤثر بردارد و در این میان روابط خوب و تعامل چشمگیر با آستان قدس رضوی، دفتر امام جمعه مشهد مقدس و شهرداری باید در رأس اهداف استاندار خراسان‌رضوی قرار گیرد.

استان پهناور خراسان‌رضوی برای مدیریت خود نیازمند هم‌افزایی و عملکردی با رویکرد خردجمعی داشته و ازاین‌رو آستان قدس رضوی با عنوان مهمترین بخش پایتخت معنوی باید مورد توجه استاندار خراسان رضوی قرار گیرد. غلامحسین مظفری متولد اردیبهشت ۱۳۴۷ در روستای مظفّرآباد نیشابور، کارنامه و سوابق کاری مظفری نشان می‌دهد که او رئیس سابق جهاد دانشگاهی استان خراسان، فرماندار نیشابور، نماینده مردم نیشابور در دوره هفتم، معاون برنامه ریزی و اداری مالی استانداری خراسان و عضو هیئت مدیره و مدیرعامل بانک شهر بوده است. مشروح گفت‌وگوی تسنیم با غلامحسین مظفری کارشناس اقتصادی و اجتماعی و یکی از گزینه‌‌های مطرح استانداری خراسان رضوی را در ادامه می‌خوانید.

انتخاب استاندار خراسان رضوی تاکنون با حاشیه‌های فراوانی رو‌به‌رو بوده است به‌گونه‌ای که همواره از ابتدای دولت در تمامی جلسات هیئت وزیران شاهد گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر انتخاب استاندار بوده‌ایم، ولی به‌هردلیل تا به امروز انتخاب استاندار این استان به طول انجامیده و نزدیک به ۱۰۰ روز است که توسط استاندار دوره قبل اداره می‌شود. به‌نظر حضرت‌عالی دلیل این کش‌و‌قوس‌ها و اختلافات بر سر انتخاب استاندار خراسان رضوی چیست؟ آیا واقعاً علت این تعلل در انتخاب استاندار خراسان رضوی اهمیت این استان بوده و یا به‌دلیل تعدد گزینه‌ها است؟
به‌نظر بنده، زمانی که دولت جدیدی شکل می‌گیرد و رئیس جمهور تغییر می‌یابد، گام بعد انتخاب وزرا و آغاز تغییرات است. البته در دولت آقای روحانی شاهد بودیم که روند انتخاب وزرا به‌سرعت انجام گرفت به‌گونه‌ای که در همان مراسم تحلیف لیست وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

قطعاً مردم توقع داشتند که روال انتخاب استانداران نیز با همین سرعت شکل گیرد تا روند کار و بدنه اجرایی کشور معطل استانداران نباشد،‌ به همین دلیل سرعت کار مهم بود، البته نباید کیفیت فدای سرعت شود. این موضوع تنها مختص استان خراسان رضوی نیست بلکه تمامی ۱۰ استان باقی‌مانده نیز از حساسیت خاصی برخوردارند. البته استان خراسان رضوی به‌لحاظ جایگاه از شرایط ویژه‌ای برخوردار است. به‌هرحال، تمام ایران هر سه سال به خراسان رضوی سفر می‌کنند، به‌تعبیری استانی ملی محسوب می‌شود. از طرفی تعداد سفر‌های رسمی و غیررسمی مقامات به مشهد مقدس بیش از دیگر شهر‌های کشور بوده و از لحاظ مرزی و همجواری با کشور‌هایی چون افغانستان و ترکمنستان نیز دارای حساسیت‌های خاصی است.

روزی که اسم بنده به عنوان گزینه مطرح شد، واقعاً در جریان نبودم و حتی تماس و رایزنی نیز نداشتم. در ابتدا نظر مثبتی مبنی بر مطرح شدن اسم خودم در این لیست‌ها نداشتم و به‌نوعی مخالف بودم. ولی خادمی امام رضا(ع) موضوعی است که بنده مخالفت نکردم. البته این افتخار را دارم که خادم حرم مطهر امام رضا(ع)‌ نیز هستم.

بنده بسیار زود وارد کار‌های اجرایی شدم، در ۱۸سالگی فرمانده گروهان شدم و در جنگ هم هم‌رزم شهید شوشتری بوده‌ام. زمانی که فرماندار نیشابور شدم ۳۰ سال داشتم که این حاصل فضای به ارث برده شده از جنگ و دفاع مقدس بوده است. ازاین‌رو وقتی موضوعی و پیشنهادی مطرح می‌شود در همان ابتدا نه نگفته و هیچ‌گاه به فکر منافع شخصی نخواهیم بود. واقعاً بنده شرایط ویژه‌ای را پشت سر گذاشتم. البته به‌خاطر عرقی که به خراسان رضوی و مشهد مقدس دارم، امکان ندارد پیشنهادی به‌جز خراسان رضوی را بپذیرم.

شاخص‌هایی را به‌هرحال دولت مدنظر دارد و براساس همان شاخص‌ها قاعدتاً استاندار خراسان رضوی نیز انتخاب می‌شود.

اینکه استاندار این استان جزو آخرین استان‌ها بوده از روی اهمیت و شرایط ویژه آن است. نباید از یاد ببریم در سال ۷۶ که آقای خاتمی رئیس جمهور شد به‌دلیل اهمیت، استاندار این استان در بهمن ماه انتخاب شد، انتخاب استاندار این استان با کمی تأخیر و تعلل به‌خاطر دلایل ذکرشده، بوده است. البته دیگر آخر‌های راه برای انتخاب است و قطعاً در هفته‌های آینده شاهد انتخاب استاندار هستیم. امیدوارم فضای موجود کشور به فضای کار، تلاش، انسجام و همدلی تبدیل شود چراکه در شرایط فعلی به‌شدت کشور نیازمند چنین فضایی است.

دو واژه اعتدال و اصول‌گرایی را برای ما تعریف کنید و بفرمایید که نقاط افتراق و نقاط اشتراک این دو واژه را در چه موضوعاتی می‌بینید.
به‌نظر بنده اصول‌گرای خوب،‌ یک اصلاح‌طلب خوب و اصلاح‌طلب خوب یک اصول‌گرای خوب است که البته اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان خوب همگی انسان‌های معتدلی هستند. لذا اگر این دو را کنار یکدیگر قرار دهیم مشترکات بسیاری دارند.

اعتدال به‌تعبیری خط میانی اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان خوب و میانه‌رو است ولی خوب طیف‌های اصول‌گرای افراطی و اصلاح‌طلب افراطی همواره برای کشور ضرر‌های بسیار را به‌همراه داشتند. اعتدال همواره به‌نظر بنده همراه با منطق، عقل، درایت و تدبیر است. افراد معتدل قطعاً گرایش سیاسی خاصی دارند ولی به این معنا که اگر اصول‌گرا و یا اصلاح‌طلب هستند، از نوع اصول‌گرای معتدل و اصلاح‌طلب معتدل محسوب می‌شوند ازاین‌رو اشتراکات این دو طیف بسیار بیشتر از نقاط افتراق آن‌ها است، به‌نظر بنده این دو طیف از ۹۵ درصد مشترکات و ۵ درصد اختلاف سلیقه برخوردار هستند.

بنابراین اعتدال تعریف صحیحی از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبانی برمبنای عقل و منطق و منافع ملی و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است که کار می‌کنند. احساس همیشگی بنده این بوده که این منش و شیوه کشور را نجات داده از آن‌سو شیوه و منش افراطیون هم سبب آسیب به کشور می‌شود. همواره گرفتاری‌های ما ناشی از همین طیف افراطی‌ها در کشور بوده و هزینه‌های آن‌ها برای کشور بسیار بوده است. قطعاً این اعتدال به‌معنای بی‌هویتی نیست بلکه به‌معنای هویتی تعریف شده است.

اعتدال به‌گونه‌ای افراد اصلاح‌طلب و اصول‌گرا میانه‌رو و وفادار به کشور، قانون، اصل ولایت فقیه و آرمان‌ها و شهدا را در باز‌ه‌ای تعریف شده قرار می‌دهد که ممکن است این افراد اختلاف سلیقه‌هایی نیز داشته باشند که البته این اختلاف سلیقه طبیعی بوده و به‌قدری نیست که آن‌ها را مقابل یکدیگر قرار دهد.

با توجه به اینکه شما در سطح خراسان رضوی و خارج از استان در زمینه‌های مدیریتی، علمی و پژوهشی و اقتصادی فعالیت‌های بسیاری داشته‌اید، چه پیشنهادات و راهکارهایی برای توسعه استان دارید؟
در بحث توسعه باید مقوله توسعه پایدار را مدنظر داشته باشیم چراکه نمی توان تنها در یکی از زمینه‌های اجتماعی و یا اقتصادی توسعه داشته و دیگر حوزه‌ها از توسعه برخوردار نباشد. البته در شرایط فعلی برداشت بنده این بوده که بحث اقتصادی بسیار مهم است. شرایط کشور را در حوزه اقتصادی سخت می‌دانم و در شرایط سختی در کشور قرار داریم، البته این‌گونه نیست که ناامید باشیم.

ظرفیت‌های کشور و به‌ویژه استان خراسان رضوی به‌گونه‌ای بوده که با اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور و بخش خصوصی، می‌توان بخشی از گرفتاری‌ها را کاهش داد و جهشی را در حوزه اقتصاد ایجاد کنیم. شاید مهمترین محور توسعه خراسان رضوی، صنعت توریسم و زائر است، همان‌طور که عرض کردم، هر سه سال یک‌بار تمام ایران به مشهد مقدس و خراسان رضوی سفر می‌کنند که این فرصتی استثنائی است. در حوزه معادن خراسان رضوی یکی از استان‌های باظرفیت است، به‌هرحال بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن را در خراسان داریم، از طرفی مرز ما ظرفیت بسیار عظیمی است و به‌عنوان مثال می‌توان در کشور افغانستان در حوزه معدن و اقتصاد اقدامات بسیار ویژه و خاصی را انجام داد. خدا رحمت کند شهید شوشتری، چند روز پیش از شهادت به دیدارشان رفتم، وی در این دیدار می‌گفت که باید روی مرز سرمایه‌گذاری کرد تا امنیت برقرار شود.

الگوی کشت یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که ما از آن غفلت کرده‌ایم و بیشتر سراغ آبیاری‌های تحت فشار و کشت غرقابی رفته‌ایم، لذا باید الگوی کشت ما اصلاح شود.

به‌هرحال نباید از یاد ببریم که حرم حضرت ثامن الحجج(ع) باید در توسعه بخش‌های مختلف استان خراسان رضوی نقش محوری داشته باشد، ضمن اینکه باید رفاه برای همه زائران و مجاوران ایجاد کنیم. همچنین باید از ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی استفاده و بهره ببریم چراکه ظرفیت‌ فوق‌العاده و عظیمی هستند.

به‌عنوان سؤال پایانی، به‌عنوان یک کارشناس و البته یکی از گزینه‌های مطرح استانداری خراسان رضوی، در صورت انتخاب، دست به تغییر می‌زنید یا تحول؟
به‌هرحال تغییر برای تحول بوده و به‌تعبیری تغییر باید در راستای ایجاد تحول مثبت باشد. باید این باور را داشته باشیم که تغییر در جهت اصلاح و بهبود شرایط لازم است و ازاین‌رو باید در این راستا گام برداریم.

۱۳۹۲/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...