نسخه چاپی

تاسیس نخستین بانك زنانه در هند

زنان هند یك بانك مخصوص زنان تاسیس كرده‌اند و می‌كوشند با ارائه خدمات بانكی به زنان آنها را از نظر مالی بیشتر توانمند كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، هند با هدف توانمندسازی اقتصادی میلیون‌ها نفر از زنان سراسر کشور که به خدمات مالی اولیه، از جمله حساب بانکی یا وام‌ها، دسترسی ندارند، نخستین بانک ویژه بانوان را در روز پنجشنبه راه‌اندازی کرد.

با افتتاح اولین شعبه بانک باراتیا ماهیلا در شهر مالی بمبئی، مانموهان سینگ، نخست وزیر هند به مقامات گفت که با وجود موفقیت‌های بزرگ به دست آمده توسط برخی زنان در این کشور، بسیاری از آنان با محرومیت‌های مالی مواجه هستند.

به گفته سینگ، «هند در طول قرن‌ها، رهبران زن موفقی را در عرصه‌های گوناگون علمی، پزشکی، تجارت، ورزش، سیاست و ... به خود دیده است. و بنابر بررسی جهانی اخیر، چهار نفر از رهبران زن برتر جهان در عرصه تجارت از این کشور بوده‌اند.»

«اگرچه، اینها تمام واقعیت زنان این کشور را منعکس نمی‌کند. واقعیت ناراحت‌کننده این است که زنان هند در خانه، مدرسه، محل کار، و اماکن عمومی با سختی و تبعیض مواجه هستند و توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها همچنان هدفی دور از دسترس است.»

دسترسی داشتن به حساب بانکی برای توانمندسازی اقتصادی زنان امری ضروری است، چرا که مکان امنی برای برای ذخیره پول برای آنها فراهم کرده و اعتباری را برای آنها ایجاد می‌کند که می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در امر آموزش و پرورش، تجارت و مواردی از این قبیل از آن استفاده کنند.

این در حالی است که با توجه به پایگاه اطلاعاتی بانک جهانی فیندکس، بیش از ۱.۳ میلیارد زن در سراسر جهان کاملاً از سیستم مالی اداری جدا هستند.

در مناطقی از قبلی آسیای جنوبی، خاورمیانه و آفریقای شمالی، تعداد زنانی که حساب بانکی رسمی دارند، ۴۰ درصد از تعداد مردان کمتر است.

پالانیاپان چیدامباران، وزیر دارایی هند، در روز افتتاح این بانک اذعان داشت: «تنها ۲۶ درصد از زنان هند تقاضای افتتاح حساب بانکی را پذیرفته‌اند.»

«از آنجا که تعداد کمتری از زنان در مقایسه با مردان دارای حساب بانکی هستند، زنان کمتری می‌توانند وام دریافت کنند. سرانه اعتبار مالی زنان، 80 درصد کمتر از مردان است. بنابراین، نیاز به تأسیس بانکی که عمدتاً در خدمت زنان باشد از گروه‌های خودیار و زنان کارگر گرفته تا زنانی که درآمدهای بالایی دارند – امری ضروری به حساب می‌آید.»

چیدامباران در سخنرانی خود در ماه فوریه در مورد بودجه این بانک اعلام کرد که دولت، سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد روپیه‌ای (۱۶۰ میلیون دلاری) را برای کمک به شروع کار این بانک اختصاص خواهد داد.

بانک باراتیا ماهیلا که شعبه مرکزی آن در دهلی نو تأسیس شده، شعب دیگری نیز در هفت شهر این کشور از جمله بمبئی، کلکته، چنای، احمدآباد و گواتی خواهد داشت که تا ماه مارس سال ۲۰۱۴ به ۲۵ شعبه در مناطق شهری و روستایی و ظرف چهار سال آینده به ۵۰۰ شعبه افزایش خواهد یافت.

این بانک، کلیه خدمات معمول مالی را ارائه خواهد داد و قبول سپرده و ارائه وام به زنان یا تاجرانی که توسط زنان مدیریت می‌شوند و یا محصولات مربوط به زنان را تولید می‌کنند، از جمله این خدمات خواهد بود. همچنین دریافت بهره‌های اندک و اعتباردهی برای توسعه فعالیت‌های زنان از دیگر مزایای این بانک است.

این بانک منحصراً توسط زنان اداره خواهد شد، اما تعدادی کارمند مرد نیز استخدام می‌شوند. خدمات افتتاح حساب‌های پس‌انداز و نه وام، به مردان انجام ارائه خواهد شد.

متخصصان می‌گویند که زنان تا حدودی به دلیل بی‌سوادی، مناطق دور از شهر، و کمبود اسناد رسمی، و همچنین به دلیل نگرش عمیق مردسالارانه، به این معنی که هنوز هم کنترل بودجه خانواده هنوز هم در کنترل مردان است، از دسترسی به منابع مالی محرومند.

زنانی که می‌خواهند تجارت‌های کوچکی را آغار کنند، اغلب فاقد تخصص مالی و فنی هستند و یا برای دریافت وام یا بهره‌مندی از سایر خدمات مالی، در بانک‌های محلی با تبعیض مواجه می‌شوند.

سینگ در ادامه مراسم افتتاح بانک که با سالروز تولد ایندیرا گاندی، اولین نخست‌وزیر زن هند مصادف شده بود، گفت: «تأسیس بانک باراتیا ماهیلا گام کوچکی به سمت توانمندسازی اقتصادی زنان این کشور است.»

«من مطمئنم که زنان قشر محروم جامعه بیشتر از این امر بهره‌مند خواهند شد. این حقیقت که این بانک عمدتاً توسط زنان اداره خواهد شد، نشان دهنده این است که در صورت فراهم آوردن فرصت برای زنان، آنها توانایی تقبل مسئولیت های چالش برانگیز را خواهند داشت.»

۱۳۹۲/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...