نسخه چاپی

CNN: مذاكرات ایران و ۱+۵ به توافق نزدیك شده است

با این حال جان كری وزیر خارجه آمریكا گفته است دو طرف طی ده روز گذشته هیچگاه به این اندازه به توافق نزدیك نبوده اند. مذاكرات در حال حاضر در حال پیگیری است و دو طرف در تلاشند بتوانند به مصالحه ای قابل قبول دست یابند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ماتیو چانس خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت به سختی می توان گفت طرفها در ژنو چه میزان به توافق نزدیک شده اند با این حال جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است دو طرف طی ده روز گذشته هیچگاه به این اندازه به توافق نزدیک نبوده اند. مذاکرات در حال حاضر در حال پیگیری است و دو طرف در تلاشند بتوانند به مصالحه ای قابل قبول دست یابند تا تضمین کند ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.


چارچوب اصلی توافق احتمالی که می توان گفت چارچوب خوبی از آن در دست داریم شامل تعیین سقف برای غنی سازی در ایران، فراهم کردن دسترسی سرزده بازرسان سازمان ملل در ازای کاهش برخی از تحریم های ایران است. با این حال هنوز شماری از مسایل مهم باقی مانده است و فعالیت های دیپلماتیک گسترده ای برای نهایی کردن این توافق درجریان است. با این حال در حال حاضر انتظار نمی رود طی یکی دو ساعت آینده نشست وزرای خارجه گروه پنج به علاوه یک با هدف دستیابی به موضعی مشترک درباره توافق احتمالی با ایران برگزار شود. در حال حاضر نوعی توقف در نشستها صورت گرفته است. برای مثال ما از مسئولان آمریکایی شنیده ایم جان کری هم اکنون از هتل بیرون رفته است تا برای مراسم شکرگزاری هفته آینده برای همسرش شکلات بخرد. با این حال به نظر می رسد که مذاکرات جدی عصر امروز از سرگرفته شود و هیچکس احتمال نمی دهد که این فرایند بدون دستیابی به توافق پایان یابد.



ماتیو چانس افزود در حال حاضر دو مسئله اصلی در مذاکرات باقیمانده است. یکی از آنها تاکید ایران بر حق غنی سازی است. این مسئله ای است که آمریکا به طور ویژه و قدرتهای دیگر می گویند چنین حقی وجود ندارد با این حال به دنبال فرمولی برای دادن حق غنی سازی اورانیوم به ایران هستند. در پیمان عدم اشاعه ایران حق داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد و ایران این مسئله را حق داشتن کل چرخه سوخت هسته ای تعبیر می کند. با این حال قدرت های غربی می گویند این حق به طور ضمنی در ان پی تی نیامده است. با این حال به نظر می رسد احتمالا در این باره مصالحه خواهد شد و با گنجاندن متنی کل این مسئله دور زده خواهد شد.



مسئله دیگر عملیات احداث راکتور اراک است. این راکتور در حال حاضر به بهره برداری نرسیده است با این حال در پی بهره برداری از این راکتور ایران می تواند در آن پلوتونیوم تولید کند که این ماده نیز می تواند برای تولید تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار گیرد. فرانسه به طور مشخص خواستار توقف همه فعالیتها درباره احداث این راکتور شده است. بنابراین همه فعالیتها به برطرف کردن این دو مانع معطوف شده است. طرفهای مذاکرات می گویند به توافق بسیار نزدیک شده اند اما ما که در ژنو هستیم هنوز هیچ توافقی مشاهده نکرده ایم.

۱۳۹۲/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...