نسخه چاپی

پیام تبریك كشورها به مناسبت موفقیت هسته ای ایران

كشورهای مختلف، موفقیت اخیر دیپلمات های ایرانی را در مذاكرات سخت و نفس گیر هسته ای و به رسمیت شناختن حق غنی سازی غیر نظامی ایران، به ملت و دولت ایران تبریك گفتند. دمشق نیز با استقبال از توافق حاصل شده، آن را تاریخی خواند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزارت امور خارجه سوئیس در زمینه توافق ژنو اعلام کرد: سوئیس از پیروزی دیپلماسی استقبال می کند.

وزارت امور خارجه سوئیس در بیانیه ای از توافق جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در ژنو استقبال و تاکید کرد: این توافق به معنای گام های اساسی رو به جلوست و حرکت در موضوعی است که مدت های طولانی مسکوت مانده بود.

توافق حاصل شده در ژنو نشان داد، روش دیپلماسی که سوئیس همیشه آن را پیگیری می کند، هدفمند بوده و فقط چنین اقداماتی مسیر را برای راه حل دراز مدت آماده می کند و سوئیس قاطعانه از این فرایند حمایت می کند.

نخست وزیر عراق از توافق ایران و 1+5 استقبال کرد

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، با صدور اطلاعیه افزود: امیدواریم این توافق سبب ایجاد اطمینان و حفظ منافع دو طرف شود و در عین حال حقوق برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را در خود ثبت کند.

عراق کاملا از این توافق حمایت کرده و همواره آماده است در مسیر ادامه گفتگوهای مسالمت آمیز دو طرف نقش ایفا کند.


استقبال روسیه و سوریه از توافق ایران و 1+5

وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ای رسما اعلام کرد، مسکو از توافق بین ایران و شش کشور استقبال می کند.



دمشق نیز با استقبال از توافق صورت گرفته میان ایران و ۱+۵ آن را تاریخی خواند و به مردم و رهبر ایران تبریک گفت.


وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای به ملت و رهبر فرزانه ایران به علت توافق با کشورهای بزرگ درباره پرونده‌ای هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، تبریک گفت.

دمشق اعلام کرد که دستیابی به این توافق نشان داد که بهترین راه برای تضمین امنیت و ثبات و حل و فصل بحران‌های منطقه، راهکارهای سیاسی به دور از هرگونه دخالت خارجی یا تهدید به توسل به زور است.

در این بیانیه آمده است: رژیم اسرائیل تنها مانع موجود برای داشتن خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی است.

دمشق با تاریخی خواندن توافق میان ایران و ۱+۵ اعلام کرد که این توافق ضامن منافع ملت ایران است و حق آن در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه گفت که کشورش از این توافق که صبح امروز در ژنو حاصل شد، استقبال می‌کند و آن را نشانه نقش مهم ایران در تثبیت استقرار و امنیت در منطقه می‌داند.

از سوی دیگر «عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز اظهار داشت: توافق ژنو از همان ابتدای امضایش به ثمر خواهد نشست و انزوای کسانی را که منطق توسل به زور را بر منطق گفتگو ترجیح می‌ دهند، بیشتر خواهد کرد.

لبنان: توافق هسته‌ای ایران و 1+5 «مثبت» است

بر اساس این گزارش ها، وزیر خارجه لبنان هم توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را "مثبت" ارزیابی کرد و از کشورهای عربی و همه دنیا خواست توجه خود را به سوی برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی که با زرادخانه عظیم خود امنیت منطقه را تهدید می کند، معطوف کنند.

"عدنان منصور" گفت: این توافق به روابط تیره ایران و غرب پایان داد و ایران از این راه، حسن نیت خود را در برابر جهان ثابت کرد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مخالف این توافق هسته‌ای بوده، تصریح کرد این رژیم در پی ترساندن دیگران از برنامه هسته ای ایران است.

منصور گفت: سلاح هسته ای اسرائیل، تهدیدی برای امنیت منطقه است و کشورهای عربی و غربی باید این رژیم را مجبور کنند که سلاح هسته ای خود را کنار بگذارد؛ اسرائیل کشورهای غربی را برای به تأخیر انداختن نشست 2012 برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی تحت فشار قرار داد و این نشست که قرار بود در پایتخت فنلاند برگزار شود، به زمانی نامعلوم موکول شد درحالیکه همه کشورها برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده بودند.

عدنان منصور تاکید کرد: این توافق می‌تواند در ایجاد راهکارهایی برای منطقه مؤثر باشد به ویژه آنکه کشورهایی مانند آمریکا خودشان مسئول تحولات منطقه هستند.

وزیر امور خارجه لبنان، ادعای ارتباط بحران های منطقه مانند سوریه و لبنان با موضوع هسته ای ایران را بی اساس دانست و گفت: این توافقنامه، نقاب از بسیاری از مسائل منطقه بر انداخت و نخستین طرفی که از این توافق متضرر می شود، اسرائیل است.

۱۳۹۲/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...