نسخه چاپی

اسید در آب آشامیدنی قطب تولید پسته جهان

عکس خبري -اسيد در آب آشاميدني قطب توليد پسته جهان

این روزها مردم منطقه نوق كه بدون شك قطب اصلی تولید پسته جهان محسوب می شود وقتی شیر آب را باز می كنند آبی مملو از اسید را در شیرهای آب خانه هایشان می بینند كه از رنگ سیاه آغاز می شود و با تغییر رنگ به طیفهای مختلف در نهایت آبی از شیرها خارج می شود كه موجب سوزش پوست مصرف كنندگان می شود و حتی گیاهان را خشك می كند.

به گزارش نما به نقل از مهر، همه رفسنجان را به اسم مرکز تولید پسته جهان می شناسند و مکانی که پسته از هزاران سال قبل در آن کشت می شده و مرکز گسترش این محصول در جهان است اما شاید مصرف کنندگان طلای سبز ندانند که نوق و بهرمان در رفسنجان مرکز تولید پسته محسوب می شوند و سالانه میلیاردها تومان از طریق باغهای گسترده پسته به جیب باغداران سرازیر می کند اما در همین منطقه یکی از عجیب ترین اتفاقات روی داده است آب برخی روستاهای نوق آنچنان بی کیفیت شده است که هم اکنون چیزی از لوله های آب آشامیدنی این روستاها خارج نمی شود جز آبی آغشته به اسید بطوریکه اگر به دستهای ساکنان روستاهای چهارصد دستگاه، جهان آباد، محمودیه نگاهی بیندازیم مملو از خوردگی و سیاهی است میزان خورندگی آب به حدی بالا است که اگر آب به صورت و پوست مردم ریخته شود زخم ایجاد می شود.

عوارض استفاده از آب به گفته مردم روستا

این مشکل ماههاست مردم این منطقه را رنج می دهد و موجب بروز دردسرهای زیادی برای مردم شده است شدت آلودگی به حدی است که حتی موجب خوردگی لوله های آب نیز شده است.

بطوریکه حتی لوله های آب هم دچار نشتی شده است، سیاه شدن ظروف آشپزی، ناراحتی ها و زخمهای پوستی، بیمارهای داخلی و خشک شدن گیاهان و بیماری دامهایی که از این آب استفاده می کنند تنها نمونه ای از عوارض آبهای آلوده لوله کشی این روستاها است.

اما رمز آلوده شدن آبهای نوق همان است که سالها قبل کارشناسان کشاورزی نسبت به بروز آن هشدار می دهند.

در واقع ساکنان این مناطق به دلیل برداشت بیش از حد آب از سفره های زیر زمینی موجب بروز این مشکل شده است.

برداشت بی حد آب کشاورزی موجب افت کیفیت آب آشامیدنی شده است

رمز راز آلودگی شدید چاه های آب این روستاها آنجا باز می شود که بدانیم سالانه سطح آبهای بسیاری از دشتهای استان کرمان به شدت کاهش می یابد کاهش سطح آبها از 50 سال قبل آغاز شده است اما 17 سال خشکسالی سالهای اخیر و عدم بارندگی در این مناطق موجب شد رفته رفته این منطقه به یکی از کم بارش ترین مناطق کشور تبدیل شود و در طول سال میزان بارندگی برخی سالها از 10 میلیمتر نیز کمتر می شود.

اما این کم آبی دلیلی نشد برای کاهش باغهای پسته بلکه هر سال بر حجم باغهای پسته افزوده شده و موتور پمپها هر سال آب بیشتری را از ذخایر آب زیر زمینی برداشت کرد و در نهایت تعادل بین آب شیرین و شور ذخایر آب زیر زمینی رفسنجان هر روز نسبت به گذشته ناموزون تر شد و در نهایت آب بسیاری از موتور پمپ ها غیر قابل مصرف حتی برای کشاورزی و یا چاهها خشک شد اما کشاورزان هر سال با کف شکنی چاهها بر عمق چاههای افزودند و آب بیشتری برداشت کردند.

حالا دیگر از بسیاری از این چاهها نمی توان برای کشاورزی نیز استفاده کرد سختی آب آنچنان زیاد شده است که رسوبات آبها لوله های آب را نیز مسدود می کنند و در کمال تعجب طبق نظر کارشناسان زمین شناسی کرمان هر سال سطح دشتهای رفسنجان نیز افت می کند و در واقع زمین فرو می رود.

در واقع روستائیان نوق که برخی پسته دارد و برخی نیز تنها کارگران زمینهای پسته نوق هستند این روزها دارند جور آبیاری زمینهای پسته ای را می دهند که سالانه میلیاردها تومان نصیب صاحبانشان می کنند.

خروج آب سیاه رنگ از لوله های آب

محمد یکی از ساکنان نوق در گفتگو با مهر اظهارداشت: این مشکل از چندی قبل روی داده است بسیاری از چاههای آب اطراف روستا خشک شده اند و یا اینکه دیگر نمی توان با استفاده از این آبها باغهای کشاورزی را آبیاری کرد.

وی گفت: آب روستاهای محمودیه، جهان آباد، چهارصد دستگاه که تعداد قابل توجهی خانوار را شامل می شود تنها از طریق چاهی که در همین مناطق حفر شده است تامین می شود.

وی ادامه داد: در ابتدا طعم آب تغییر کرد و اما رفته رفته آب تلخ شد و حتی تغییر رنگ داد و حال اگر شیر آب را باز کنید تنها آب سیاه با بویی بسیار زننده از شیر خارج می شود.

این ساکن منطقه نوق ادامه داد: آب در ابتدا سیاه است اما اگر مدتی صبر کنید آب کمرنگ تر می شود و قهوه ای و در نهایت زرد رنگ می شود و در نهایت حالتی کدر پیدا می کند.

وی گفت: این آب را اگر بخورید دچار سوزش بسیار شدید داخلی می شوید، اگر به صورت بزنید دچار خوردگی می شود و به مرور زمان پوست بدن را خراب می کند امروز اگر به دستهای زنان و و مردان نگاه کنید دچار ترک و زخم شده است.

مشکلات بهداشتی مردم روستا

زهرا اسماعیلی زن خانه دار نیز می گوید: من و خانواده ام هیچ گونه زمین پسته ای نداریم و زندگیمان از طریق کارگری در زمینهای پسته می گذرد اما حالا آب خوردنمان را هم باید از مغازه ها بخریم حتی از آب لوله کشی برای استحمام هم نمی توان استفاده کرد.

وی افزود: این آب لباسها را می پوساند و اگر کودکانمان را حمام کنیم پوست بدن بچه ها را می سوزاند.

وی ادامه داد: حتی اگر در ظرفی مقداری از آب را بریزید در زمان اندکی مایعی سیاه رفت در ظرف ته نشین می شود حتی رنگ بسیاری از ظروف تغییر کرده است.

وی گفت: حتی اگر دامها از این آب استفاده کنند بعد از مدتی دچار مشکلی جدی می شوند و حتی درختان را هم خشک می کند.

شیر آبی در چند کیلومتر دورتر از روستا تنها منبع آب

پسر جوانی به نام احمد به خبرنگار مهر گفت: تنها راه مردم این است که کیلومتر ها آن سو تر و از روستاهای اطراف آب مورد نیاز خود را با استفاده از ظروف آب تهیه کنند و افرادی هم که مشکل مالی ندارند آب خوردنی را از طریق آبهای معدنی از مغازه ها تامین می کنند.

وی گفت: اگر مردم منطقه خرده مالک و یا کارگر هستند و در واقع دارند هزینه آبیاری باغهای مالکان بزرگ را می دهند.

این جوان افزود: بسیاری از مردم حتی نمی توانند هزینه انتقال آب را از چندین کیلومتر آن طرف تر تامین کنند و سایر مردم هزینه حمل و نقل برخی خانوارها را می دهند.

مسئولان به روستائیان کمک کنند

وی از مسئولان خواست هر چه زودتر فکری به حال آب آشامیدنی این روستاها را تامین کنند.

وی گفت: اگر از لوله های آب بازدید کنید میزان اسیدی آب به حدی است که حتی لوله ها را هم سوراخ کرده است و اگر آب را روی کاشی و کف پوش بریزید سیاه می شود.

علی دیگر ساکن این منطقه ادامه داد: آبی که مردم با طی چند کیلومتر آن سو تر آب خوردن را تامین می کنند هر از چند گاهی قطع می شود و همین امکان هم از دسترس خارج می شود مسئولان می گویند باید تامین اعتبار شود تا مشکل آب این روستاها رفع شود اما سوال ما این است که مگر باغهای پسته میلیاردها تومان در آمدزایی ندارد مگر همین باغها ارزآوری ندارد از همین درآمدهای مشکل آب این چند روستا را حل کنند زیرا مردم مهاجرت از روستاها را آغاز کرده اند.

وی گفت: باید مسئولان در منطقه حضور یابند تا مشکل و صفوف طولانی مردم را برای برداشت آب از یک شیر آب ببینند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم که سعی می کنند از همین آب استفاده کنند دچار بیماری شده اند.

این ساکن منطقه نوق ادامه داد: می گویند آب این منطقه خودگردان است اما این سوال را مطرح می کنیم که چرا با یک جلسه و همکاری چند دستگاه مشکل را حل نمی کنید؟

گفته های مردم ساکن این منطقه نشان از پیگیریهای مستمر آنها از طریق شورا و مسئولان محلی برای رفع مشکل آب داشته است که تاکنون نیز بی نتیجه مانده است.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از این مردم پسته دار و مالک نیستند و تنها کارهای جانبی صنعت پسته را انجام می دهند و زندگی خود را از این طریق می گذرانند و ادامه حضور آنها در این روستاها منوط به ایجاد زیر ساختهای لازم برای زندگی در این روستاها است.

تعدادی از خانوارهای منطقه مهاجرت کرده اند و در صورت ادامه این مشکل این روستاها خالی از سکنه خواهند شد.

مسئله در حال پیگیری است/ مجتمع آبرسانی مشکل را حل می کند

سرپرست فرمانداری رفسنجان در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت ایجاد شده در این روستاها گفت: در حقیقت دلیل اصلی این مشکل برداشت از آبهای زیر زمینی و کاهش سطح آب و کاهش کیفیت است.

علی محمدی بهجت افزود: برای تامین آب این روستاها چاهی در بالا دست حفر شده و تامین آب خودگردان است.

وی تصریح کرد: در گذشته اعتباری برای حل این مشکل اختصاص یافت اما پس از مدتی مشکل آب ایجاد شد و پیگیری برای حل مشکل در حال انجام است.

وی قبوضی که مردم پرداخت می کنند را برای تامین اعتبار رفع مشکل جوابگو ندانست و گفت: برای حل این مشکل باید مجتمع آبرسانی ایجاد شود.

محمدی بهجت ادامه داد: در این خصوص برنامه ریزی کرده ایم طرح انتقال آب از مجتمع آب چاه جعفری در دست است.

وی گفت: راه حلهایی در دست است که در حال اجرایی کردن آنها هستیم.

۱۳۹۲/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...