نسخه چاپی

آیت‌الله مكارم‌شیرازی:

عملكرد برخی بانك‌ها غیرشرعی است/ اینگونه وام و سودهایی كه می‌گیرند، حرام است

عکس خبري -عملکرد برخي بانک‌ها غيرشرعي است/ اينگونه وام و سودهايي که مي‌گيرند، حرام است

آیت‌الله مكارم‌شیرازی گفت: برخی از بانك‌ها به وظیفه شرعی خود عمل نمی‌كنند و از مشتریانی كه برای دریافت وام‌هایی مانند وام ازدواج مراجعه می‌كنند، درخواست فاكتور وسایل دیگری از جمله خودرو را می‌كنند، لذا با این فاكتورسازی‌ها، بانك‌ها دست به عمل حرام می‌زنند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "آیت‌الله مکارم‌شیرازی"، در آغاز درس خارج فقه امروز خود با اشاره به روایتی از امام هادی‌(ع)، اظهار داشت: کسب مال حرام دارای چهار ویژگی حرام بودن، عدم برکت، ذخیره بد برای فرزندان و در آتش جهنم بودن است.

معظم‌له تاکید کرد: هزینه‌هایی که از مال حرام برای مساجد یا حسینیه‌ها صرف شود هیچ‌گونه اثر و ثوابی نخواهد داشت.

این مرجع تقلید همچنین تصریح کرد: ذخیره مال حرام برای فرزندان، جز کسب جایگاه دوزخ و آتش برای آنان، ارمغان دیگری ندارد.

وی یکی از راه های کسب مال حرام را عملکرد غیر شرعی برخی بانک ها عنوان کرده و افزود: برخی از بانک‌ها به وظیفه شرعی خود عمل نمی‌کنند و از مشتریانی که برای دریافت وام‌هایی مانند وام ازدواج مراجعه می‌کنند، درخواست فاکتور وسایل دیگری از جمله خودرو را می‌کنند، لذا با این فاکتورسازی‌ها، بانک‌ها دست به عمل حرام می‌زنند.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: این گونه اقدامات، ربای خالص است و وام و سودهایی که می‌گیرند، حرام است.

این مرجع تقلید با اشاره به اخذ جریمه‌های دیرکرد تسهیلات از سوی بانک‌ها، گفت: جریمه‌های دیرکردی که از مردم گرفته می‌شود، اگر به عنوان تعذیر و جریمه دریافت ‌شود، باید به خزانه بیت‌المال واریز شود و اگر در غیر این صرف شود، حرام است.

معظم له تصریح کرد: فروختن اجناس تقلبی به مردم، دریافت رشوه به هر عنوانی از جمله هدیه و یا هزینه در امور خیریه برای تسریع در کارهای شخصی، حرام است.

وی با بیان این‌که رانت خواری نیز حرام است، گفت: بیت‌المال باید به طور مساوی در بین مردم تقسیم شود و استفاده از امتیازهای ویژه، همان رانت‌خواری است.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به اینکه مال حرام، انسان را از رسیدن به توفیقات الهی باز می‌دارد، خاطر نشان کرد: تمام کارها و اقدامات انسان حساب و کتاب دارد.

۱۳۹۲/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...