نسخه چاپی

رایزنی مجلسی ها و دولت برای اجرای بهینه قانون هدفمندی

دولت فعلا راهی بجز پرداخت نقدی ندارد

عکس خبري -دولت فعلا راهي بجز پرداخت نقدي ندارد

هیچكدام از این سناریوها جدی نیست و پرداخت یارانه ها به صورت نقدی همچنان در دستور كار قرار دارد.

به گزارش نما ،هدفمندسازی یارانه ها شاید یکی از مهمترین قسمت های طرح تحول اقتصادی بود که در زمستان سال 87 از سوی دولت نهم به مجلس شورای اسلامی ارائه و بالاخره با کش و قوس های فراوان به تصویب مجلس رسید.



طبق این قانون می بایست با حذف تدریجی یارانه ها از حامل های انرژی، مواد خوراکی و...، بخشی به صورت نقدی به مردم پرداخت می شد و مابقی به زیرساخت های کشور در زمینه های مختلف تعلق می گرفت؛ حذف یارانه 16 قلم کالا در شیب پنجساله از جمله مفاد این قانون بود که از آذرماه سال 89 به اجرا در آمد.

اما در طی سال های پس از اجرای قانون هدفمندی و ایرادات نحوه اجرای آن، هم کارشناسان اقتصادی و هم بهارستانی ها را پیگیر راه حل های برون رفت از وضع موجود ساخته است.



که شاید آخرین آن ها مربوط باشد به خبری که جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر لزوم ارائه راهکارهای تامین کسری بودجه هدفمندی یارانه ها در بودجه 93 اعلام کرد.



قادری البته به برخی راه حل های پیشنهادی نیز اشاره ای داشته و گفته که افزایش قیمت حامل های انرژی، حذف سهمیه بندی بنزین، حذف یک دهک بالای درآمدی و جایگزینی پرداخت های غیرنقدی به جای پرداخت نقدی از جمله راهکارهای مهم حل این کسری بودجه است.

نماینده مردم شیراز با اشاره به اینکه افزایش منابع درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و کاهش مصارف درآمد حاصل از اجرای این قانون راهکار حل این مشکل است اضافه کرده که در بحث افزایش منابع راه حل های مختلفی مطرح است که دولت و مجلس بر سر برخی راه حل ها توافق نظر داشته و درباره برخی مواردنیز هنوز به اجماع نرسیده اند.

اینکه دولت فعلا نمی تواند سه دهک بالای جامعه را حذف کند و البته میان مجلس و دولت برای حذف یک دهک بالای درآمدی، اجماع نظر وجود دارد از جمله مواردی است که قادری به آنها اشاره کرده است؛ هرچند اجرای هرکدام از این سناریوها مستلزم پیش بینی سازوکارهای ویژه ای است.



البته محمدحسن دوگانی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با " نما " گفت که هنوز هیچکدام از این سناریوها جدی نیست و پرداخت یارانه ها به صورت نقدی همچنان در دستور کار قرار دارد.

دوگانی در این خصوص اشاره ای هم داشت به نظرات مختلف کارشناسان؛ اینکه برخی معتقدند پرداخت یارانه به صورت نقدی، افزایش نقدینگی در جامعه و افزایش تورم را در پی خواهد داشت. برخی هم بر این باورند که عرضه کالاهای اساسی به صورت کالابرگ های قدیمی راهکاری مناسب خواهد بود که البته کاهش تورم را نیز به دنبال دارد.

وی همچنین به طرح پرداخت یارانه نقدی به اقشار کم درآمد و عرضه کالابرگ به اقشار پردرآمد از سوی برخی کارشناسان نیز اشاره کرد و اظهارداشت که اما دولت به جز پرداخت نقدی راه دیگری برای ادامه قانون هدفمندی نخواهد داشت و باید منتظر تصویب بودجه 93 باشد تا بر اساس آن تصمیم گیری کند.

دوگانی درباره طرح پرداخت اوراق مشارکت به عنوان یکی از سناریوهای پیشنهادی در این زمینه نیز گفت: این طرح به دلیل تورم و پایین بودن سود بانکی فعلا عملی نیست.

وی در عین حال تاکید کرد که قطعا یکی از راهکارهای مهم برای کنترل تورم، عرضه کالابرگ خواهد بود.

به هر حال قرار است جلسات و رایزنی ها درباره اجرای قانون هدفمندی تا پایان سال و البته سال آینده تا زمان تصویب بودجه 93 ادامه داشته باشد.

۱۳۹۲/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...