نسخه چاپی

واكنش عجیب مقام سعودی به توافق ژنو

یك مقام عربستانی با اشاره به توافق برنامه هسته ای ایران اعلام كرد كه از اكنون هیچ كس در منطقه نمی خوابد.

به گزارش نما به نقل از شبکه روسیا الیوم، "عبدالله العسکر"، رئیس کمیته روابط خارجی شورای مشورتی عربستان سعودی ضمن ابراز نگرانی از توافق مرحله ای اخیر میان ایران و گروه 1+5 اعلام کرد که من "نگران آن هستم که ایران از چیزی (در برنامه هسته ای خود) دست بر دارد تا به چیز دیگری از قدرت های بزرگ در زمینه سیاست منطقه ای به دست بیاورد.

وی در ادامه افزود: من احساس نگرانی می کنم که مساحت بیشتری برای ایران در زمینه هسته ای فراهم شود و یا اینکه دست خود را در منطقه بیشتر دراز کند.

عبدالله العسکر در ادامه افزود: دولت ایران به تدریج اثبات کرد که برنامه نامطلوبی را در منطقه دارد و از همین روی از اکنون هیچ کس در منطقه نمی خوابد.

وی افزود: این نظر شخصی من است و دولت عربستان سعودی هنوز واکنش رسمی نشان نداده است.

رئیس کمیته روابط خارجی شورای مشورتی عربستان در گفتگو با رویترز اعلام کرد: من معتقدم که اگر ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای گامی بر دارد، عربستان نیز گام مشابه بر می دارد و به دنبال آن مصر، عربستان، ترکیه و امارات نیز برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند بنابراین یک رقابت تسلیحاتی در منطقه ایجاد می شود.

وی در ادامه افزود: اگر این توافق منجر به جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای منجر نشود، عربستان و دیگر کشورها برای دستیابی آن تلاش خواهند کرد.

این در حالی است که دولت امارات متحده عربی با صدور بیانیه ای از توافق هسته ای به عمل آمده بین کشورهای گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده هسته ای تهران استقبال کرد.

از سوی دیگر نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با اعلام اینکه سفرش به ایران در شرایط کنونی منطقه در اولویت برنامه کاری وی قرار داشت، گفت: در این شرایط حساس منطقه این سفر بسیار به موقع و برای تقویت و تحکیم ایران و لبنان است.

بری که به دعوت مقامات پارلمانی ایران امروز وارد تهران شده است، گفت: چه کسی گفته که در سیاست تولدی وجود ندارد؟ در پی توافق حاصل شده درباره برنامه هسته ای تهران، اکنون سیاست از ایران متولد شده است.

نبیه بری همچنین تاکید کرد که توافق گروه 1+5 و ایران بر سر مساله هسته ای این کشور به نفع منطقه است و امیدواریم که این مساله سرآغاز حل و فصل بحران سوریه باشد.

رئیس پارلمان لبنان گفت: امیدواریم توافق مساله هسته ای ایران سرآغاز حل بحران سوریه شود و پس از آن نیز باب اعتماد سازی میان ایران و کشورهای عربی باز شود.

وی در ادامه تاکید کرد که اسرائیل از توافق حاصله میان ایران و گروه 1+5 بر سر مذاکرات هسته ای این کشور متضرر است زیرا چنین توافقی منجر به کمرنگ شدن نقش آن در خاورمیانه و کاهش اعتماد غرب به آن در منطقه می شود.

گفتنی است که پس از پنج روز مذاکرات سخت و پیچیده سرانجام بامداد امروز گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران در ژنو به توافق تاریخی برسر برنامه های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران دست یافتند، این توافق بعد از یک دهه از اختلافات بر سر برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران و اصرار تهران بر لزوم به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای ملت ایران حاصل شده است.

۱۳۹۲/۹/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...