نسخه چاپی

جنجالی‌های ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم چه بود!؟

تاریخ را مسلما اظهار نظرهای جنجالی اعضای یك دولت نمی‌سازد اما این اظهارات كه گاه شگفتی‌ساز است و گاه عجیب و غریب به نظر می‌رسد، می‌تواند نقش مهمی در شناخت یك دولت یا رئیس‌جمهور و همچنین پیش‌بینی حوادث آینده‌ای كه در طی دوران فعالیت آنها به وجود می‌آید، داشته باشد.

به گزارش نما، طی ۱۰۰ روز گذشته از آغاز به کار دولت تدبیر و امید مانند هر دولتی که تازه کار خود را در عرصه مدیریت اجرایی کشور آغاز می‌کند، اظهار نظرهای عجیب و گاه جنجالی‌ای از جانب رئیس‌جمهور، وزرا و حتی معاونان وزرا در دولت شکل گرفته است.

از آمار بیکاران تا رقيب ۴۹ درصدي

صحبت‌های قابل‌تامل رئیس‌جمهور از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار او در پاستور آغاز شد. او که در تیرماه برای دیدار با نمایندگان مجلس و ارائه آمارهای اقتصادی در زمان تحویل مسؤولیتش به مجلس رفته بود، در اظهار نظری عجیب بیان کرد که با وجود تمام شعارهای مطرح شده و آمارهایی که سازمان‌های مختلف در طول ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت عنوان کرده‌اند، براساس آمار مرکز آمار بين سال‌هاي۸۵تا۹۰رقم شاغلان سالي ۱۴هزار نفر بوده است. این آمار البته با آمار قبلی که نشان از اضافه شدن سالی یک میلیون شاغل به جمعیت شاغلان کشور داشت، در تناقض کامل بود. نمایندگان فردای همان روز در صحن علنی مجلس به این مساله اعتراض کرده و عنوان کردند اگر قرار باشد همینطور آمار دیگر مسائل اقتصادی در دولت قبل زیر سوال رفته و آمار جدیدی بیان شود، دیگر نمی‌توان به هیچ آماری در کشور اعتماد کرد. نمایندگان در تذکرات خود بیان کردند سایت آفتاب که در خدمت رئیس‌جمهور منتخب است، اختلاف آمار بین مرکز آمار و دولت در سال ۹۰ را بین یک میلیون و ۳۰۰هزار و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ارائه کرده است که معلوم نیست این عدد دور از ذهن یعنی ۱۴هزار نفر شغل در سال از کدامین منبع و مرجعی صادر شده وتیم کارشناسی با کدامین محاسبات این عدد را به رئیس‌جمهور منتخب ارائه کرده است.

روز قدس و واکنش عجولانه صهیونیست‌ها

در روز قدس که یک روز قبل از برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام روحانی توسط مقام معظم رهبری بود، رئیس‌جمهور با شرکت در راهپیمایی روز قدس، در جمع خبرنگاران صحبت‌هایی راجع به رژیم صهیونیستی بیان کرد که با واکنش فوری نتانیاهو روبه‌رو شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونيستی که بعد از انتخابات، شبانه ‌روز در شبکه‌های اجتماعی آنلاین بود تا در مقابل هر اظهارنظری بشدت به رئیس‌جمهور جدید ایران واکنش نشان دهد، بعد از اینکه خبرگزاری ایسنا به اشتباه متنی را به نقل از رئیس‌جمهور ترجمه کرده و روی سایتش قرار داده بود‌ که با صحبت‌های رئیس‌جمهور همخوانی نداشت، با حالتی عصبی در صفحه مجازی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت که ببینید! روحانی هم می‌خواهد اسرائیل نابود شود! البته سایت ریاست‌جمهوری متن کامل صحبت‌های رئیس‌جمهور را منتشر کرد و خبرگزاری‌ها هم متن اصلی را دوباره پوشش دادند و مشخص شد رئیس‌جمهور اصلا چنین مطلبی به زبان نیاورده و اسرائیل را زخمی بر بدنه دنیای اسلام معرفی نکرده است که باید هر چه سریع‌تر زدوده شود. در هر صورت این صحبت‌ها نیز بشدت در رسانه‌های غربی و همچنین در رسانه‌های صهیونیستی بازتاب داشت و تا مدت‌ها نتانیاهو را عصبانی و نگران نگه‌داشت.

خزانه خالی، مذاکره عالی!

صحبت‌های جنجالی بعدی رئیس‌جمهور مربوط به روز آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها بود که حجت‌الاسلام روحانی با حضور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به صحبت با دانشجویان پرداخت. این صحبت‌ها که درست یک روز قبل از مذاکرات هسته‌ای در ژنو انجام می‌شد، جنجال زیادی در مطبوعات و همچنین بین نمایندگان مجلس و صاحبنظران سیاسی به پا کرد. رئیس‌جمهور در این صحبت‌ها گفته بود کشور را با خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری تحویل گرفته است. اشاره دکتر روحانی به این مساله اقتصادی که بعد مشخص شد اصلا صحت هم ندارد، باعث شد رسانه‌ها و صاحبنظران از اینکه این صحبت‌ها در شب قبل از مذاکرات هسته‌ای بیان شده، شگفت زده شوند. کارشناسان سیاسی و امنیتی در همان زمان اعلام کردند، بیان این صحبت‌ها در حالی که نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم گفته بود که صندوق توسعه ملی ۴۰ میلیارد دلار پول دارد و وزیر اقتصاد نیز این رقم را ۵۰ میلیارد دلار عنوان کرده بود برای دیپلمات کار آزموده‌ای چون حسن روحانی بسیار بعید و دور از انتظار بود. چرا که طرف آمریکایی و غربی به بهترین نحو می‌تواند از این فرصت برای تحمیل خواسته‌های خود بر ایران استفاده کند.

رای مردم به عقلانیت

یک ماه بعد از صحبت‌های مربوط به خزانه خالی، رئیس‌جمهور برای جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس رفت و درآنجا صحبت‌هایی را مطرح کرد که بشدت با انتقادات نمایندگان در همان جلسه روبه‌رو شد و بعد نیز به رسانه‌ها راه پیدا کرد. در آن جلسه رئیس جمهور که طی سه ماه گذشته همیشه در سخنرانی‌هایش بخشی را هم به انتخابات اختصاص می‌داد تا بیان کند مردم در انتخابات به تغییر گفتمان غالب و رسیدن به گفتمان تدبیر و عدالت رای داده‌اند، باز همین مطالب را دوباره مطرح کرد اما این بار مسائلی را مطرح کرد که بشدت با انتقاد نمایندگان فراکسیون اکثریت روبه‌رو شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در آن روز گفت: «مردم در ۲۴ خرداد به افراط و تفریط، به خشونت، خودرأیی، تک‌رأیی، عدم مشورت، عدم تدبیر، رأی نه دادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی آری دادند.» نمایندگان اصولگرای مجلس که بعد از پایان سخنرانی تک تک به رئیس‌جمهور مراجعه می‌کردند، انتقادات خود به صحبت‌های مطرح شده را بیان کردند و بعد از آن در مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز بیان کردند رای به روحانی دلیلی بر این مساله نیست که مردم فکر کنند، جناح مقابل بی‌تدبیر و خشونت‌طلب و خودرای و تک‌رای است.

فيس‌بوک

وزیر ارشاد را به جرات می‌توان حاشیه‌سازترین وزیر دولت یازدهم دانست. او درست بعد از برگزیده شدن به عنوان وزیر ارشاد و حتی قبل از آن در زمان معرفی شدن به مجلس در گفت‌وگوی رسانه‌ای خود وعده‌هایی را مطرح کرد که بشدت مورد توجه و البته شگفتی رسانه‌ها قرار گرفت. جنتی در نخستین اقدام همانطور که رئیس‌جمهور هم در مناظره‌های انتخاباتی مطرح کرده بود، بیان کرد که نخستین اقدام او در وزارت ارشاد برداشتن ممیزی از صنعت نشر کتاب است. این صحبت‌ها مانند توفان کل دنیای کتاب و کتابخوانی و نشر کتاب را درنوردید. از فردای روزی که این مساله مطرح شد، ناشران کتاب با بی‌اعتمادی و شک به این مساله نگاه کردند و عده‌ای نیز در گفت‌وگوهای خود با رسانه‌ها بیان کردند که اصولا چنین کاری در نظام قانونی و کاری نشر کتاب در ایران غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر قرار باشد نظارتی بر کار چاپ کتاب نباشد، چگونه می‌توان امید داشت که مطالب موهن و خلاف عفت عمومی و خلاف شئون اسلامی به حیطه کتاب و انتشارات راه پیدا نکند. مدیران اما از این مساله نگران بودند که مبادا این صحبت‌ها باعث شود هرج و مرج و بی‌اعتمادی تمام این صنعت را دربربگیرد. با این حال چندروز بعد از مطرح شدن این صحبت‌ها، وزیر شخصا اعتراف کرد که نمی‌توان ممیزی کتاب را به طور کامل برداشت و باید به ممیزی بعد از چاپ کتاب‌ها فکر کرد. این صحبت بار دیگر فضای رسانه‌ها را با شوک شدیدی مواجه کرد. ناشران بیان می‌کردند هم‌اکنون کتاب برای ممیزی و گرفتن مجوز به وزارت ارشاد می‌رود و نویسنده اگر کتابش مجوز نگیرد، متحمل زیان و ضرر زیادی می‌شود اما اگر کتاب چاپ شده و در تیراژ وسیع توزیع شده و بعد ممیزی شده و جمع‌آوری شود، چه کسی باید میزان منابع مالی هدر رفته در این زمینه را جبران کند. این صحبت‌ها باعث شد وزیر راه دیگری پیش پای مجمع ناشران و نویسندگان بگذارد و آن هم ایجاد مجمعی از ناشران برای دادن مجوز و ممیزی آثار نویسندگان بود که البته این اقدام نیز هنوز اجرایی نشده و برای اجرایی شدن آن باید تعدادی از قوانین این حوزه نیز تغییر کند. وزیر درآخرین صحبت‌های خود مجبور شد بیان کند که سعی می‌کند پروسه کاری مجوز کتاب را که بعضا ماه‌ها یا حدود یک سال طول می‌کشد به یک ماه تقلیل دهد تا ناشران و نویسندگان در گرفتن مجوز برای کتابشان زیاد منتظر نمانند!

مجوز تک‌خوانی زنان

هنوز مطبوعات با صحبت‌های قبلی علی جنتی درباره ممیزی کتاب سرگرم بودند که خبر رسید وزارت ارشاد مجوز برگزاری کنسرت تک‌خوانی زنان را صادر کرده و از این پس به جای کنسرت‌هایی که زنان تک‌خوانی می‌کردند و فقط زنان حق حضور در آنها را داشتند، آقایان هم می‌توانند در این کنسرت‌ها حضور داشته باشند. علی جنتی اما درباره این اقدام توضیح داد که برخی مراجع تک‌خوانی زنان را حرام نمی‌دانند و به همین علت مشکل شرعی در این زمینه وجود ندارد!

روزنامه بهار

نخستین مورد از توهین‌ها به مقدسات مقاله روزنامه بهار راجع به ولایت حضرت علی(ع) بود که خود مسؤولان روزنامه نیز با توجه به موج گسترده اعتراضات به این مساله تصمیم گرفتند روزنامه را برای مدتی تعطیل کنند اما وزیر ارشاد در همان زمان اعلام کرد که امیدواریم هیچ روزنامه‌ای بسته نشود و با اظهار تاسف ازتوقیف روزنامه بهار تاکید کرد: راه‌های دیگری به‌ جز توقیف مطبوعات وجود دارد! بعد از آن وزیر ارشاد با توجه به انتقادات در جمع دیگری حاضر شد و درباره توقیف این روزنامه گفت: «مقاله‌ای در روزنامه بهار درج شده بود که علاوه بر اینکه نوعی تحریف تاریخ اسلام محسوب می‌شود در ایجاد اختلاف مذهبی در کشور نقش داشته است».

خوابي که هاشمی‌ ديد

هاشمی و خاطره‌گویی از امام، هاشمی و صحبت‌های جنجالی درباره سوریه و بشار اسد، هاشمی و شعار مرگ بر آمریکا، هاشمی و خواب‌هایش، هاشمی و سران فتنه... اینها همه بخش‌هایی از فضاسازی و جنجال‌هایی است که حجت‌الاسلام هاشمی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری به وجود آورده است. او که بعد از انتخابات گاهی اوقات برای سرکشی به دیدار حجت‌الاسلام روحانی می‌رفت تا از نزدیک در جریان کارهای او و تدارکاتش برای به دست گرفتن دولت جدید قرار گیرد، در ادامه راه نیز هرگاه سیاست‌های دولت نیاز به همراهی داشت وارد صحنه شد و با بیان خاطره‌ای سعی کرد فضای کشور را به سمت اهداف مدنظرش هدایت کند. زمانی که دولت اعلام کرده بود به دنبال برگزاری نظرسنجی در کشور برای ارتباط با آمریکاست، این هاشمی بود که با بیان خاطره خود درباره مخالفت امام با شعار مرگ بر آمریکا، همه صحبت‌های مستند امام در صحیفه نور را زیر سوال برد و زمانی که با واکنش شدید افکار عمومی و رسانه‌ها مواجه شد تنها بیان کرد که این خاطره در حال حاضر نباید در سایت قرار می‌گرفت! او بعد از آن در سفر به سوادکوه صحبت‌هایی درباره حکومت بشار اسد بیان کرده و خواهان کناره‌گیری اسد از قدرت شده بود که این مطلب نیز بلافاصله در سایت‌های خبری غربی با آب و تاب زیاد انعکاس داده شد. اما هاشمی ترجیح داد این حرف‌ها را تکذیب کند. انتشار فایل صوتی و حتی بعد از آن فایل تصویری صحبت‌های هاشمی، دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را وادار به عقب‌نشینی نکرد و آنها اعلام کردند که این فایل‌ها همه ساختگی است! با این حال در مجمع عمومی سازمان ملل این نتانیاهو بود که بیشترین استفاده را از این صحبت‌ها کرد و در کنگره نیز نمایندگان با استناد به صحبت‌های هاشمی درباره سوریه می‌گفتند در داخل ایران نیز همه سیاسیون از بشار اسد و سوریه حمایت نمی‌کنند. هاشمی اخیرا در دیدار با فرزندان موسوی نیز صحبت‌های جنجالی دیگری داشت و بیان کرد که حصر سران فتنه اقدامی ننگین برای جمهوری اسلامی است.

آن مرد رفت

بسیاری از کارهای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به نوعی تابوشکنی بوده است. چه از زمانی که او در فیسبوک فعالیت رسمی‌اش را به عنوان وزیر امور خارجه ایران ادامه داد یا اینکه باعث ايجاد فضایی در هیات دولت شد که تمام وزرا کم‌کم به شبکه‌های اجتماعی بپیوندند. او که رابطه خوبی هم با مطبوعات دارد نه از جانب مطبوعات بلکه از جانب نمایندگان مجلس و فعالیتش در فضای مجازی به سوژه‌ای جنجالی برای رسانه‌ها تبدیل شد. نخستین جنجال او در فضای مجازی مربوط به گفت‌وگوی توئیتری‌اش با دختر نانسی پلوسی، سیاستمدار آمریکایی بود. او در توئیتر خود روش هاشانا عید یهودیان را تبریک گفته بود و در پاسخ به یکی از نظرات دختر پلوسی، نوشت: «مردی که هلوکاست را انکار می‌کرد دیگر رفته است».

البته بعدا این متن ویراستاری شد و به جای آن نوشته شد: «مردی که تصور می‌رفت هلوکاست را انکار کرده باشد رفته است» اما همین صحبت‌ها کافی بود که در فضای مجازی جنجال زیادی روی آن به وجود آید. این جمله این روزها دیگر به جمله‌ای معروف در زبان سیاسیون تبدیل شده و با شوخی و خنده هم که شده برای برخی مسائل دیگر این جمله را به زبان می‌آورند.

ظریف و مجلس

وزیر امور خارجه بعد از سفر نیویورک در جمع نمایندگان حاضر شد تا گزارشی از روند کار دولت و تیم دیپلماسی در این سفر ارائه کند. به گفته ظریف این جلسه محرمانه بود و نباید گفته‌های او به بیرون از مجلس درز می‌کرد اما نمایندگان اعتقاد دیگری داشتند و به همین دلیل بیان کردند که ظریف دراین جلسه، دیپلماسی به کار رفته در ارتباط‌گیری با کشورهای اروپایی را از جمله اقداماتی دانسته که رهبر انقلاب نیز با آن موافق بوده و از آن تقدیر کرده‌اند و گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما را اقدامی نابجا دانسته‌اند. گفته شدن همین صحبت‌ها کافی بود که رسانه‌ها آن را به تیتر یک خود تبدیل کنند و بعد از آن بود که دعوای ظریف با نمایندگان از یک‌سو و از سوی دیگر جدال او با روزنامه کیهان آغاز شود. ظریف در وهله اول صحبت‌های خود را تکذیب کرد و در وهله بعد از نمایندگان خواست که فیلم آن جلسه یا فایل صوتی آن را منتشر کنند و در مرحله بعد اعلام کرد که اگر نمایندگان بخواهند از این به بعد هم صحبت‌های محرمانه او را منتشر کنند، دیگر جز در صحن علنی و جلسات علنی با نمایندگان در جلسه دیگری شرکت نمی‌کند. با این حال این پایان ماجرا نبود و ماجرای کمردردی که ظریف بر سر این ماجرا گرفت تا مدت‌ها سوژه رسانه‌های غربی و ایرانی بود.

قلیان و دختران

نجفی، معاون رئیس‌جمهور در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی از همان اول نیز فردی جنجالی برای هیات دولت بود. معرفی او برای تصدی وزارت آموزش و پرورش جنجال زیادی در مجلس به پا کرد و جلسه رای اعتماد به او که در آخر هم با نظر مخالف نمایندگان همراه شد به یکی از پرحاشیه‌ترین جلسات مجلس تبدیل شد. با این حال او بعد از رای منفی نمایندگان به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد و در آنجا نیز باز حاشیه‌هایی برای خود به وجود آورد. نخستین اظهار نظر جنجالی او برمی‌گردد به صحبت‌هایش در برنامه تلویزیونی پایش. در آنجا از او راجع به قلیان سوال شد و نجفی اعلام کرد که مخالف قلیان کشیدن نیست و بعد اظهار نظر جنجالی خود را بیان کرد و درباره محدودیت‌ها برای مصرف قلیان، توسط خانم‌ها هم گفت: «با این مخالفم، حالا بنده با همسرم یا دخترم رفتیم قلیان بکشیم دو پک هم آنها بزنند چه مشکلی دارد؟ می‌دانم خیلی‌ها باحرف‌های من مخالف هستند اما ببینیم مجموع محدودیت‌ها قابل دفاع هستند؟ اگر نبود بدانیم بعضی محدودیت‌ها را زیاد به‌مردم تحمیل می‌کنیم و در تصمیمات، تردید کنیم.»

شیردال تقلبی و مشروب‌فروشی

این صحبت‌ها باعث شد نمایندگان او را به مجلس فرابخوانند اما نجفی برای توضیح درباره علت این صحبت‌ها به بهارستان نرفت و جنجال به وجود آمده تا حدودی توانست باقی صحبت‌های نجفی در این برنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد. با این حال رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این برنامه صحبت‌های جنجالی‌تری هم داشت که زیاد مورد توجه قرار نگرفت. او گفته بود حتی اگر شیردال ارائه شده به ایران ازسوی آمریکا تقلبی هم باشد باز هم ارزشش را دارد! و در جای دیگری مطرح کرده بود: در دنیا هتل‌ها فقط از اشغال تخت، درآمد کسب نمی‌کنند اما در ایران تنها محدود به اشغال تخت است. هتل‌ها در دنیا از فروش مشروب پول درمی‌آورند اما ما محدودیت‌های فرهنگی و شرعی داریم.

نخستین و آخرین جنجالی

ولی‌الله سیف و محمدباقر نوبخت و همچنین ترکان، مشاور رئیس‌جمهور از دیگر جنجالی‌های دولت طی ۱۰۰ روز گذشته بوده‌اند. ترکان که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم هر روز حاشیه‌های زیادی را در مطبوعات برای رئیس‌جمهور سابق و معاونت اجرایی‌اش ایجاد می‌کرد و طی چند هفته اول فضاسازی‌های گسترده‌ای علیه دانشگاه ایرانیان و شخص احمدی‌نژاد صورت گرفت. ترکان در آن زمان با اشاره به اسنادی که از نهاد ریاست‌جمهوری به دست آورده بود تهدید می‌کرد که کار را به قوه‌قضائیه می‌کشاند اما نتیجه مناظره کتبی ترکان با بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور سابق، برگرداندن کمک مالی دولت به میزان ۱۶ میلیارد تومان به دانشگاه ایرانیان، به خزانه دولت بود و بعد از آن ماجرا پایان یافت و با این حال تهدید‌های ترکان تمام نشد و این بار او در یادداشتی در یکی از روزنامه‌های تهران در جریان رای‌اعتماد وزرا مطرح کرد که اگر نمایندگان به شرایط جدید کشور توجه نکرده و وزرای روحانی را رد صلاحیت کنند، مردم هم در دور بعدی انتخابات به آنها رای نمی‌دهند. این صحبت‌های ترکان با عصبانیت و جو منفی مجلس در رای اعتماد به وزرای باقیمانده دولت همراه شد و در نهایت نجفی و میلی‌منفرد هم نتوانستند رای اعتماد نمایندگان را کسب کنند.

۱۳۹۲/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...