نسخه چاپی

پس از تكذیب حضور «سیروان خسروی»، «محسن یگانه»، «گروه سون» و «رضا صادقی»

كدام خواننده سرود تیم ملی فوتبال در جام جهانی را می خواند؟

به گزارش نما، با نزدیک شدن به شروع جام جهانی برزیل، در تابستان 93، هنوز هیچ خبر رسمی ای از سوی فدراسیون فوتبال ایران درباره نام خواننده سرود رسمی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل منتشر نشده تا چهره ای که قرار است در این بازیها به عنوان خواننده مورد نظر فدراسیون فوتبال سرود ایران را بخواند، مشخص نباشد.
به گزارش «موسیقی ما»، در روزهای گذشته اخباری از سوی برخی رسانه ها مبنی بر پیشنهاد رسمی فدراسیون فوتبال به «سیروان خسروی»، «محسن یگانه»، «گروه سون» و «رضا صادقی» منتشر شد که به مرور با تکذیب همه این خواننده ها رو به رو شد و تا این لحظه هیچ خواننده ای به عنوان خواننده سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی معرفی نشده است.
از اواسط امسال پیش بینی می شد که هنرمندان عرصه موسیقی، نسبت به تولید آثاری با محتوای فوتبال و جام جهانی اقدام نمایند اما تا این لحظه هنوز هیچ اثری در این مورد و با این موضوعیت تولید نشده تا سرود رسمی تیم ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی برزیل، یکی از دغدغه های اصلی و مشترک اهالی فوتبال و موسیقی باشد.
* نگاهی به گذشته
«علیرضا عصار» و«امیر تاجیک» در سالهای 1998 و 2006 پس از اینکه چهره ها و هنرمندان زیادی اقدام به تولید سرود رسمی ایران کرده بودند، از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان خواننده سرود تیم ملی فوتبال ایران به مسئولین مربوطه معرفی شدند. در این بین برخی از خواننده های ایرانی خارج از کشور نیز به صورت مستقل اقدام به تولید قطعاتی برای تیم ملی فوتبال کردند و نکته جالب این موازی کاری چهره های داخلی و خارجی این بود که «شاهکار بینش پژوه» ترانه هر دو اثر اصلی (عصار و آرش) را سروده بود که این اتفاق در زمان خودش جار و جنجال های زیادی را در پی داشت.
«علیرضا عصار» در این باره در گفتگویی گفته بود: « من فکر میکنم کلمه “رقیب” برای این داستان مناسب نباشد. من زیاد با دوستان خارج از کشور آشنایی ندارم اما فکر می کنم هر خواننده ای، از هر ملیتی و از هر کجای دنیا بخواهد برای تیم ملی کشورش بخواند، این حق را دارد و مسئله ای نیست. اما این کار یک مقدار ابعاد تبلیغاتی پیدا کرده. البته کاری که به من سفارش شده یک مقداری رسمی تر است اما بقیه خواننده ها حتی در داخل کشور هم می توانند برای تیم ملی بخوانند و من با این ماجرا مشکلی ندارم.»
* پژمان جمشیدی: این بار باید سرود تیم ملی شاد باشد نه حماسی!
در این بین «پژمان جمشیدی» (بازیکن سابق تیم فوتبال) درباره سرود رسمی تیم ملی در جام جهانی اعتقاد دارد: «همه کشورهای حاضر در جام جهانی سرودی را به کمیته مسابقات معرفی می کنند تا قبل از بازی های آن تیم در ورزشگاه پخش شود. من از مسئولان خواهش می کنم این بار یک سرود شاد را به عنوان سرود اختصاصی ایران در جام جهانی در نظر بگیرند. ما معمولا از سرودهای حماسی استفاده می کنیم در حالی که تماشاگر حاضر در ورزشگاه می خواهد شاد باشد و از سرود لذت ببرد. سرود جام جهانی باید ریتمیک باشد تا در ذهن خارجی هایی که برای تماشای بازی ایران در ورزشگاه حضور پیدا می کنند ماندگار شود. آهنگ ها و ترانه های حماسی فضای خاص خودشان را می طلبند. استادیوم فوتبال جایی است که مردم برای تخلیه انرژی و شاد بودن به آن مراجعه می کنند. خواهش می کنم مسئولان این بار از یک سرود ریتمیک در جام جهانی 2014 استفاده کنند تا همه از آن لذت ببرند.»
* رضا یزدانی: دوست دارم به عنوان یک ایرانی سهمی در پیروزی کشورم داشته باشم
رضا یزدانی را خیلی ها به عنوان یک هنرمند فوتبال دوست می شناسند. این خواننده علاوه بر درخشش در جام ستاره ها، مدتی را نیز به عنوان دروازه بان تیم فوتسال استقلال، گذرانده تا دیگر بشود از او به عنوان یکی از فوتبالی ترین خواننده ها یاد کرد. یزدانی درباره سرود تیم ملی در جام جهانی و تمایل اش برای اجرای آن، می گوید: «من از چند ماه پیش در برنامه «عشق من ایران» اعلام آمادگی کردم و مطمئن هستم که یک اثر ماندگار هم از کار درخواهد آمد. اما فدراسیون باید بخواهد. این کار نیاز به وقت زیادی دارد و باید برای آن وقت گذاشت. همه کشورها در مراسم افتتاحیه خواننده دارند ما چرا نباید نماینده‌ای داشته باشیم. فدراسیون باید دید خود را وسعت دهد. این را هم بگویم من دوست دارم به عنوان یک ایرانی سهمی در پیروزی کشورم داشته باشم، اما به هیچ عنوان نمی‌خواهم این سهم را به صورت تحمیلی به من بدهند.»
* فدراسیون فوتبال: در دو سه ماه آینده تصمیم خواهیم گرفت!
در این بین چندی پیش «محمد رضا ملامحمد» (مسئول وقت امور فرهنگی فدراسیون فوتبال) در باره انتخاب خواننده سرود تیم ملی برای جام جهانی پیش رو گفته بود: «هنوز در این مورد اقدامی نشده است اما مطمئن باشید ظرف دو سه ماه آینده پیرامون انتخاب خواننده و چگونگی پخش این آهنگ و البته نماآهنگ مرتبط با صعود ملی‌پوشان تصمیم‌گیری خواهد شد.»
اما با گذشت بیش از سه ماه از صحبت های وی، همچنان هیچ تصمیم و مذاکره ای صورت نگرفته تا رفته رفته این موضوع به چالشی بزرگ برای دوستداران فوتبال و موسیقی تبدیل شود.

۱۳۹۲/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...