نسخه چاپی

"براق" و "شاهپر"نخستین پهپادنیروی هوایی و ارتش پاكستان

عکس خبري -"براق" و "شاهپر"نخستين پهپادنيروي هوايي و ارتش پاکستان

ارتش پاكستان همزمان با سركوب اعتراضات خشمگینانه مردم این كشور علیه استفاده آمریكا از هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق قبیله‌ای، اولین سری از پهپادهای ساخت داخل را به نمایش گذاشت

 به گزارش نما؛ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، پهپادهای موسوم به "براق" و "شاهپر" توسط نیروی هوایی و ارتش این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنوز مشخص نیست که این پهپادها مسلح هستند یا خیر و مقام‌های ارتش پاکستان درباره این مساله به اظهارنظر نپرداخته‌اند.

این اظهارنظر از سوی ارتش پاکستان با سرکوب فعالان پاکستانی علیه استفاده آمریکا از پهپادها و اقدامات برای بستن مسیرهای ترانزیت تجهیزات برای ناتو در افغانستان همزمان بوده است.

احزاب مخالف دولت پاکستان به ویژه تحریک انصاف پاکستان متعلق به عمران خان در پی استفاده آمریکا از پهپادها برای از میان برداشتن شبه نظامیان اعلام کردند که مسیر ترانزیت تجهیزات کالاهای ناتو در افغانستان را مسدود می‌کنند و اظهار نظر و اعلام مساله استفاده از پهپادهای ساخت داخل از سوی ارتش پاکستان همزمان با افزایش تحریکات ضد آمریکایی و مخالف دولت پاکستان مطرح شدند.

یکی از افسران پلیس پاکستان اعلام کرد: پلیس برای برگزاری راهپیمایی و تظاهرات صلح‌آمیز مجوز صادر می‌کند اما اجازه نخواهد داد تا حرکت کامیون‌ها همانطور که قبلا انجام می‌شد با تاخیر و توقف مواجه شود.

مساله حملات پهپادهای سازمان سیا با هدف قرار دادن شبه نظامیان در شمال غرب پاکستان یکی از مسائل بلندمدت حساس و علت اصلی تنش میان دولت اسلام‌آباد با واشنگتن محسوب می‌شود و همین امر تاکنون باعث تظاهرات اعتراضی گسترده در پاکستان شده است.

پاکستان از آمریکا خواسته تا پهپادهای مسلح به این کشور بدهد و مدعی شده که این پهپادها می‌توانند به صورت موثر حملاتی را علیه شبه نظامیان صورت دهند. این در حالی است که واشنگتن درخواست اسلام‌آباد را رد کرده وعلت آن را حساس بودن تکنولوژی پهپادها خوانده و تردید خود را درباره استفاده پاکستان از این پهپادها علیه دشمنان آمریکا اعلام کرده است.

مقام‌های ارتش پاکستان و غیرنظامیان دخیل در صنعت ساخت پهپادهای داخلی که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند، اسلام‌آباد در حال رقابت و ساخت پهپادهای ساخت داخل است و با فقدان و کمبود تسلیحات و تکنولوژی پیشرفته برای هدف قرار دادن این اقدام را انجام می‌دهد.

اگر هم پاکستان به این تکنولوژی دست یابد این پهپادهای کوچک برای حمل موشک‌هایی که از سوی پهپادهای ساخت آمریکا حمل می‌شوند با مشکل مواجه خواهند شد. علاوه بر این پهپادهای ساخت پاکستان آنچنان که باید اهداف دور را هدف قرار نمی‌دهند.

۱۳۹۲/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...