نسخه چاپی

قیمت عجیب ساخت انیمیشن در یكی از استانها

عکس خبري -قيمت عجيب ساخت انيميشن در اردبيل

ساخت انیمیشن با پنج میلیون تومان فقط از دست اردبیلی‌ها بر می‌آید و این اصلا هزینه متداولی برای ساخت یك انیمیشن در هیچ كجای ایران نیست.

به گزارش نما ،انسان امروزي با مشغله‌هايش همواره به سمت كوتاه و سريع كردن كارهايش پيش مي‌رود و در اين بين ارضاي ذوق هنري نيز به سويي در حال شتاب است كه هنرمندان را مجبور مي‌كند اثري را در زماني كوتاه تدوين كنند كه هم وقت گير نباشد و هم ذوق و قريحه مخاطب را قلقلك بدهد.
در نويسندگي، اگر چه سبك‌هاي ميني ماليستي را در ابتدا مساوي با بحران كاغذ مي‌دانستند اما بعد خود نويسندگان اقرار كردند كه فقط و فقط به حوصله مخاطب نگاه مي‌كردند كه البته همين هم شد؛ راهي كوتاه، ارزان و دم دست براي يك مخاطب پرمشغله كه فقط زمان‌هاي كوتاهي را براي هنر و هنرورزي‌اش مي‌تواند اختصاص دهد. مخاطب امروز مي‌نشيند پاي كتابچه‌اي كوچك و با خواندن يك داستانك، حس مطالعه 800 صفحه رمان را به دست مي‌آورد.
فيلم هم از ديگر شاخه‌هايي است كه به سمت كوتاهي رفت اما انگار فيلم كوتاه سازان، مخاطب را فراموش كردند كه اكنون مي‌بينيم در استاني مثل اردبيل، حتي اگر به صورت رايگان كسي را به ديدن فيلم كوتاه دعوت كنيد احتمال دارد، بگويد: من وقتم را براي اين چيز‌ها هدر نمي‌دهم.
حالا حسابش را بكنيد اگر پاي انيميشن وسط باشد مخاطب چطور برخورد مي‌كند، احتمالا برعكس، سازندگان بزرگ انيميشن شرقي، اذعان مي‌كنند كه انيميشن فقط براي كودكان است.
نيم نگاهي به وضع فيلم كوتاه استان اردبيل روشن مي‌كند كه اين استان از فقدان مخاطب رنج مي‌برد. از ارشدان اداره‌ها تا مردم عادي، كمتر كسي به بحث فيلم كوتاه و انيميشن علاقه نشان مي‌دهد. حتي اگر مخاطب را مقصر بدانيم باز هم نمي‌توان از كم كاري هنرمندان اين حوزه چشم پوشيد. وضعي كه شايد با توجه بيشتر مسئولان و البته نگاه مخاطب محوري هنرمندان حل و فصل شود.
بحث فيلم كوتاه و انيميشن در اردبيل آنقدر مغفول مانده كه اگر گاهي حوزه هنري آستين‌هاي سازندگي‌اش را بالا نزند، هيچ نهاد يا فردي دست به توليد اين ژانرهاي كوتاه و تاثيرگذار نمي‌زند.
در همين رابطه «ايران زمين» با نويسنده انيميشن «پوتين بابا» كه به تازگي توسط حوزه هنري استان اردبيل به سرانجام رسيده، به گفت‌وگو نشست.
ساسان ناطق در رابطه با انيميشن «پوتين بابا» مي‌گويد: به دليل اينكه در اكثر داستان هايم تاكيد زيادي بر تصويري بودن ماجرا دارم، فيلمسازان و هنرمندان نسبت به تبديل آنها به فيلم و انيميشن علاقه نشان مي‌دهند كه «پوتين بابا» هم از آن دست داستان‌هايي است كه تاكيد زيادي بر روايت تصويري ماجرا دارد.
اين نويسنده مي‌افزايد: «پوتين بابا» داستان پسري است كه در كودكي با پوتين‌هاي پدر رزمنده‌اش وقت مي‌گذراند و تمام دلخوشي و بازي هايش به اين پوتين خلاصه مي‌شود كه بعد از شهيد شدن پدر، پسر همان پوتين‌ها را مي‌پوشد و به مزار پدر مي‌رود كه جوي صميمي از ايثار و مقاومت و شهادت ايجاد مي‌شود و مخاطب را درگير فضاي قهرمانانه جنگ مي‌كند، نه خشونت‌هاي متداولي كه هنرمندان به اشتباه گمان مي‌كنند تصوير اصلي جنگ است.
ناطق مي‌گويد: متاسفانه فيلم كوتاه و انيميشن اردبيل فقط مخاطب خاص دارد كه البته نمي‌توان مخاطب را مقصر دانست بلكه هنرمندان بايد آنچنان قوت و صميميتي در كار بنشانند كه مخاطب نتواند تماشاي فيلم را رها كند.
وي مي‌افزايد: مخاطب نبايد به دنبال دليل براي تماشاي فيلم كوتاه و انيميشن باشد، بلكه هنرمندان بايد كاري كنند كه مخاطب براي نديدن فيلم به دنبال دليل بگردد و قدرت كار او را به هر طريق به سالن‌هاي اكران فيلم كوتاه بكشاند.
ناطق به هزينه‌هاي انيميشن «پوتين بابا» اشاره كرده و مي‌گويد: متاسفانه ساخت انيميشن با پنج ميليون تومان فقط از دست اردبيلي‌ها بر مي‌آيد و اين اصلا هزينه متداولي براي ساخت يك انيميشن در هيچ كجاي ايران نيست.
اين نويسنده كه مديريت حوزه هنري استان اردبيل را نيز عهده‌دار است، مي‌گويد: ما بايد همه را به سمت تماشاي فيلم بكشانيم و مسئولان نيز از اين قاعده مستثني نيستند و بايد با اين ژانر كوتاه و تاثير‌گذار آشنا شوند تا بتوانند حرف هنرمندان اين حوزه را درك كنند و در پيشرفت اين مسئله قدم‌هاي مثبت بردارند.
ناطق مي‌افزايد: ما در جلساتي كه داشتيم تصميم داريم ديدن فيلم كوتاه را به دليل زمان‌بندي كم در بين مديران اداره‌ها باب كنيم تا كمك به هنرمندان فقط در حد حرف و ادعا باقي نماند.
چندي پيش به همت حوزه هنري استان اردبيل علاوه بر انيميشن «پوتين بابا»، 2 فيلم كوتاه داستاني «آوار خط‌ها» و «كاش يك شب ماه ميهمان خانه ما مي‌شد» نيز تهيه و توليد شد.
فيلم كوتاه داستاني «آوار خط‌ها» به نويسندگي و كارگرداني مريم فرهاد با موضوع اجتماعي روايتگر زندگي كودكي در مواجه با زندگي مدرن است كه به مدت پنج دقيقه در قطع full HD به تهيه‌كنندگي حوزه هنري استان اردبيل توليد شده است.
همچنين فيلم «كاش يك شب ماه ميهمان خانه ما مي‌شد» سبك زندگي ايراني در تقابل با زندگي و جامعه مدرن را به تصوير مي‌كشد كه به مدت 12 دقيقه در قطع HD و باز هم به تهيه‌كنندگي حوزه هنري استان اردبيل توليد شده است.
منبع:ایران زمین

۱۳۹۲/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...