نسخه چاپی

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام كرد

كمبود میمون؛مشكل اصلی داروسازی رازی در تولید دارو

عکس خبري -کمبود ميمون؛مشکل اصلي داروسازي رازي در توليد دارو

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رفع مشكل تولید دارو در شركت داروسازی رازی به دلیل كمبود میمون آزمایشگاهی گفت: متاسفانه توزیع ناعادلانه دارو در داروخانه‌های خصوصی و غیردولتی را قبول داریم كه باید برطرف شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم رسول دیناروند در حاشیه چهاردهمین اجلاس نظارت بر واکسن کشورهای در حال توسعه اظهار داشت: ۹ کشور با عنوان عضو این اجلاس بر تولید واکسن براساس استانداردهای WHO که آنها را به رسمیت شناخته است نظارت می‌کنند که شامل کشورهای در حال توسعه مانند برزیل و چین، کشورهای پیشرفته‌ای مانند کره و کشورهای مسلمان مانند ایران، آفریقای جنوبی، اندونزی و تایلند را در برمی‌گیرد.

وی افزود: در این برنامه بنده به شرکت کنندگان چهاردهمین اجلاس نظارت بر واکسن‌ کشورهای در حال توسعه عنوان کردم با توجه به ارتقای کیفیت تولید و عرضه دارو و با توجه به رشد پیشرفت‌های فناوری دارویی نظارت‌ها نیز سخت و گران شده است. بنابر این ایجاد چنین شبکه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات شرکت‌ها بسیار مفید است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا با توجه به افزایش قیمت دارو سرانه مصرف دارو نیز در کشور پائین آمده است، عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت نرخ ارز شاهد آن بودیم که قیمت داروها دو برابر شد و هزینه تولیدات دارویی داخل کشور نیز ۵۰ درصد افزایش یافت. بنابر این قول داده بودیم در دو جهت مشکلات دارویی را برطرف کنیم. اول اینکه کمبودهای دارویی ر اجبران کنیم و در جهت دوم مابه‌التفاوت افزایش هزینه دارو را جبران کنیم که خوشبختانه در ۳ ماه گذشته به طور مناسب اقدام شد.

دیناروند ادامه داد: براین اساس سازمانهای بیمه‌گر تمام قیمت‌های جدید دارویی را پذیرفتند و بر این اساس توانستیم با جبران مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی قیمت پرداخت داروها را برای بیماران به قبل از سال ۹۱ برگردانیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در مورد اینکه آیا افزایش قیمت دارو توانسته است میزان مصرف را پایین آورد باید عنوان کنم که براساس ارزیابی‌ها این افزایش قیمت‌ها تاثیری بر نوع مصرف نداشته است چون دارو کالایی نیست که با افزایش قیمت مصرف آن پائین بیاید بلکه بیماران براساس نسخه‌ای که پزشک برای آنها تجویز می‌کند باید دارو مصرف کنند.

دیناروند در تشریح پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی بیماران صعب‌العلاج و خاص عنوان کرد: بیماران صعب‌العلاج و خاص چون به طور طولانی دارو مصرف می‌کنند دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند. براین اساس با تفاهمنامه بین وزارت بهداشت و سازمانهای بیمه‌گر هزار میلیارد تومان برای داروی این بیماران تخصیص یافت که نیمی از این اعتبار در اختیار سازمانهای بیمه‌گر و نیمی دیگر در اختیار وزارت بهداشت است.

وی بیان داشت: در حال حاضر حدود ۱۷۰ قلم دارو مشمول جبران مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی شد و ۳۰ قلم داروی دیگر نیز در حال ارزیابی توسط وزارت رفاه است و امیدواریم لیست سوم کاهش هزینه‌های دارویی این هفته اعلام شود. این لیست نهایی خواهد بود ولی اگر اقلام دارویی دیگری نیاز به پوشش حمایتی باشد به این لیست‌ها اضافه می‌شود.

نمی‌توانیم قاچاق داروهای گران‌قیمت را به صفر برسانیم

دیناروند درباره قاچاق دارو در ایران نیز اظهار داشت: بخشی از قاچاق دارو از ایران مربوط به داروهای گرانقیمت و دارای یارانه‌ است و متاسفانه نمی‌توانیم هرگز قاچاق دارو به این صورت را به صفر برسانیم. البته بخش دیگر قاچاق دارو نیز مربوط به تولیدات دارویی داخل است که توسط مسافران از ایران خارج می‌شود. ولی چون این داروها یارانه دریافت نمی‌کنند خیلی نگران آن نیستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیشترین نگرانی ما درباره قاچاق دارو مربوط به داروهای تقلبی مانند اکسی‌الیت است که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و در ماهواره‌ها نیز برای آن تبلیغ می‌کنند. این فرآورده انرژی‌زای آمریکایی که بسیار خطرناک و آمار مرگ و میر را نیز داشت هشدارهای لازم را به مردم دادیم و سرنخ‌هایی نیز در رابطه با مسببین ورود آن به کشور را پیدا کرده‌ایم. بنابراین ما در اینگونه قاچاق دارو نگران آن نیستیم که این نوع کالاها هزینه گمرکی نمی‌پردازند بلکه نگران تقلبی بودن آنها هستیم.

دیناروند با اشاره به اعتبارات دارویی که بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان است اشاره کرد و افزود: ۷۰۰ میلیارد آن به سازمانهای بیمه تعلق می‌گرفت و ۲۰۰ میلیارد آن به سازمان غذا و دارو رسید و باید ۹۰۰ میلیارد دیگر نیز پرداخت شود.

ایجاد مشکل برای تولید یک واکسن معمولی جای تأسف دارد

وی درباره چالش‌های تولید واکسن در کشورمان عنوان کرد: ما نیز بسیار متاسف هستیم برای کشوری مانند ایران که سال‌ها واکسن تولید می‌کرده است در حال حاضر برای تولید یک واکسن معمولی دچار مشکل شود. ما نیز در این مسله نیز ناراضی هستیم و این در شرایطی است که WHO دستگاه‌های نظارتی ما را در حوزه تولید واکسن تعریف کرده است و در این مقوله ما تنها کشور منطقه هستیم که چنین تاییدیه‌ای را داریم.

دیناروند با اشاره به تلاش شرکت داروسازی رازی برای جبران تولیدات عقب مانده خود افزود: برای تولیدات دارویی و در نظر گرفتن کیفیت این تولیدات نیاز به آزمایشات بر روی میمون است و با توجه به اینکه شرکت داروسازی رازی در تهیه این میمون‌ها دچار مشکل شده بود تولیداتش نیز دستخوش اشکال شد ولی خوشبختانه امیدواریم تا آخر ماه تولید شرکت داروسازی رازی به زمان قبل بازگردد.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به برخی کمبودها سعی کردیم ما واردات آن را جبران کنیم. البته تاخیری داشتیم که مردم را به دردسر انداخته بود و امیدواریم واکسن‌های مورد نیاز کشور تا هفته آینده وارد شود و ذخیره‌سازی‌های لازم صورت پذیرد زیرا قرار بود امروز یا فردا این واکسن‌ها وارد شود ولی مشکلات بین‌المللی داریم و تا شرکت تولید کننده پول خود را دریافت نکند دارو را تحویل نمی‌دهد.

دیناروند درباره فعالیت سامانه ۱۴۹۰ و درصد شکایت مردم در حوزه دارویی نیز گفت: براساس اطلاعات سامانه ۱۴۹۰ تا مرداد و شهریورماه ۹۰ درصد شکایات مردمی به دلیل کمبود و افزایش قیمت دارو بود که به شدت این شکایات کاهش یافته است و شاهد کاهش ۵۰ درصدی اینگونه شکایت‌ها هستیم و براین اساس هر نوع شکایت دارویی را نیز که به این سامانه گزارش شود سعی می‌کنیم برطرف کنیم.

وی درباره توزیع ناعادلانه دارو در داروخانه‌های خصوصی و غیردولتی نیز خاطرنشان کرد: ما نیز این مسئله را قبول داریم و از این موضوع احساس رضایت نداریم، توزیع دارو عادلانه نیست و برخی داروهایی که یارانه دریافت می‌کنند و گرانقیمت هستند به دلیل شدت نظارت در داروخانه‌های خاص و دولتی توزیع می‌شود تا به دست بیماران برسد. بنابراین این اقدام احتیاط‌آمیز است و زمانی این مشکل توزیع عادلانه برطرف خواهد شد که پرداخت بیمه‌ها و تحت پوشش قراردادن داروها افزایش یابد تا اینگونه داروها با قیمت مناسبی در تمام داروخانه‌ها عرضه شود.


۱۳۹۲/۹/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...