نسخه چاپی

مقاومت جواب داد

محمدكاظم انبارلویی

10 سال مقاومت ملت ايران در برابر زورگويان و زياده‌خواهان جهان، جواب داد. شعار "انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست" يك شعار ملي بود و هيچ يك از جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي در باره آن مناقشه نداشته و در استيفاي حقوق ملت در اين باره يك اجماع ملي وجود داشت.
20 آبان ماه سال جاري كه تيم مذاكره كننده از ژنو برگشتند در مصاحبه با ايرنا گفتم "سربازان ايران اسلامي با دست پر از ژنو برگشتند." حال آنكه ظاهر مذاكرات اين بود كه مذاكرات دستاوردي نداشت. اما عصبانيت نتانياهو از نتايج و جيغ و داد وزير خارجه فرانسه و خرابكاري نمايندگان آنها در مذاكرات 1+5 نشان مي‌داد اتفاق مهمي دارد مي‌افتد.
حمايت مقام معظم رهبري از تيم مذاكره كننده و اين تعبير مهم كه آنها از بچه‌هاي انقلاب هستند، اين اطمينان را در ملت به وجود آورد كه آنها در چارچوب سياست‌ها و راهبردهاي جمهوري اسلامي عمل خواهند كرد و به امانتي كه ملت به آنها سپرده خيانت نكرده‌اند.
صبح ديروز كه خبرگزاري‌ها توافق ايران با 1+5 را با حفظ حقوق ملت ايران واتاب دادند، معلوم شد كه تيم مذاكره كننده، هم دست‌شان در مذاكرات پر بوده و هم با دست پر بازگشته‌اند.
ظريف در اولين مواجهه با خبرنگاران، خطوط كلي توافق را اين طور توصيف كرد:
1- هيچ يك از مراكز غني‌سازي ايران تعطيل نمي‌شود.
2- هيچ ماده‌اي از كشور خارج نمي‌شود.
3- حق غني‌سازي اورانيوم از سوي 1+5 به رسميت شناخته شد.
4-هيچ تحريمي اضافه نمي‌شود و تحريم‌هاي موجود رو به كاهش مي‌رود
5- هرگونه بدقولي و نقض عهد، بازگشت به نقطه صفر است.
6- در گام اول قرار است تحريم طلا، پتروشيمي، فلزات گرانبها و همچنين خودرو برداشته شود.
جمع جبري نتايج را مي‌شود در زير فهرست كرد:
1- براي اولين بار طرف گفتگو مجبور به دادن امتياز شد. اگر چيزي داده شد، چيزي هم گرفته شده است. شرارت و ادامه خصومت غربي‌ها در قالب تهديدها و تحريم‌ها متوقف شده است و اين دستاورد كمي نيست.
2- پذيرش حق غني‌سازي براي دولت ايران پايه حقوقي تمام قطعنامه‌هاي صادره از سوي شوراي امنيت سازمان ملل و تحريم‌هاي يكجانبه را زير سئوال مي‌برد. چون در تمامي اين قطعنامه‌هاي ظالمانه آمده است ايران حق غني‌سازي ندارد و بايد همه فعاليت‌هاي خود را در اين مورد متوقف كرده و تاسيسات هسته‌اي خود را تعطيل نمايد.
حال آنكه ايران عضو ان‌پي‌تي است و طبق ماده 4 ان‌پي‌تي اين حق براي همه كشورهاي عضو به رسميت شناخته شده است. اما 1+5 با قلدري اعلام مي‌كردند اين ما هستيم كه مي‌گوييم چه كسي حق غني‌سازي دارد يا ندارد.
بيانات قاطعانه مقام معظم رهبري در هفته گذشته در ديدار با فرماندهان نظامي بسيج و نيز راهپيمايي عظيم يوم‌الله 13آبان، آب پاكي را روي دست دشمنان اسلام و نظام ريخت و به آنها فهماند كه ملت ايران از حق غني‌سازي و برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي ذره‌اي كوتاه نخواهد آمد. تلاش دولت‌هاي پيشين در تكميل چرخه سوخت و ورود به باشگاه هسته‌اي جهان قابل تقدير است. توافق نشان مي‌دهد ما در باشگاه همچنان حضور خواهيم داشت و جزء 11 كشور برجسته جهان در بهره‌مندي از مواهب فناوري‌هاي هسته‌اي خواهيم بود.
3- بي‌اعتمادي دولت و ملت ايران به 1+5 همچنان باقي خواهد ماند. چون يك بار هم در سال 82 چنين توافق‌هايي داشتيم اما آنها به اقدامات صادقانه ايران وقعي ننهادند و به تعهدات خود عمل نكردند. آمريكا هم كه كينه شتري با ملت ايران دارد، يك بار سابقه زدن زير تعهدات خود را دارد. در اوايل انقلاب كه آزادي گروگان‌ها منجر به امضاي قرارداد الجزاير و عادي شدن روابط و مناسبات ايران و آمريكا شد، آمريكايي‌ها به هيچ يك از تعهدات خود عمل نكردند و به نبرد سخت و نرم با ايران ادامه دادند و به قول خودشان از آن زمان تاكنون در يك "نبرد غير رسمي" با ايران به سر مي‌برند. پس هر زمان امكان به هم زدن توافقات و زدن زير ميز مذاكرات وجود دارد. خوشبختانه پيش‌بيني‌هاي لازم شده است و ما چيزي را از دست نمي‌دهيم و به قول آقاي ظريف اگر در اين شرايط قرار گيريم؛ "انتخاب‌هاي ديگر در اختيار داريم."
توافق نشان مي‌دهد غربي‌ها به اين نتيجه رسيده بودند كه تحريم‌ها فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را متوقف نكرده بود. لذا افزايش سانتريفيوژ‌ها را به بيش از اين مقدار كه هست، يك كابوس براي خود مي‌دانستند. لذا مجبور به تن دادن به توافقات بودند. ملت و دولت ما بايد هوشمندانه نسبت به نيات طرف مقابل بر خورد كند. هر لحظه انتظار بدعهدي و نقض عهد وجود دارد.
4- توقف خصومت ظاهري دشمن با تدبير ديپلماتيك جمهوري اسلامي نبايد ما را از خصومت پنهان و باطني آنها غافل كنند. ضمن آنكه، مشكلات اقتصادي كشور به قوت خود باقي است. نبايد سطح انتظارات را بالا ببرد و از دولت توقع داشته باشيم در رفع گراني‌ها و نگراني‌ها و بيكاري و تورم معجزه كند.
دولت بايد در مديريت مشكلات داخلي با تدبير عمل كند و به مردم اميد رهگشايي و برون رفت از مشكلات را نويد بدهد.
بسياري از مشكلات كشور ناشي از بي‌تدبيري و نيز ناآگاهي نسبت به راه‌حل‌هاي دقيق كارشناسي، علمي و همچنين غفلت از ظرفيت‌هاي عظيم ناشناخته ملت در حل اين نارسايي‌هاست.
لذا همبستگي ملي، اتحاد و همدلي دولت و ملت، بسيار مهم است. چهارسال پيش وقتي انتخابات رياست جمهوري با مشاركت 85 درصدي برگزار شد و رئيس جمهور با دو سوم آرا دوباره به مسند رياست جمهوري تكيه زد، كشور در اوج اقتدار و امنيت ملي بود. اما عده‌اي پرچم ذلت و خيانت را بر پا كردند و با طرح دروغ تقلب در انتخابات، بزرگترين ضربه را به اقتدار ملي زدند و كشور را 8 ماه دچار آشوب كردند. منطق آنها اين بود كه، "ديگي كه براي ما نجوشد نمي‌خواهيم براي هيچ كس بجوشد" به همين دليل حركت آنها مورد استقبال سران رژيم صهيونيستي و دولت‌هاي متجاوز غربي بويژه آمريكا و انگليس قرار گرفت و خيلي زود تحت الحمايه آنها قرار گرفتند. آنها فرصت‌هاي پيشرفت را از كشور گرفتند و به مدد قدرت‌هاي جهاني شتافتند تا تهديدها و تحريم‌ها را تشديد كنند. امروز كه عقلانيت سياسي بر كشور حاكم است دولت آقاي روحاني مورد تاييد همه جناح‌ها و گروه‌ها قرار دارد و اين همبستگي متضمن اقتدار ملي است. به همين دليل دشمن در برابر اتحاد ملت زانو زده است. اين نعمت‌الهي را كه با تدبير مقام معظم رهبري و تلاش‌هاي دولت به دست آمده، بايد قدردان باشيم و خداوند را به خاطر لطف بيكرانش شكر گوييم.
همين مقدار كه نتانياهو توافق ژنو را بد توصيف كرده و "گفته ايران هر چه مي‌خواست در اين مذاكرات به دست آورد" نشان مي‌دهد دستاوردهاي ژنو 3 مثبت و قابل تقدير است.

۱۳۹۲/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...